galbin1 Skrevet fredag kl 17:34 Skrevet fredag kl 17:34 Hei! Vi har nylig kjøpt nyoppført bolig, og skal ha smarthusløsning. Vi har tidligere hatt Verisure, og har derfor også installert dette i ny bolig. Etter en meget dårlig erfaring i flytteprosessen så vurderer vi å bytte til Homely, men dette medfører en del sparkling og maling av skruehull da Homely-komponentene er nettere, så det er litt tiltak… Er det noen som har nylige erfaringer med både Homely og Verisure integrasjon i et Homey smarthus? Ser at Homely har en offisiell integrasjon med Homey, mens Verisure kun har en community app. Vil vi merke stor forskjell med hvor godt Homely er integrert med Homey kontra Verisure? Dersom de opererer så og si likt så tror jeg at vi bare svelger den kamelen og blir værende hos Verisure da det er det aller letteste alternativet, men vi ønsker en god integrasjon av alarm i Homey-systemet. Vi har ikke kjøpt Homey Pro enda, derfor jeg ikke får sjekket dette selv. Vi får heller ikke kjøpt dette før angreretten med Verisure går ut, så alle innspill settes pris på! Siter
christbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg vurderte bytte bort fra Verisure i fjor. Nå bruker jeg Home Assistant, men det er samme API på Verisure sin skytjeneste som benyttes av både HA og Homey, erfaringene bør derfor være overførbare. For min del har Verisure integrasjon i HA fungert veldig bra. Det var en oppdatering hos Verisure en gang som gav noe trøbbel, men det ble raskt løst av de som vedlikeholder integrasjonen til HA. Akkurat der kan det være forskjell til Homey, uten at jeg vet noe om hvordan den vedlikeholdes. Mitt tips om Verisure er å presse dem på pris. Spesielt innenfor angrefrist kan du være tøff i forhandling der. Grunnen til at jeg endte opp med å beholde Verisure var at de ga en bedre pris (bedre en før, ikke bedre enn Homely) og at jeg ikke fant noe alternativ med vesentlig bedre teknisk løsning. Jeg vil helst ha et alarmsystem der jeg har API lokalt og som har støtte for Yale Doorman. Det fant jeg ikke. Homely bruker Zigbee i sitt system, og produktene ser ut til å kunne brukes uten deres hub, men ikke samtidig med at de er tilkoblet alarmen. Jeg tror det beste vi kan håpe på er at noen snart skjønner at alarmsystemet bør tilby lesetilgang på alle sensorer gjennom lokalt API, da gjerne i form av en Matter “broker” som da vil kunne dele denne statusen med enhver smarthusløsning som støtter Matter. Lokal tilgang til dette vil gi umiddelbar statusoppdatering til smarthuset, slik at alle sensorer i alarmsystemet kan brukes til å styre lys osv. Det å skru av og på alarmen er helt greit at må gå gjennom alarmleverandørens skytjeneste, da står de ansvarlig for sikkerheten i den funksjonen. Siter
galbin1 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Hei! Takk for utfyllende svar. 🙂 Jeg har fått presset Verisure ned til en veldig god pris, men over tid vil nok Homely spare inn noen kroner dog Homely ville vært dyrere her og nå pga. nedbetaling av komponenter de neste 36 månedene. Spesielt mtp. at Verisure har prisjustering hver 12. måned. Akkurat dette er ikke like viktig for meg, da jeg også ser fordelen med å lease komponenter og ikke ha «ansvar» for disse selv. Slik jeg forstod det på Homely-selger så har de en åpen API som kommuniserer mye bedre med smarthusløsninger som HA og Homely. Han mente at Verisure her har et lukket system, og det er derfor meget begrenset hva man kan styre av Verisure-komponenter kontra Homely-komponenter fra din smarthub. For eksempel mente Homely-selger at man kan sette en automasjon hvor alle lys skrus på når alarmen utløses. Forstår jeg deg da rett at aktivering/deaktivering av alarm, lysstyring trigget av alarmstatus osv. ikke er mulig i HA/Homey? Er det rett og slett svært få automasjoner man kan sette opp med alarmsystemet både med Homelys åpen API og Verisures lukkede API? Takk på forhånd. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.