darkZ Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Jeg skal ha en mikromodul bak en bryter med to knapper på badet for å skru av og på : 1. En taklampe 2. Belysning + stikkontakt i et speilskap I beskrivelsen av Fibaro Double Switch 2 på intin.no står det " Do not connect types of load other than resistive! ". Er det dumt å installere denne når jeg skal skru av/på en stikkontakt? Hva må jeg passe på å ikke plugge inn om jeg får innstallert den? I beskrivelsen for "Fibaro Relay Switch 2x1,5kW" står det ingenting om dette, er det et bedre valg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Må du slå av og på stikket? Jeg løste dette med 2 mikromoduler (Fibaro Dimmer 2). En bak bryteren og en sammen med trafoen over speilskapene. S2 på veggen er assosiert med den over speilskapet (den har ngen bryter tilkoblet). På den måten mater jeg stikk fra topolt-bryteren som også mater Fibaro'ene. Du må forøvrig også ha en topolt bryter foran din løsning, i tilfelle du ikke var klar over det. Endret 8. mars 2017 av ZoRaC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darkZ Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 Den 8.3.2017 klokken 7.04, ZoRaC skrev: Må du slå av og på stikket? Jeg løste dette med 2 mikromoduler (Fibaro Dimmer 2). En bak bryteren og en sammen med trafoen over speilskapene. S2 på veggen er assosiert med den over speilskapet (den har ngen bryter tilkoblet). På den måten mater jeg stikk fra topolt-bryteren som også mater Fibaro'ene. Du må forøvrig også ha en topolt bryter foran din løsning, i tilfelle du ikke var klar over det. Ja, tenkte å styre både stikket og lyset samtidig, lyset er ikke dimbart tror jeg så trenger bare av/på. Men er det noe jeg ikke burde koble i stikket etter Fibaro Relay Switch 2x1,5kW ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Å koble fibaro 2x1,5kw før stikket er ikke ok med mindre du monterer en korrekt dimensjonert sikring foran den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darkZ Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 44 minutter siden, christofferraa skrev: Å koble fibaro 2x1,5kw før stikket er ikke ok med mindre du monterer en korrekt dimensjonert sikring foran den. Nei, sikringen ser jeg. Men hva ligger det i "Do not connect types of load other than resistive! "? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blodstrupmoen Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Det er vel Fibaro Relay Switch som kan brukes til induktiv og kapasitiv last. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darkZ Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 3 minutter siden, Blodstrupmoen skrev: Det er vel Fibaro Relay Switch som kan brukes til induktiv og kapasitiv last. Og der begynner kunnskapen min å begrense seg ? Hva er Induktiv, kapasitiv og resistiv last? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvardgj Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 1 time siden, darkZ skrev: Og der begynner kunnskapen min å begrense seg Hva er Induktiv, kapasitiv og resistiv last? ikke rart med tanke på at det er nokså langt inne i elektrofaget enkelt forklart er resistiv last det samme som en glødepære eller varmeovn. ikke noe elektronikk som "kludrer til" sinuskurven. induktiv eller kapasitiv last som f.eks en motor eller lysrørsarmatur vil kunne kludre til sinuskurven litt, da den forskyver strømmen i forhold til spenningen i sinuskurven, ved induktiv last vil stømmen komme "før" spenningen, ved kapasitiv er det motsatt, altså at strømmen kommer etter spenningen. ideelt skal spenning og støm komme samtidig, Kjell.com har en grei hurtigguide (på svensk) om dette temaet: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.