aakjpe Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Er det Connect ZBT-2 dere bruker for Matter/Thread? Vanskelig å få tak i i Norge ser det ut som. Andre alternativer? Siter
0 OlavT Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Apple TV med Ethernet (har Thread støtte). 1 Siter
0 minim Skrevet 23. desember 2025 Skrevet 23. desember 2025 Jeg har brukt denne fra makerdiary. Det gå å flashe conbee 2 med thread firmware også. https://makerdiary.com/products/nrf52840-mdk-usb-dongle 1 Siter
0 Zletten Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Hvis du ikke allerede har ordnet deg, så skal Kjell ha fått inn ZBT-2 på lager nå https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/nabu-casa-home-assistant-connect-zbt-2-p88438 1 Siter
0 Bjørn Mork Skrevet 2. januar Skrevet 2. januar Jeg har hardwaren ettersom jeg har en gammel Conbee II liggende, men jeg sliter litt med border router softwaren. Det er det vanlige problemet: Jeg er vanskelig. Det passer meg ikke med de voldsomme alt-i-ett wrapper-løsningene, som i praksis prøver å arbeide mot distroen det skal kjøre på. Og her er https://openthread.io/guides/border-router/build-native noe av det verste jeg har sett så langt. Det hele ser enkelt og tilforlatelig ut inntil du begynner å kikke på de scriptene. Og scriptene de kjører. Og scriptene de scriptene kjører. Osv. Herregud for en smørje Så hva er det egentlig en Thread Border Router består av? En helt vanlig IPv6-ruter med minst ett Thread radio-interface? Finnes det er mer steg-for-steg oppskrift et eller annet sted som alternativ til "kjør dette scriptet"? Jeg er ikke nødvendigvis så interessert i å sette opp NAT64 f.eks. Hvorfor i all verden skal IoT-dingsene har tilgang til IPv4? Eller DHCPv6-PD? Er det virkelig påkrevd? I så fall vil jeg jo gjerne integrere det med det oppsettet jeg allerede har. Siter
0 aakjpe Skrevet 2. januar Forfatter Skrevet 2. januar Zletten skrev (3 timer siden): Hvis du ikke allerede har ordnet deg, så skal Kjell ha fått inn ZBT-2 på lager nå https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/nabu-casa-home-assistant-connect-zbt-2-p88438 Bestilte en fra makerdiary. Ikke fått den. Godt å vite at Kjell&co har en nå, i tilfelle... Siter
0 aakjpe Skrevet onsdag kl 11:58 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:58 minim skrev (På 23.12.2025 den 16.06): Jeg har brukt denne fra makerdiary. Det gå å flashe conbee 2 med thread firmware også. https://makerdiary.com/products/nrf52840-mdk-usb-dongle Har du en oppskrift på å "flashe" denne med Tread? Siter
0 OlavT Skrevet onsdag kl 15:14 Skrevet onsdag kl 15:14 3 hours ago, aakjpe said: Har du en oppskrift på å "flashe" denne med Tread? Sikkert noe lignende som denne: GitHub - olavt/rcp-nordic-semiconductor: This article shows how to create a Radio Co-Processor for use with OpenThread Border Router using a Nordic Semiconductor nRF52840 USB Dongle. Siter
0 minim Skrevet torsdag kl 22:50 Skrevet torsdag kl 22:50 On 07/01/2026 at 12:58, aakjpe said: Har du en oppskrift på å "flashe" denne med Tread? Fant det ikke igjen nå fra mobilen, men googlet det bare. Fant en enkelt program som gjorde om en ferdig fil til et format som jeg bare overførte med filutforsker til usb pinnen så flashet den seg selv. Er en bootloader på disse som ordner det automatisk uten at jeg har satt meg så altfor godt inn i det. 1 Siter
0 sbarmen Skrevet fredag kl 19:16 Skrevet fredag kl 19:16 Jeg ruker Smlight SLZB-MR3, kjøpt på Ali - ser ikke noen som selger dette produktet lokalt. Men det har fungert fantastisk. Bruker den både til Zigbee og Thread (to antenner). Migrert fra Deconz stick først, så via Sonoff og nå til denne (for Zigbee), og fra Skyconnect ZBT-1 til denne. I begge tilfeller har jeg fått et raskere nettverk og bedre dekning ... nå vurderer jeg å bestille en for Z-Wave også (har dessverre Z-wave på en del punkter som er vanskelig å bytte ut. Om du ikke må ha noe samme dag ville jeg tatt en titt på Smlight, alle jeg kjenner som har prøvd er superfornøyd. Siter
0 christbj Skrevet i går, 09:19 Skrevet i går, 09:19 cat0 skrev (På 2.1.2026 den 16.41): Nå kan man bestille ZBT-2 fra Kjell. Bestilt 2/1 - mottatt og installert i Home Assistant som Thread antenne i går 9/1. Sjekket Kjell nå, ser at de er utsolgt på sentrallager, men flere butikker har minst 1, så det er mulig å skaffe seg en slik nå hvis man er i nærheten av en av disse butikkene. Med USB extender (over cat 5 kabel) fikk jeg plassert den sentralt i huset og alle (5) enhetene jeg hadde koblet til Apple TVen ble resatt og koblet opp uten problemer. Sjekket data fra sensorer som logger temp, lys osv og ser at alle har rapportert som de skal til nå. Også en Myggspray bevegelsessensor som er montert ute under verandaen ser ut til å fungere stabilt i Thread nettet med ZBT-2. Den et etasjeskille, en yttervegg og flere innervegger mellom seg og antennen. Jeg har derfor troen på at Thread kan bli minst like bra som Zigbee nettet jeg har (50+ enheter) med den ekstra fordelen at Thread kan ha flere controllere/boarder routere. 1 Siter
0 minim Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 12 hours ago, christbj said: Bestilt 2/1 - mottatt og installert i Home Assistant som Thread antenne i går 9/1. Sjekket Kjell nå, ser at de er utsolgt på sentrallager, men flere butikker har minst 1, så det er mulig å skaffe seg en slik nå hvis man er i nærheten av en av disse butikkene. Med USB extender (over cat 5 kabel) fikk jeg plassert den sentralt i huset og alle (5) enhetene jeg hadde koblet til Apple TVen ble resatt og koblet opp uten problemer. Sjekket data fra sensorer som logger temp, lys osv og ser at alle har rapportert som de skal til nå. Også en Myggspray bevegelsessensor som er montert ute under verandaen ser ut til å fungere stabilt i Thread nettet med ZBT-2. Den et etasjeskille, en yttervegg og flere innervegger mellom seg og antennen. Jeg har derfor troen på at Thread kan bli minst like bra som Zigbee nettet jeg har (50+ enheter) med den ekstra fordelen at Thread kan ha flere controllere/boarder routere. mister du ikke apple tvene som BR når du bruker HA som TBR? Jeg kunne tenkt meg å brukt HA som TBR siden man får mer kontroll da, men det er synd å miste to sentralt plasserte BR på den måten. Siter
0 aakjpe Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden christbj skrev (13 timer siden): Bestilt 2/1 - mottatt og installert i Home Assistant som Thread antenne i går 9/1. Sjekket Kjell nå, ser at de er utsolgt på sentrallager, men flere butikker har minst 1, så det er mulig å skaffe seg en slik nå hvis man er i nærheten av en av disse butikkene. Med USB extender (over cat 5 kabel) fikk jeg plassert den sentralt i huset og alle (5) enhetene jeg hadde koblet til Apple TVen ble resatt og koblet opp uten problemer. Sjekket data fra sensorer som logger temp, lys osv og ser at alle har rapportert som de skal til nå. Også en Myggspray bevegelsessensor som er montert ute under verandaen ser ut til å fungere stabilt i Thread nettet med ZBT-2. Den et etasjeskille, en yttervegg og flere innervegger mellom seg og antennen. Jeg har derfor troen på at Thread kan bli minst like bra som Zigbee nettet jeg har (50+ enheter) med den ekstra fordelen at Thread kan ha flere controllere/boarder routere. Må denne "flashed" for Thread programvare? Siter
0 OlavT Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 1 hour ago, minim said: mister du ikke apple tvene som BR når du bruker HA som TBR? Jeg kunne tenkt meg å brukt HA som TBR siden man får mer kontroll da, men det er synd å miste to sentralt plasserte BR på den måten. Hva slags mer kontroll får du? Fremover så er det vel meningen at TBR fra flere leverandører skal kunne inngå i et felles nettverk? Siter
0 aakjpe Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden sbarmen skrev (På 9.1.2026 den 20.16): Jeg ruker Smlight SLZB-MR3, kjøpt på Ali - ser ikke noen som selger dette produktet lokalt. Men det har fungert fantastisk. Bruker den både til Zigbee og Thread (to antenner). Migrert fra Deconz stick først, så via Sonoff og nå til denne (for Zigbee), og fra Skyconnect ZBT-1 til denne. I begge tilfeller har jeg fått et raskere nettverk og bedre dekning ... nå vurderer jeg å bestille en for Z-Wave også (har dessverre Z-wave på en del punkter som er vanskelig å bytte ut. Om du ikke må ha noe samme dag ville jeg tatt en titt på Smlight, alle jeg kjenner som har prøvd er superfornøyd. Må denne "flashed" for Thread programvare? Eventuelt enkelt å gjøre det? Siter
0 sbarmen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Veldig enkelt, du har eget GUI for å gjøre flashing av både thread og zigbee firmware. Jeg kan ta noen screenshots i morgen. Siter
0 minim Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 52 minutes ago, OlavT said: Hva slags mer kontroll får du? Fremover så er det vel meningen at TBR fra flere leverandører skal kunne inngå i et felles nettverk? Om du bruker openthread nettsiden får du «all info» og du kan få tegnet thread nettverket litt likt zigbee2mqtt blant annet. Bruker man Apple så får man mer eller mindre ingenting. Det er og var meningen med thread/matter, men foreløpig så spiller ikke Apple/google/amazon på lag der og man kan såvidt jeg vet ikke bruke en Apple TV som BR i samspill med HA. Gjelder det samme for Google også ^^ Siter
0 sbarmen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden @aakjpe her er management GUI til sticken: Jeg kjører kun Thread nettverket mitt på Home Assistant, men dersom du har et annet nettverk kan disse slås sammen fra HA siden, altså at Home Assistant joiner Google eller Apple sitt eksisterende nettverk. Da vil du kun ha 1 Thread nettverk. Se mer her: https://www.home-assistant.io/integrations/thread/#case-2-creating-a-ha-border-router-when-there-is-an-existing-network Slik skal det se ut om du har klart å joine to thread nettverk til ett hvor de deler credentials og alle enheter kan roame fritt mellom. Jeg tror dog ikke hverken Google eller Apple har laget samme funksjonalitet på sine enheter (enda?). Dersom du har flere Thread nettverk som ikke deler credentials vil de ha separate TBRer og router enheter. All kommunikasjon mellom thread nettverkene vil gå via TBRene over IP - så du vil kunne se alle enhetene, men de koblet via egne TBRer. Da vil det se slik ut: Anbefaler alle som leker med Thread å lese den artikkelen fra home assistant. Den er veldig god og forklarer godt hvordan dette fungerer. F.eks. brukte jeg denne når jeg migrerte til SLZB sticken: https://www.home-assistant.io/integrations/thread/#migrating-a-thread-network-to-a-new-adapter 1 Siter
0 christbj Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden aakjpe skrev (10 timer siden): Må denne "flashed" for Thread programvare? Jeg bruker den i Home Assistant, der ordnet dette av systemet når den kobles til. Jeg fikk valget mellom å bruke den til Zigbee eller Thread, resten ordnet HA. minim skrev (12 timer siden): mister du ikke apple tvene som BR når du bruker HA som TBR? Jeg kunne tenkt meg å brukt HA som TBR siden man får mer kontroll da, men det er synd å miste to sentralt plasserte BR på den måten. Nei, AppleTV enheter blir værende som TBR selv om det installeres en Thread antenne direkte på HA serveren. Se kommentaren til @sbarmen over. Siter
0 minim Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 2 hours ago, christbj said: Jeg bruker den i Home Assistant, der ordnet dette av systemet når den kobles til. Jeg fikk valget mellom å bruke den til Zigbee eller Thread, resten ordnet HA. Nei, AppleTV enheter blir værende som TBR selv om det installeres en Thread antenne direkte på HA serveren. Se kommentaren til @sbarmen over. Men da joiner du HA i Apple sitt thread nettverk og HA er ikke tbr (den blir en BR) eller kan legge til enheter vel? Altså blir Apple (eller Google) en «master» og HA halter bare etter. Du kan heller ikke legge til både Apple, Google og HA siden ingen av de to andre spiller på lag med andre tbr. Siter
0 sbarmen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Det er ikke riktig. Joiner du den til Apple sitt thread nettverk har du to TBR i samme nett. Siter
0 minim Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, sbarmen said: Det er ikke riktig. Joiner du den til Apple sitt thread nettverk har du to TBR i samme nett. Er du sikker? Jeg fikk ikke engang lagt til devicer via HA lenger når jeg gjorde dette. De måtte legges til med en Apple telefon og så deles fra Apple home. Klarte heller ikke å gjøre det andre veien at Apple TV joinet HA thread nettverket. Siter
0 sbarmen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Slik jeg leser dokumentasjonen til HA skal du overføre nøklene fra Apple nettverket til HA og da skal du kunne joine fra HA fremover om du ønsker. Sjekk linkene over og se om du har fulgt oppskriften, også ifm dette med nøkler til Android/iPhone. Siter
0 minim Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 6 minutes ago, sbarmen said: Slik jeg leser dokumentasjonen til HA skal du overføre nøklene fra Apple nettverket til HA og da skal du kunne joine fra HA fremover om du ønsker. Sjekk linkene over og se om du har fulgt oppskriften, også ifm dette med nøkler til Android/iPhone. Det var dette jeg leste meg frem til også når jeg forsøkte dette, men jeg fikk det ikke til. Det var null problem å joine HA i samme thread nettverk som Apple, men HA ble bare med på slep. For å få en enhet inn så måtte jeg parre de i Apple HomeKit og så dele de til home assistant. Gøy da når jeg uken etterpå byttet til en Honor mobil telefon og ikke kunne legge til nye thread enheter lenger. Jeg måtte gjør det med nøklene for å få inn HA. I troubleshooting så var også et av stegene å slette alt i Apple Keychain for å generere nye nøkler, men det løste ikke problemet for min del. Misforstå meg rett her. Man kan fint ha appletv sitt thread nettverk og legge til HA slik at de er i samme nett. Så kan en også legge til devicer slik at alt av thread går i samme nett, men HomeKit/HA ser ikke alle enhetene før de deles fra HomeKit og de kan kun legges til i HomeKit først. Har du fått til noe annet @christbj? Det var flere tråder om dette på div fora når jeg feilsøkte som konkluderte med det samme. Med metoden med å legge devicer til i HomeKit og så i HA separat så var det noen som mente at enhetene brukte mer strøm også siden dette var designet slik at enhetene snakket på thread uten å gå via Apple slik at det ble to sendinger når de var joinet slik. Det gir litt mening og om så er tilfelle så er det i hvert fall ikke slik jeg ønsker å ha det. Har ikke lest meg opp nok på thread til å si om det er feil eller ikke. Siter
0 minim Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Stryk siste 🙂 "Home Assistant 2026.1 brings a refreshed Home dashboard experience on mobile, with summary cards right at your fingertips without extra taps. We’ve also made it easier than ever to navigate to the protocol connecting your devices, such as Zigbee, Z-Wave, Thread and more." Jeg plugga i USB sticken i HA igjen og testet å nullstille en sensor/slette den fra applehomekit og legge den til som jeg gjorde sist. Nå virker det uten problem. Ser at de nevner thread i release notes for 2026.1 og jeg prøvde dette i desember så godt mulig noe er løst siden den tid. Skal nullstille alt annet som ligger i Apple HomeKit og få det over i HA også for å se hvordan det virker da. Nå ser openthread alle devicene så da får jeg begynne på nytt å resette de og legge de til i HA matter uten å blande inn HomeKit 🙂 Edit: kan nå rapportere at det fungerte bare på første sensor. Slettet alt, nullstilte sensorer og pærer for å starte med å legge de til i HA matter. Nå virker kun den første jeg la til og de andre får jeg ikke koblet opp lenger 🙂 Credentials er nå åpenbart på plass siden jeg fikke lag til første temp sensor som når virker til HA uten å vise i Homekit. Endret 5 timer siden av minim Siter
Spørsmål
aakjpe
Er det Connect ZBT-2 dere bruker for Matter/Thread? Vanskelig å få tak i i Norge ser det ut som.
Andre alternativer?
36 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.