Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppdatert til .312 -> Z-wave problemer?


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte oppdatering i går kveld, og jeg har masse issues med tregt Z-Wave nettverk i dag. 

 

Når jeg starter opp HS3 så får jeg disse meldingene.

 

Starting up....

07.03.2017 09.29.15 ~!~Z-Wave Error~!~Exception processing incoming secure message from node 21 : Object reference not set to an instance of an object.

07.03.2017 09.29.15 ~!~Z-Wave Error~!~Exception processing incoming secure message from node 20 : Object reference not set to an instance of an object.

07.03.2017 09.29.15 ~!~Z-Wave Error~!~Exception processing incoming secure message from node 21 : Object reference not set to an instance of an object.

07.03.2017 09.29.16 ~!~Z-Wave Error~!~Exception processing incoming secure message from node 20 : Object reference not set to an instance of an object.Startup Complete, 4 errors detected, check the log for more information

 

De har aldri kommet der før, det er 2 Aeotec kontakt-moduler som ble lagt inn for en ukes tid siden, ingen problemer når det ble satt opp. Ved restart av HS3 så går Z-wave kommandoer kjapt nok, de kommer i loggen med en gang og det skjer på endepunktet innen et sekund, men etter å ha vært oppe en 10-15 minutters tid så tar det 10+ sekunder før et lys skrus på ved kommando direkte fra HS3 GUI. Skru av går noe kjappere, 3-6 sekunder.

 

Jeg vurderer å hente tilbake backup fra i går natt, dette fungerer ikke sånn jeg vil ha det, er det andre som har hatt problemer med siste versjon? Dette er 3.0.0.312.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme første gangen jeg startet opp etter oppdateringen. 

Restartet HS3 og så var alt fint igjen i loggene..

 

Treghet ved av/på med lys har jeg hatt hele tiden, det tror jeg er noe innebygd feil..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Gjelsvik said:

Hadde samme første gangen jeg startet opp etter oppdateringen. 

Restartet HS3 og så var alt fint igjen i loggene..

 

Tenker du nå på feilmeldingen om enhetene 20/21 eller tenker du på forsinkelsen? Jeg har restartet HS3 2 ganger, samt rebootet hele serveren en gang, og det er fremdeles samme feilmeldinger i oppstarts-vinduet hver gang.

 

Når det gjelder denne tregheten, det kan jo ikke være "normalt" med 10 sekunder ventetid fra man trykker på en remote bryter til lyset faktisk kommer på, da er det jo verdiløst, og sånn var det ikke i tidligere versjon. I loggen så kommer event opp umiddelbart, men det virker som om Z-wave nettverket ikke sender ut meldingene til enhetene før lenge etterpå. Det bør ikke være stor kø her for å få ut signalene, jeg har ikke så stort nettverk, og som sagt så virket det jo helt strøkent før oppdatering.

 

Venter litt og ser om andre har sett tilsvarende problemer, jeg glemte å ta backup akkurat før jeg gjorde oppdateringen så jeg vil helst ikke rulle tilbake før jeg må, ettersom jeg gjorde masse endringer i går før jeg kjørte oppdatering (var egentlig ikke planlagt, skjedde når jeg restartet HS3 :) ).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på loggene du viste til. Jeg fikk akkurat samme feilmeldinger første oppstart etter update. Men etter en restart var de borte.

 

Jeg har ikke forsinkelser når jeg bruker webinterface, men alle bevegelsesevents har ca 10-15 sek forsinkelse.

 

 

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Gjelsvik said:

Jeg har ikke forsinkelser når jeg bruker webinterface, men alle bevegelsesevents har ca 10-15 sek forsinkelse.

 

Det er ut som det er det som er problemet her også nå, etter restart. Faktisk også når jeg downgradet tilbake til 3.0.0.298. Dette var ALDRI et problem før jeg oppgraderte, men nå er det samme ting. Mulig jeg må ta strømmen helt på serveren for å la Z-Wave adapteret nullstille seg helt, jeg har bare kjørt en reboot av maskinen og selv om det burde re-initialisere Z-Wave adapteret er det mulig noe har tullet seg helt til.

 

Ved 10+ sekunder ventetid på bevegelse/scene controller osv så blir det ubrukelig, man forventer jo at det skal skje når det faktisk trigges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempeproblemer med nettverket mitt for en tid tilbake. 10 sekunder er ingenting. Jeg kunne ha flere minutters forsinkelse, hvis kommandoene i det hele tatt kom frem. Måtte restarter UZB1'en min hver eneste gang jeg skulle skru av et lys via HS3.

 

Anyway, jeg fant aldri ut hva problemet egentlig var, men jeg gjorde følgende:

 

1) Fjernet polling på alle devicer. Beholdt polling kun på batteri-status, og da sjelden polling (en gang i døgnet ca). Prøver å unngå samme polleintervaller på mange devicer

2) Fjernet 2 stk IDlock fra nettverket, da jeg mistenkte at de bidro til noen av problemene

3) Fjernet alle Fibaro Multisensorer, og la de til igjen non-secure. Jeg hadde lagt de til med "Include", som jeg nå har lært er "Secure".

4) Sjekket Route for alle devicer (finner det under z-wave --> Node Information). Her var det noen noder som hadde funnet seg ganske kronglete ruter til kontrolleren (eller var det omvendt). Setter alle som kan til "Direct".

 

Jeg har lært å ikke bruke "Optimize" på hele nettverket for ofte... Det kan visst rote til mer enn det ordner opp.

 

For din del, hadde jeg startet med "Test node connectivity", og sett om det var noen noder der som ikke svarer. Dersom andre noder rutes gjennom slike, kan vel det lage problemer.

 

Nå funker mitt nett bra. Det jeg mistenker (!) er følgende: IDlock støtter beaming, og dermed kan den videresende på z-wave. Den ene IDlocken min er montert i en brannsluse, på en ståldør, der den nok har dårlig dekning. Det kan tenkes at den har dekning når døren er lukket, men ikke dekning når døren er åpen, eller tilsvarende. Så dersom andre noder har begynt å rute sine signaler gjennom denne IDlocken, kan det ha forårsaket problemer.

 

Se denne tråden:

 

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, jeg skal se nærmere på det.

 

Det jeg synes er snålt er at alt fungerte helt strålende til jeg oppgraderte, og nå etter at jeg nedgraderte så henger det fremdeles igjen problemer på en versjon som aldri gav meg problemer før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Moskus said:

Er det mye arbeid å ekskludere node 20 og 21, for så å implementere det på ny?

 

Nei, forsåvidt ikke, må sette opp en haug med events på nytt og så mister jeg jo device history som var hele poenget med disse enhetene. Men hvis du tror det er de som skaper hodebry for Z-wave nettverket gjør jeg det heller først som sist slik at jeg kan få ting på plass igjen. Spørsmålet er vel mer om dette skjer igjen ved neste upgrade eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en liten test her nå med en Fibaro motion sensor for å bare sjekke hvordan det funker med auto trigger også. Jeg satte den opp til å skru på lyset på et rom via en Fibaro Dimmer2 ved bevegelse. Når jeg vifter foran sensoren så logger den bevegelsen og den logger at dimmer skal skru seg på, men det tok 15-20 sekunder før den skrudde seg på. Når jeg da ventet 1 minutt, lot den skru seg av igjen, og så beveget meg foran igjen så kom den på i løpet av 1-2 sekunder. Det samme skjedde igjen nesten forsøk ett minutt etter.

 

For meg virker det som at når ting har vært av/inaktivt en stund så tar det veldig lang tid før første ting skjer, men når en ting først er blitt aktiv, så går ting raskere igjen. UZB1 har vel ikke noe "sleep" mode på noen som helst måte? Jeg ser jo at den mottar oppdatering på strømforbruk fra to kontakter hele veien (10 sek mellomrom), så det bør vel ikke være det som er problemet? Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da er det en del arbeid.

Jeg har oppgradert mitt (eller "mine") og andre sine systemer, og har ikke sett noe som helst problemer med det.  Men noe i nettverket ditt er ikke helt friskt.

Kan du sjekke om du har et "Key" felt i Z-Wave.ini?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Jo, da er det en del arbeid.

Jeg har oppgradert mitt (eller "mine") og andre sine systemer, og har ikke sett noe som helst problemer med det.  Men noe i nettverket ditt er ikke helt friskt.

Kan du sjekke om du har et "Key" felt i Z-Wave.ini?

 

Ja, jeg har en KEY= variabel der, lang streng med hex koder, 16 grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TomB skrev:

Ja, jeg har en KEY= variabel der, lang streng med hex koder, 16 grupper.

OK, måtte sjekke.

 

7 minutter siden, TomB skrev:

Jeg ser jo at den mottar oppdatering på strømforbruk fra to kontakter hele veien (10 sek mellomrom), så det bør vel ikke være det som er problemet?

Jøss! Det har du ikke bruk for! Mye trafikk på nettet, som til og med er kryptert (og dermed gir enda mer trafikk på nettet) er ikke å anbefale.

 

 

Jeg synes det er mer og mer synd at "include encrypted" er default når det er så lite utstyr som har behov for det... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, psv021 skrev:

Nå funker mitt nett bra. Det jeg mistenker (!) er følgende: IDlock støtter beaming, og dermed kan den videresende på z-wave. Den ene IDlocken min er montert i en brannsluse, på en ståldør, der den nok har dårlig dekning. Det kan tenkes at den har dekning når døren er lukket, men ikke dekning når døren er åpen, eller tilsvarende. Så dersom andre noder har begynt å rute sine signaler gjennom denne IDlocken, kan det ha forårsaket problemer.

 

Se denne tråden:

 

Ingen av dørlåser kan "rute signaler". Men det er sant at disse (låser) bruker såkalt "beaming" teknologi. Er låsen montert på lang avstant fra en "sentral kontroller" så må den bruke andre enheter for å kommunisere med kontrolleren. Da er det viktig å huske at enheter som skal brukes for signal ruting (fra lås til kontroller og tilbake) må støtte "beaming teknologi". Da unngår en prob. som f. eks. beskrevet her: https://community.smartthings.com/t/way-to-determine-if-a-device-supports-beaming/10798

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Moskus said:

Jøss! Det har du ikke bruk for! Mye trafikk på nettet, som til og med er kryptert (og dermed gir enda mer trafikk på nettet) er ikke å anbefale.

Jeg synes det er mer og mer synd at "include encrypted" er default når det er så lite utstyr som har behov for det... :(

 

Disse to kontaktene er koblet på vaskemaskin og tørketrommel for å måle forbruk, og si ifra når de starter og er ferdig. Jeg kan sikkert lage et system med å måle total kWh før vask og etter vask, og så legge sammen det for å få total kost på vask/tørk, men det krever jo endel mer skript enn jeg vanligvis vil kalle meg kapabel til :) Setter jeg disse til å oppdatere strøm med mye lengre intervall så vil det vel være veldig unøyaktig mens den går? Og jeg må forlenge ventetid i event for å ta høyde for at det tar lengre tid å få innrapportert data? Hvordan gjør andre det for disse funksjonene?

 

Sånn jeg har det nå så venter den 5 minutter etter at den har gått under 5W før den sier at den er ferdig, trekker den mer enn 5W i løpet av de 5 minuttene så nullstilles timer igjen inntil neste gang den går under 5W. Spesielt tørketrommel er jo veldig opp og ned i strømforbruk de siste 10-20 minuttene.

 

Hva anbefaler du å sette denne rapporteringen til, hvert 60. sekund? Default var hvert 6. sekund, jeg satte det til hvert 10. sekund og dette virker jo som jeg har nevnt helt fint før upgrade, det er kun etter upgrade til den nye 3xx versjonen, og etter downgrade igjen at dette har gitt noen problemer. Her er nåværende settings, en står på 30 sek og den andre 31 for å forsikre meg om forskjellig tidspunkt.

 

kontakt.JPG.eb1c468a28d1da76126089c5db75f824.JPG

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TomB skrev:

Hva anbefaler du å sette denne rapporteringen til, hvert 60. sekund?

Jeg har satt hvert 5. minutt, dvs hvert 300 sekund, men jeg har også et ganske stort nettverk. Hvert 30 sekund er også relativt raskt.

 

Hvis du setter dem til 60 eller 120, blir et bedre da?

 

9 minutter siden, TomB skrev:

Default var hvert 6. sekund,

Det var rart, det er det ikke på noen av de jeg har sett, og jeg har satt opp en god del av dem på flere forskjellige systemer.

 

Her er default-verdiene som jeg kjenner dem:

default_aeon.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Moskus said:

Jeg har satt hvert 5. minutt, dvs hvert 300 sekund, men jeg har også et ganske stort nettverk. Hvert 30 sekund er også relativt raskt.

 

Hvis du setter dem til 60 eller 120, blir et bedre da?

 

Det var rart, det er det ikke på noen av de jeg har sett, og jeg har satt opp en god del av dem på flere forskjellige systemer.

 

Det eneste jeg har endret fra out of the box er de 6 sek til 10 sek. Dette er de Aeon Labs kontaktene som tåler 3680W kjøpt på Clas Ohlson. Jeg har nå gjort om til 30 og 31 sekunder (skal øke mer men dette var for å teste) og inntil videre ser det ut til at dimmer-modulen responderer kvikkere, men må se etter en stund når den ikke har vært i bruk.

 

Hos meg er det Group 1 som sender Watt og Group 2 som sender kWh, jeg ser du har byttet om men det betyr vel ingenting her antar jeg? Jeg forholder meg foreløpig ikke til grupper ut over default oppsett, mulig jeg har noe feil der som jeg ikke vet om, men det får jeg ta når det dukker opp :)

 

Group 3 er satt til ingenting, du har en voldsomt langt intervall der, bør jeg sette det samme eller gjør den strengt tatt ingenting ettersom det ikke er krysset hverken på W eller kWh?

 

Når du setter intervall 300 sekunder, vil du da kun få oppdatert hvert 300. sekund, eller vil det skje når den endrer seg allikevel? Ref tilbake til eventen som sjekker på strømforbruk for å bestemme om maskinene er ferdig eller aktive.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TomB skrev:

du har en voldsomt langt intervall der

Ikke "jeg", men "de" altså Aeon Labs. ;) 

 

5 minutter siden, TomB skrev:

Når du setter intervall 300 sekunder, vil du da kun få oppdatert hvert 300. sekund, eller vil det skje når den endrer seg allikevel?

Pass. Må sjekke manualen.

 

I verste fall går det 5 minutter (eller mindre, du kan bruke 60 eller 120) før vaskemaskinen rapporterer at den er ferdig. Hos oss har vi et 2 minutters delay (men så bruker vi en vibrasjonssensor, ikke strømmåling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Ikke "jeg", men "de" altså Aeon Labs. ;) 

 

I ditt system ;)

 

Tørketrommelen har sånn "etter tørk" ting hvor den står å snurrer litt nå og da, men da kan man strengt tatt åpne den om man vil. Men av en eller annen rar grunn tar den en pause for 2-4 minutter før den er helt ferdig, så jeg måtte endre det til 5 minutter for at det skulle fungere på tørketrommel. På vaskemaskin holdt det med 2 minutter under 5W før den var ferdig, men det kan være at øker jeg rapporterings-tiden lenge så vil dette måtte økes også. Det er forsåvidt greit, er man hjemme i huset kan man ikke unngå å høre vaskemaskinen ettersom den har verdens mest irriterende piping når den er ferdig, og det varer i 10 minutter, men tørketrommelen er bare sånn "kremt, unnskyld meg, når er jeg ferdig altså" .. så det er greit å åpne den når den er klar.

 

Jeg prøver meg frem litt og ser hvordan det påvirker ting, takk for tipsene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TomB skrev:

I ditt system ;)

Hvis det hadde vært sant. Screenshot'et er ikke fra mitt system. :P

... selv om jeg har likt hos meg, jeg måtte sjekke. ;) 

 

 

Det viktigste er imidlertid om vi får løst problemene dine. Det er jo rart at det begynner bra men går saktere etter vært.

Hvilken kontroller har du? UZB1? Har du prøvd å ta den ut, la den ligge 10 sekunder og sette den i igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Det viktigste er imidlertid om vi får løst problemene dine. Det er jo rart at det begynner bra men går saktere etter vært.

Hvilken kontroller har du? UZB1? Har du prøvd å ta den ut, la den ligge 10 sekunder og sette den i igjen?

 

Ja, en UZB1. Jeg vurderte å skru av hele Homeseer serveren i et par minutter for å "cleare" den helt, men har ikke kommet så langt, enklere å sitte ved PCen og teste forskjellige ting ennå faktisk skru den av og på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TomB skrev:

Sånn jeg har det nå så venter den 5 minutter etter at den har gått under 5W før den sier at den er ferdig, trekker den mer enn 5W i løpet av de 5 minuttene så nullstilles timer igjen inntil neste gang den går under 5W. Spesielt tørketrommel er jo veldig opp og ned i strømforbruk de siste 10-20 minuttene.

Jeg gjør det på samme måte, men har måttet sette timeren til 12min på 5w siden maskinen tar ca 10 min pauser i enkelte program.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.