Salvesen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Hei og takk for sist! Og til alle som har brukt diverse sTech homeseer plugins, beklager! Jeg gikk tom for tid og har ikke hatt homeseer på en god stund så derav ingen oppdateringer av plugins 😕 Bygger nytt hus om dagen, og da jeg skulle velge nytt system bestemte jeg meg for å gå for den store drømmen: Lage eget system helt i fra scratch. Planen er å lage billige sensorer med ESP32 og kina sensorer, og for alt med "høyspent" blir det hyllevare med åpent Api(trenger hjelp til å finne gode produkter her! Ser på sonoff for øyeblikket, kan det være noe?). Planen er å lage noe ala dette: Altså ett lass av C# console Klienter som snakker med en C# server via TCP, helt sikker på at det blir flere etterhvert. Så blir det en "app" laget i .NET MAUI slik at jeg kan bruke det på flere teknologier men i utganspunktet på android og iOs. Jeg er helt i startfasen og har laget en simpel sensor med temp og fuktighet(dht11) og lyssensor. Ikke veldig spennende men er iallefall i gang. Pr dags dato ser det slik ut, og følger ikke en typisk "nettverksprogrammering struktur", enda. Gjort det litt enkelt nå i starten for å komme i gang: Appen ser for tiden slik ut på windows maskin: Og slik på android: Planen videre er å begynne å teste lysstyring/høyvolt og tenker å kjøpe meg no sonoff greier for å teste. Men tar gjerne i mot tips til andre leverandører som har åpent og bra Api, er stabilt og bra og gjerne har en ok pris. Kommer til å fortsette å oppdatere etterhvert som systemet vokser og endrer seg 🙂 Endret 3 timer siden av Salvesen 1 Siter
christbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Salvesen skrev (2 timer siden): Planen er å lage billige sensorer med ESP32 og kina sensorer, og for alt med "høyspent" blir det hyllevare med åpent Api(trenger hjelp til å finne gode produkter her! Ser på sonoff for øyeblikket, kan det være noe?). Ta en titt på Shelly sine produkter også. De har flere gode piller/pucker og på de som er i plus serien kan man sette på en modul som gir mulighet til å koble på sensorer. Og siden Shelly plus (og de fleste andre) er basert på ESP32 kan du bruke flere av de sensorene du allerede har planlagt å bruke. Den store fordelen er at Shelly enhetene er laget og godkjent for tilkobling til 230v (de er i alle fall merket og selges bl.a. av Elektroimportøren). Dette løste mitt behov for en sensor tilkoblet strøm som gir kontroll på når ytterdøren blir åpnet. Jeg ønsket skjult montering og tilkobling til strøm, ikke batteri og var i prosess med å frigjøre meg fra Verisure, trengte derfor en ny sensor. Ved inngangsdøren har jeg termostaten til gulvvarme i vindfanget som jeg ønsket å montere strømmåler på. Jeg fikk derfor montert en Shelly Plus 1 PM som er koblet inn på tilførselen til gulvtermostaten og så plugget jeg en Shelly Plus Add-On på den. Add-on blir forsynt med svakstrøm (3,3 V DC) fra Plus enheten den plugges på. Deretter var den enkelt å koble en magnetkontakt til den ene egnede inngangen på Add-On (Den støtter flere enheter, men kun en av denne typen). Shelly sine enheter har lokalt web grensesnitt og kan settes opp til å fungere kun lokalt, frakoblet Shelly sin skytjenesten, om du ønsker det. Og liker du ikke Shelly sin programvare ser det ut til at du kan overskrive den med ESPHome (gammel, men ut fra kommentarene fortsatt gyldig sak): https://community.home-assistant.io/t/shelly-plus-1-flashing-and-setup-guide-tutorial/490396 Må legge til at det er et ambisiøst og spennende prosjekt du drar i gang. Jeg håper du lykkes og kommer til å følge med på denne tråden. 😀 Endret 1 time siden av christbj La inn lenke til ESPHome på Shelly 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.