Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kun resistiv last på Fibaro Double Switch 2 ?


darkZ

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en mikromodul bak en bryter med to knapper på badet for å skru av og på :

1. En taklampe

2. Belysning + stikkontakt i et speilskap

 

I beskrivelsen av Fibaro Double Switch 2 på intin.no står det " Do not connect types of load other than resistive! ". Er det dumt å installere denne når jeg skal skru av/på en stikkontakt? Hva må jeg passe på å ikke plugge inn om jeg får innstallert den?

 

I beskrivelsen for "Fibaro Relay Switch 2x1,5kW" står det ingenting om dette, er det et bedre valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du slå av og på stikket?

Jeg løste dette med 2 mikromoduler (Fibaro Dimmer 2). En bak bryteren og en sammen med trafoen over speilskapene. S2 på veggen er assosiert med den over speilskapet (den har ngen bryter tilkoblet). 

 

På den måten mater jeg stikk fra topolt-bryteren som også mater Fibaro'ene. 

 

Du må forøvrig også ha en topolt bryter foran din løsning, i tilfelle du ikke var klar over det. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.3.2017 klokken 7.04, ZoRaC skrev:

Må du slå av og på stikket?

Jeg løste dette med 2 mikromoduler (Fibaro Dimmer 2). En bak bryteren og en sammen med trafoen over speilskapene. S2 på veggen er assosiert med den over speilskapet (den har ngen bryter tilkoblet). 

 

På den måten mater jeg stikk fra topolt-bryteren som også mater Fibaro'ene. 

 

Du må forøvrig også ha en topolt bryter foran din løsning, i tilfelle du ikke var klar over det. 

Ja, tenkte å styre både stikket og lyset samtidig, lyset er ikke dimbart tror jeg så trenger bare av/på. Men er det noe jeg ikke burde koble i stikket etter Fibaro Relay Switch 2x1,5kW ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, christofferraa skrev:

Å koble fibaro 2x1,5kw før stikket er ikke ok med mindre du monterer en korrekt dimensjonert sikring foran den.

Nei, sikringen ser jeg. Men hva ligger det i "Do not connect types of load other than resistive! "?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Det er vel Fibaro Relay Switch som kan brukes til induktiv og kapasitiv last.

 

Og der begynner kunnskapen min å begrense seg ? Hva er Induktiv, kapasitiv og resistiv last?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, darkZ skrev:

 

Og der begynner kunnskapen min å begrense seg 1f914.png Hva er Induktiv, kapasitiv og resistiv last?

ikke rart med tanke på at det er nokså langt inne i elektrofaget :P

 

enkelt forklart er resistiv last det samme som en glødepære eller varmeovn. ikke noe elektronikk som "kludrer til" sinuskurven.

induktiv eller kapasitiv last som f.eks en motor eller lysrørsarmatur vil kunne kludre til sinuskurven litt, da den forskyver strømmen i forhold til spenningen i sinuskurven,

ved induktiv last vil stømmen komme "før" spenningen, ved kapasitiv er det motsatt, altså at strømmen kommer etter spenningen.

ideelt skal spenning og støm komme samtidig, 

 

induktivbel.GIF

 

Kjell.com har en grei hurtigguide (på svensk) om dette temaet:

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.