galbin1 Skrevet 12. september Skrevet 12. september Hei!  Vi har nylig kjÞpt nyoppfÞrt bolig, og skal ha smarthuslÞsning. Vi har tidligere hatt Verisure, og har derfor ogsÄ installert dette i ny bolig. Etter en meget dÄrlig erfaring i flytteprosessen sÄ vurderer vi Ä bytte til Homely, men dette medfÞrer en del sparkling og maling av skruehull da Homely-komponentene er nettere, sÄ det er litt tiltak⊠ Er det noen som har nylige erfaringer med bÄde Homely og Verisure integrasjon i et Homey smarthus? Ser at Homely har en offisiell integrasjon med Homey, mens Verisure kun har en community app.  Vil vi merke stor forskjell med hvor godt Homely er integrert med Homey kontra Verisure?  Dersom de opererer sÄ og si likt sÄ tror jeg at vi bare svelger den kamelen og blir vÊrende hos Verisure da det er det aller letteste alternativet, men vi Þnsker en god integrasjon av alarm i Homey-systemet.  Vi har ikke kjÞpt Homey Pro enda, derfor jeg ikke fÄr sjekket dette selv. Vi fÄr heller ikke kjÞpt dette fÞr angreretten med Verisure gÄr ut, sÄ alle innspill settes pris pÄ! Siter
christbj Skrevet 14. september Skrevet 14. september Jeg vurderte bytte bort fra Verisure i fjor. NĂ„ bruker jeg Home Assistant, men det er samme API pĂ„ Verisure sin skytjeneste som benyttes av bĂ„de HA og Homey, erfaringene bĂžr derfor vĂŠre overfĂžrbare. For min del har Verisure integrasjon i HA fungert veldig bra. Det var en oppdatering hos Verisure en gang som gav noe trĂžbbel, men det ble raskt lĂžst av de som vedlikeholder integrasjonen til HA. Akkurat der kan det vĂŠre forskjell til Homey, uten at jeg vet noe om hvordan den vedlikeholdes.  Mitt tips om Verisure er Ă„ presse dem pĂ„ pris. Spesielt innenfor angrefrist kan du vĂŠre tĂžff i forhandling der.  Grunnen til at jeg endte opp med Ă„ beholde Verisure var at de ga en bedre pris (bedre en fĂžr, ikke bedre enn Homely) og at jeg ikke fant noe alternativ med vesentlig bedre teknisk lĂžsning. Jeg vil helst ha et alarmsystem der jeg har API lokalt og som har stĂžtte for Yale Doorman. Det fant jeg ikke. Homely bruker Zigbee i sitt system, og produktene ser ut til Ă„ kunne brukes uten deres hub, men ikke samtidig med at de er tilkoblet alarmen.  Jeg tror det beste vi kan hĂ„pe pĂ„ er at noen snart skjĂžnner at alarmsystemet bĂžr tilby lesetilgang pĂ„ alle sensorer gjennom lokalt API, da gjerne i form av en Matter âbrokerâ som da vil kunne dele denne statusen med enhver smarthuslĂžsning som stĂžtter Matter. Lokal tilgang til dette vil gi umiddelbar statusoppdatering til smarthuset, slik at alle sensorer i alarmsystemet kan brukes til Ă„ styre lys osv. Det Ă„ skru av og pĂ„ alarmen er helt greit at mĂ„ gĂ„ gjennom alarmleverandĂžrens skytjeneste, da stĂ„r de ansvarlig for sikkerheten i den funksjonen. Siter
galbin1 Skrevet 14. september Forfatter Skrevet 14. september Hei!  Takk for utfyllende svar. đ  Jeg har fĂ„tt presset Verisure ned til en veldig god pris, men over tid vil nok Homely spare inn noen kroner dog Homely ville vĂŠrt dyrere her og nĂ„ pga. nedbetaling av komponenter de neste 36 mĂ„nedene. Spesielt mtp. at Verisure har prisjustering hver 12. mĂ„ned. Akkurat dette er ikke like viktig for meg, da jeg ogsĂ„ ser fordelen med Ă„ lease komponenter og ikke ha «ansvar» for disse selv.  Slik jeg forstod det pĂ„ Homely-selger sĂ„ har de en Ă„pen API som kommuniserer mye bedre med smarthuslĂžsninger som HA og Homely. Han mente at Verisure her har et lukket system, og det er derfor meget begrenset hva man kan styre av Verisure-komponenter kontra Homely-komponenter fra din smarthub. For eksempel mente Homely-selger at man kan sette en automasjon hvor alle lys skrus pĂ„ nĂ„r alarmen utlĂžses.  ForstĂ„r jeg deg da rett at aktivering/deaktivering av alarm, lysstyring trigget av alarmstatus osv. ikke er mulig i HA/Homey? Er det rett og slett svĂŠrt fĂ„ automasjoner man kan sette opp med alarmsystemet bĂ„de med Homelys Ă„pen API og Verisures lukkede API?  Takk pĂ„ forhĂ„nd. Siter
christbj Skrevet 14. september Skrevet 14. september galbin1 skrev (10 timer siden): ForstĂ„r jeg deg da rett at aktivering/deaktivering av alarm, lysstyring trigget av alarmstatus osv. ikke er mulig i HA/Homey? Er det rett og slett svĂŠrt fĂ„ automasjoner man kan sette opp med alarmsystemet bĂ„de med Homelys Ă„pen API og Verisures lukkede API? Hei  Det er mulig Ă„ skru av og pĂ„ alarmen og lĂ„se opp og igjen dĂžrlĂ„ser i Verisure fra Home Assistant. Jeg har testet det, men valgt Ă„ ikke ha den muligheten tilgjengelig. Jeg har opprettet en egen Verisure bruker som kun har lesetilgang til systemet. Det skyldes spesielt at den brukeren HA skal logge pĂ„ Verisure sitt API med ikke kan benytte 2 faktor autentisering (2FA). Det mĂ„ du deaktivere pĂ„ den brukeren (mĂ„ gjĂžres fra din primĂŠre bruker med admin tilgang), og da Ăžnsker jeg ikke at den skal ha tilgang til Ă„ skru av alarmen eller Ă„pne dĂžrlĂ„ser.  I Home Assistant fĂ„r jeg oppdateringer fra Verisure nĂ„r status pĂ„ alarmen endres, sĂ„ det er fullt mulig Ă„ lage automasjoner ut fra dette. Utfordringen er at det kan ta sĂ„ mye som 30-45 sekunder fĂžr HA fĂ„r oppdatert status fra Verisure. For styring av varme og ventilasjon nĂ„r man forlater huset eller kommer hjem fungerer det helt fint. Styring av lys av nĂ„r man gĂ„r tĂ„ler ogsĂ„ litt forsinkelse, men jeg er ikke happy med Ă„ stĂ„ i en mĂžrk gang i veldig mange sekunder⊠Derfor har jeg montert en ekstra sensor (ikke Verisure) direkte tilknyttet HA som sĂžrger for Ă„ skru pĂ„ lyset nĂ„r vi kommer hjem.  Home Assistant mottar ogsĂ„ alt av klimainfo fra Verisure sine komponenter som har det innebygget, som rĂžykvarslere. lekasjesenor og naturlig nok temp/fukt sensor. Men med unntak av den siste rapportere disse temp/fukt med flere timers mellomrom, derfor ikke egnet til Ă„ styre oppvarming. Men det er godt nok til f.eks. Ă„ se om det er behov for Ă„ skru pĂ„ mer varme pĂ„ hytta fĂžr vi reiser dit. Jeg vil tro at Homey, som benytter samme API hos Verisure, har samme muligheter.  Til sist et triks jeg bruker for Ă„ fĂ„ rask oppdatering av status fra Verisure der det er prioritert. Jeg har en Verisure smartplugg som skrus pĂ„ nĂ„r alarmen skrus av. Denne er igjen plugget i en smartplugg tilkoblet Home Assistant. Jeg har en UV-lampe (for rensing av vann) plugget i Verisure pluggen. Verisure pluggen oppdateres (skrus pĂ„) umiddelbart nĂ„r alarmen skrus av. Home Assistant mottar informasjon fra den andre smartpluggen nĂ„r den registrerer endring i strĂžmforbruket (avhengig av plugg kan dette settes til Ă„ skje umiddelbart, pĂ„ min plugg skjer det hver 10 sekund, sĂ„ det kan ta inntil 10 sekunder fĂžr noe skjer). Kan sikkert gjĂžres enda bedre, men det er godt nok til formĂ„let pĂ„ hytta. đ Siter
iceball Skrevet 15. september Skrevet 15. september Byttet fra Verisure til Homely i sommer, men angrer. Homely skryter av Ä ha Äpen API, men den har sÄ store mangler at det ikke er noe poeng med den. Homely mangler fullstendig skrivetilgang, dvs. Homey (og andre integrasjoner) kan kun lese status ikke endre noe. Rimelig ubrukelig for min del. SÄ nÄr Verisure kom med et godt kjÞpe meg tilbaketilbud, sÄ blir det Ä bytte tilbake, uansett hvor unÞdvendig og feil det fÞles. Siter
galbin1 Skrevet 16. september Forfatter Skrevet 16. september Takk til dere begge for gode svar og nyttig informasjon. Da har jeg i alle fall bestemt meg for at det ikke er verdt strevet Ä bytte fra Verisure til Homely.  Har forsÞkt Ä finne et alarmsystem som kan integreres godt med Homey, men ser da ut som eneste muligheten er en slags DIY lÞsning. Men disse er jo selvfÞlgelig ikke like trygge da de ikke har 4G-backup nÄr internett er nede osv⊠Litt avhengig av hva slags komponenter man velger, selvfÞlgelig.  SÄ vidt jeg forstÄr sÄ kan Ajax alarmsystem integreres godt med Home Assistant, men tror ikke jeg er villig til Ä bruke nok tid pÄ smarthjemmet at jeg vil lÊre meg Ä bruke HA. Det var litt av poenget med Homey, Ä ha det litt enklere. Samtidig er Ajax meget kostbart med en investering pÄ 20-30k, uten at dette inkluderer oppkobling mot vaktsentral.  Veldig synd at alarmtilbydere ikke kan ha en velfungerende API som kan integreres godt med smarthus! Siter
OlavT Skrevet 16. september Skrevet 16. september 5 hours ago, galbin1 said: Har forsÞkt Ä finne et alarmsystem som kan integreres godt med Homey, men ser da ut som eneste muligheten er en slags DIY lÞsning. Men disse er jo selvfÞlgelig ikke like trygge da de ikke har 4G-backup nÄr internett er nede osv⊠Litt avhengig av hva slags komponenter man velger, selvfÞlgelig.  Hva er formÄlet med alarmsystemet? At et vaktselskap kan rykke ut ved alarm? Siter
hjemmedude Skrevet 17. september Skrevet 17. september (endret) OlavT skrev (21 timer siden):  Hva er formÄlet med alarmsystemet? At et vaktselskap kan rykke ut ved alarm?  Hva jeg mener er viktigst med et alarmsystem og hvorfor jeg har Homely:  1. Varsling om rÞyk/brann - dette handler om sikkerthet til folk og dyr. Lokal varsling fungerer uten et alarmsystem. Man integrerer alarmsystemet mot en app, hjemmeautomasjonssystem, for Ä kunne motta varsling om det brenner. 2. Innbrudd eller bevegelse innendÞrs. Min erfaring er at nattmodus aldri blir aktivert. Bortemodus blir aktivert ved ferier. Bevegelsesensor er fint fordi man kan se nÄr en person eller dyr sist ble registrert av gitte sensor. 3. Vekterutrykning. Vekteren kommer sÄ raskt h*n kan, men ingen kjÞring pÄ rÞdt lys eller over fartsgrensen for Ä redde liv. De slukker ikke brann og de skal ikke gÄ pÄ akkord med egen-sikkerhet.  Ekstra; jeg fÄr beskjed nÄr strÞmmen er borte, via app, fordi Homely har 1 eller 2t batteribackup.  Minus: jeg betaler for det. Vurderer sterkt Ä kutte ut. Endret 17. september av hjemmedude Siter
galbin1 Skrevet 17. september Forfatter Skrevet 17. september 21 hours ago, OlavT said:  Hva er formÄlet med alarmsystemet? At et vaktselskap kan rykke ut ved alarm? Utrykning er ikke nÞdvendigvis det viktigste, men det er en liten «trygghet» at noen fÞlger med nÄr man er utilgjengelig, som for eksempel nÄr man sover, er pÄ fly osv., uten Ä vÊre avhengig av Ä avtale med familie/venner for Ä fÞlge med.  Alarm knyttet til vaktsentral handler ikke om Ä fange innbruddstyver, de er borte innen vaktselskapet er pÄ plass pÄ adressen uansett. Men det vil utgjÞre en stor forskjell i hvor mye tid en eventuell innbruddstyv fÞler de har nÄr en alarm er utlÞst og noen er pÄ vei. Det utgjÞr stor forskjell om tyven har en time til Ä rasere boligen, eller kun noen fÄ minutter til Ä raske med seg det de kan fÞr vekteren kommer.  En siste fordel er ingen engangskostnad for utstyr. Man betaler selvfÞlgelig for abonnementet over tid, men man fÄr i alle fall en tjeneste inkludert. NÄ har vi fremforhandlet en veldig god avtale med Verisure, sÄ vi betaler minimalt for utstyret utover hva det bare koster Ä vÊre oppkoblet mot vaktsentral. Siter
OlavT Skrevet 18. september Skrevet 18. september 17 hours ago, galbin1 said: En siste fordel er ingen engangskostnad for utstyr. Man betaler selvfÞlgelig for abonnementet over tid, men man fÄr i alle fall en tjeneste inkludert. NÄ har vi fremforhandlet en veldig god avtale med Verisure, sÄ vi betaler minimalt for utstyret utover hva det bare koster Ä vÊre oppkoblet mot vaktsentral.  Fungerer utstyret du fÄr via Verisure med andre kontrollere? Hva slags standard bruker de? Siter
galbin1 Skrevet 18. september Forfatter Skrevet 18. september 54 minutes ago, OlavT said:  Fungerer utstyret du fÄr via Verisure med andre kontrollere? Hva slags standard bruker de? Verisure har en lukket API, men sÄ vidt jeg forstÄr kan man allikevel styre komponentene via Homey/HA. Tror ikke lÞsningen er ideell, ser ut til at det er en polling rate pÄ 5 sek. sÄ det kan vÊre noe forsinkelser i kommunikasjonsen. Men utifra hva jeg har lest sÄ er det ingen fullverdige alarmsystemer som har en god integrasjon med Homey. Tror Ajax fungerer godt med HA, men Þnsker ikke den store engangskostnaden pÄ Ajax-systemet, og Þnsker en enklere smartlÞsning for mine produkter, altsÄ Homey. Siter
christbj Skrevet 18. september Skrevet 18. september (endret) OlavT skrev (4 timer siden): Fungerer utstyret du fÄr via Verisure med andre kontrollere? Hva slags standard bruker de? Utstyret til Verisure kan kun kobles til en Verisure sentral. De kjÞrer egen sikret kommunikasjon. Men du kan fÄ tilgang til utstyr tilkoblet Verisure sin sentral fra f.eks. Home Assistant og Homey Pro gjennom Verisure sitt API (skytjenste) ved hjelp av integrasjoner som er utviklet av entusiaster. Endret 18. september av christbj Mer presis beskrivelse. Siter
OlavT Skrevet 18. september Skrevet 18. september 2 hours ago, christbj said: Utstyret til Verisure kan kun kobles til en Verisure sentral. De kjÞrer egen sikret kommunikasjon. Men du kan fÄ tilgang til utstyr tilkoblet Verisure sin sentral fra f.eks. Home Assistant og Homey Pro gjennom Verisure sitt API (skytjenste) ved hjelp av integrasjoner som er utviklet av entusiaster.  Ok, da er det helt uinteressant for min del. Siter
TropiskNektar Skrevet 6. november Skrevet 6. november Vi har bruke Homely i snart ett Ă„r og syntes det funker helt gull med Homey. Det er egen Homely app til Homey som lar oss gjenbruke alle devices i Homey. Det var et stort mangel med Verisure og gjorde at vi i flere rom mĂ„tte ha doble komponenter...  NĂ„ har vi betalt ned hele Homely installasjonen (vi gikk for et tilbud hvor vi betalte ned hele greia ilĂžpet av 4 mnd), sĂ„ nĂ„ eier vi alt selv og betaler 249kr/mnd. Den prisen endrer seg ikke selv om vi setter inn flere komponenter. Jeg kjĂžpte selv flere komponenter via ElektroimportĂžren og det var helt uproblematisk Ă„ legge dem inn i Homely systemet - som igjen gjorde dem tilgjengelig for automasjon i Homey đ Eneste problemet vi opplever er nĂ„r vi prater sammen hjemme om dette og blander Homey og Homely đ  Skulle vi en gang velge Ă„ ikke vĂŠre kunde hos Homely noe mer sĂ„ er jo alle komponentene stĂžttet i Homey sĂ„ vi kan bare legge dem direkte inn der. Om litt over 3 Ă„r sĂ„ er vi over pĂ„ pluss siden med tanke pĂ„ besparelser siden vi valgte bort Verisure etter Ă„ ha vĂŠrt kunde av dem i over 10 Ă„r. Siter
galbin1 Skrevet 6. november Forfatter Skrevet 6. november (endret)  29 minutes ago, TropiskNektar said: Vi har bruke Homely i snart ett Ă„r og syntes det funker helt gull med Homey. Det er egen Homely app til Homey som lar oss gjenbruke alle devices i Homey. Det var et stort mangel med Verisure og gjorde at vi i flere rom mĂ„tte ha doble komponenter...  NĂ„ har vi betalt ned hele Homely installasjonen (vi gikk for et tilbud hvor vi betalte ned hele greia ilĂžpet av 4 mnd), sĂ„ nĂ„ eier vi alt selv og betaler 249kr/mnd. Den prisen endrer seg ikke selv om vi setter inn flere komponenter. Jeg kjĂžpte selv flere komponenter via ElektroimportĂžren og det var helt uproblematisk Ă„ legge dem inn i Homely systemet - som igjen gjorde dem tilgjengelig for automasjon i Homey đ Eneste problemet vi opplever er nĂ„r vi prater sammen hjemme om dette og blander Homey og Homely đ  Skulle vi en gang velge Ă„ ikke vĂŠre kunde hos Homely noe mer sĂ„ er jo alle komponentene stĂžttet i Homey sĂ„ vi kan bare legge dem direkte inn der. Om litt over 3 Ă„r sĂ„ er vi over pĂ„ pluss siden med tanke pĂ„ besparelser siden vi valgte bort Verisure etter Ă„ ha vĂŠrt kunde av dem i over 10 Ă„r. Har Homey skrivetilgang til Homely? Eller bare lesetilgang? Forstod det slik pĂ„ iceball sin kommentar over at det ikke er mulig for Homey Ă„ for eksempel skru av og pĂ„ alarmen. Endret 6. november av galbin1 Siter
torhaala Skrevet 6. november Skrevet 6. november 7 hours ago, galbin1 said:  Har Homey skrivetilgang til Homely? Eller bare lesetilgang? Forstod det slik pÄ iceball sin kommentar over at det ikke er mulig for Homey Ä for eksempel skru av og pÄ alarmen. Bare lesetilgang. Vi byttet selv til Homely da de tilbÞy bedre pris og snakket varmt om ett API i utvikling som skulle fÄ skrivetilgang etterhvert.. Nada nytt pÄ den fronten pÄ over ett Är, men vi har spart noen kroner ihvertfall. Etter min mening fungerte Verisure bedre mtp integrasjonen mot HA. Siter
christbj Skrevet 7. november Skrevet 7. november Som et tips til debatten om valg av alarmselskap viser denne artikkelen hvor langt ned det er mulig Ă„ presse Verisure (rett nok med flere anlegg):Â https://e24.no/naeringsliv/i/eMbJbQ/verisure-lovet-aa-betale-ut-ove-christian-59-saa-ble-det-stille?brid=IEGTErYvJYbj9s_5C3Q8gA Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.