Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppdatert til .312 -> Z-wave problemer?


TomB

Anbefalte innlegg

Men har du sett gjennom Node Information, om det er noen merkelige ruter der? Og har du forsøkt en Test Connectivity på hele nettverket (z-wave --> controller management) for å se om det er enkeltnoder som tar lang tid å få svar fra eller ikke svarer i det hele tatt? I fall et siste kan det være et sted å starte.

 

8 timer siden, TomB skrev:

Jeg ser jo at den mottar oppdatering på strømforbruk fra to kontakter hele veien (10 sek mellomrom), så det bør vel ikke være det som er problemet?

Polles den hvert 10. sekund...? At den sender data ofte er vel riktig oppførsel, som du indikerer. Men dersom det er mye polling så kan vel det påvirke.

 

(Nå videresender jeg tips jeg fikk fra Moskus og andre i "min" tråd :) ).

 

8 timer siden, TomB skrev:

 

Nei, forsåvidt ikke, må sette opp en haug med events på nytt og så mister jeg jo device history som var hele poenget med disse enhetene. Men hvis du tror det er de som skaper hodebry for Z-wave nettverket gjør jeg det heller først som sist slik at jeg kan få ting på plass igjen. Spørsmålet er vel mer om dette skjer igjen ved neste upgrade eller lignende.

Sikkert greit å vente litt med det da, det trenger ikke være disse sensorene som ikke funker. Jeg ville først ha sjekket hvordan rutene til de ulike sensorene ser ut, om det er noen som kan utbedres.

 

Enkeltsensorer kan jo også rescannes eller optimiseres uten at det påvirker for eksempel Device History. Det er vel bare hvis man ekskluderer/inkluderer, og de får nytt nodenummer, at den svikter (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg nevne at JowiHue fikk problemer hos meg etter oppgradering til siste versjon av HS3. Der slås ikke lysene på slik de skal lengre... Men forstår det slik at det er z-waveenheter du har problemer med, så det er muligens ikke relevant.

 

En annen ting du kunne ha sjekket er hvilken firmware-versjon du har på UZB1 (står i loggen under oppstart av UZB1), og hvilken versjon av z-wave plugin du bruker.

 

Jeg oppgraderte firmware på min UZB1 til 5.6 (mener jeg å huske) rett før jeg oppgraderte. Dersom feilene du opplever faktisk er relatert til oppgraderingen kan det kanskje være noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Blodstrupmoen said:

Jeg gjør det på samme måte, men har måttet sette timeren til 12min på 5w siden maskinen tar ca 10 min pauser i enkelte program.

 

Mulig jeg må justere opp timer litt ja, har bare ikke vasket siden jeg gjorde om :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, psv021 said:

En annen ting du kunne ha sjekket er hvilken firmware-versjon du har på UZB1 (står i loggen under oppstart av UZB1), og hvilken versjon av z-wave plugin du bruker.

 

Jeg oppgraderte firmware på min UZB1 til 5.6 (mener jeg å huske) rett før jeg oppgraderte. Dersom feilene du opplever faktisk er relatert til oppgraderingen kan det kanskje være noe slikt.

 

Z-Wave UZB: Controller firmware version: 5.6

Z-Wave UZB: Z-Wave PC Controller Library Version: Z-Wave 4.05 (ZDK 6,51.6)

 

Er det en enkel sak å oppgradere firmware ved behov fra Windows maskin? Jeg kjører min HS3 på Windows 10. Lette litt på nettet i går men fant bare noe Rasberry Pi versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 5.6 er den siste, det kan vel sjekkes. Det er relativt (...) greit å oppgradere - jeg brukte Z-way tror jeg, det var en annen tråd på akkurat det. Fulgte oppskriften... Men, uansett, jeg mener at 5.6 var siste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.