boo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Hei, Jeg holder på med å bygge nytt hus og lurer på om det går an å få veiledning på innstallasjon av smarte dingser? Elektrikkeren anbefaller plejd, da trengte de ikke veggbokser, bare "piller" i takbokser og trådløs dimmer. Rørlegger anbefaller trået termostater da batteri var dårlig i lengden. Har vvb. Tenker det er liten vits i å slippe veggbokser til dimmere når rørlegger vil ha veggboks med strøm til termostater... Hadde vært veldig greit å fått samlet alt av styring til lys, temperatur, ventilasjon ++ på samme app/hub. Huset står nå ferdig isolert klart til lekting, så jeg må veldig snart bestemme meg... Siter
0 borg1n Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg spurte ChatGPT og svaret ser såvidt jeg kan se ut til å være riktig og bra. Det eneste jeg kanskje ikke er enig i er at zigbee krever mer teknisk innsats, men det dreier seg kanskje om mulige interferensproblemer med wifi, men det klarer de fleste fint å fikse. Jeg har selv hovedsaklig z-wave og litt zigbee, om jeg skulle valgt på nytt tror jeg kanskje jeg hadde valgt zigbee for lys og termostater og kanskje z-wave for låser. Plejd har jeg ingen erfaring med Her er en mer inngående sammenligning mellom Plejd, Zigbee og Z-Wave: 🔋 Protoll- og teknologioversikt 🟦 Plejd Bruker et eget proprietært Bluetooth Mesh-nettverk på 2,4 GHz (etektor.no). Fullstendig lokalt. Fungerer selv uten internett – høy stabilitet og lav responstid (reddit.com). Rettet mot profesjonell elektrikerinstallasjon – høy kvalitet, garanti og support . Har begrenset økosystem (dimmere, releer, sensorer) – mindre fleksibelt enn åpne standarder (etektor.no). ⚙️ Zigbee Åpen standard, benytter 2,4 GHz. Støtter opptil 65 000 enheter (smarterhomewizard.com). Hurtig, kraftig meshnet, men kan bli utsatt for interferens fra Wi-Fi (safewise.com). Stort markedstilbud – lamper, sensorer, brytere m.m. – mange produsenter (tipsbilk.net). Krever gjerne hub (Homey, Hue, Zigbee2MQTT) og noe mer kompleks oppsett (smarterhomewizard.com). 🔴 Z-Wave Bruker sub-1 GHz, vanligvis 868 MHz, mindre interferens enn 2,4 GHz (sirinsoftware.com). Rekkevidde per node er bedre, og nettverk til ca. 232 enheter (opp til 4000 med LR) (sirinsoftware.com). Sterk sertifiseringsordning – høy interoperabilitet . Kostbarere enheter, men veldig stabil og godt egnet for sensorer/lås/oppvarming (etektor.no). 📊 Sammendrag av styrker og svakheter Egenskap Plejd (Bluetooth Mesh) Zigbee Z-Wave Lokal drift uten internett ✅ Ja ⚠️ Kan kreve hub ⚠️ Krever hub Stabilitet ⭐ Meget stabil (reddit.com, tipsbilk.net) Bra, men utsatt for interferens Svært stabil, mindre interferens Antall enheter Begrenset økosystem Opptil 65 000 enheter Opp til 232–4000 Installasjon Profesjonell installasjon Brukervennlig, men teknisk Plug-and-play, hub kreves Kostnad Mid-range (elektrikerkostnad inkl.) Lav/middels Høyere per enhet Integrasjon (HA, HomeKit) Proprietær, API eksisterer Veldig bred støtte Bred, men dyrere valg Skalerbarhet OK for lys/sensorer Meget høy God, men færre enheter 🛠 Erfaringer fra brukerne Plejd anbefales av elektrikere for enkel installasjon, stabil dimming og Bluetooth-nett (reddit.com). Noen advare mot manglende støtte for standardprotokoller og mer avanserte integrasjoner . Zigbee vs Z-Wave: Brukere melder at Zigbee fungerer utmerket med Philips Hue eller IKEA, men at billigere varianter kan være ustabile (reddit.com). Z-Wave gir konsekvent stabilitet, særlig for sikkerhets- og låsenheter (reddit.com). 🎯 Hvilket passer best for deg? Velg Plejd dersom du ønsker: Enkel, stabil lysstyring Lokal drift uten hub og internett Profesjonell installasjon og garanti Velg Zigbee hvis du vil ha: Stort utvalg produkter God pris, høy skalerbarhet Integrasjon med smarthusplattform (HA, Alexa, HomeKit) Velg Z-Wave for: Maksimal stabilitet og sikkerhet Enheter som låser, sensorer og klimastyring Mindre interferens og industriell pålitelighet ✅ Kortversjon Plejd = super brukervennlig, lokalt, elektrikerfokusert system – men lukket økosystem. Zigbee = masse produkter, rimelig, krever hub og litt teknisk innsats. Z-Wave = dyrere per enhet, men svært stabil og robust – perfekt for sikkerhetskritiske enheter. 1 Siter
Spørsmål
boo
Hei,
Jeg holder på med å bygge nytt hus og lurer på om det går an å få veiledning på innstallasjon av smarte dingser?
Elektrikkeren anbefaller plejd, da trengte de ikke veggbokser, bare "piller" i takbokser og trådløs dimmer.
Rørlegger anbefaller trået termostater da batteri var dårlig i lengden. Har vvb.
Tenker det er liten vits i å slippe veggbokser til dimmere når rørlegger vil ha veggboks med strøm til termostater...
Hadde vært veldig greit å fått samlet alt av styring til lys, temperatur, ventilasjon ++ på samme app/hub.
Huset står nå ferdig isolert klart til lekting, så jeg må veldig snart bestemme meg...
1 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.