Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SmartThings offline


Vaskeklut

Anbefalte innlegg

Kort og enkelt spørsmål: Kan SmartThings kjøres lokalt med app? Det vil si uten at kommunikasjonen går gjennom skytjeneste.

 

Fra et nettsikkerhetsstandpunkt er jeg ikke spesielt glad for at alle nye moderne dingsebomser kontinuerlig skal være koblet opp mot internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ja og nei. (er det ikke ofte slik? ? )

Alt av utstyr som er native støttet i Smartthings, av devicer og smart apps vil kjøre lokalt.

Alt du bruker custom kode på vil kreve skyen.

Har det vert en utfordring for meg?

Overhodet ikke.

Har stabilt fibernett fra Altibox (viken fiber)

Er det livet om å gjøre så støtter eks flere av asus sine rutere at du har en 3g dongel som alternativt internett.

Om du bruker custom smart appen CoRE som er automatisering på speed vil du også få statistikker på responstider og det hele.

Med custom code på mine dimmere og motion sensorer har jeg en latency på max 0,5 sekunder før rommet flommer over av lys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde noe nedetid før min tid, de har jobbet hardt med dette og distribuert til 2 sentralHUBer i USA og 1 i Irland.

Det kom en rapport for et par måneder siden hvor de viser deres resultater som er imponerende. Men ja alt kan jo skje.

Og Moskus er inne på noe der, men for min del som har kontroll på nettet mitt har dette ikke vert i nærheten av noe problem.

En del i USA hadde tregheter når Amazon cloud sleit for noen uker siden, men da var ikke akkurat Smartthings alene om problemet.

Antar at han som gjorde skrivefeilen hos Amazon nå er på utkikk etter ny jobb.

Tok ut en rapport som viser trafikken fra min hub til dette internettet.

DNS, check

Smartthings i USA og i Irland over SSL check.

Annen trafikk i log periode = null

9149 sesjoner er en grei pekepinn på at han er grei på den måten.

Selvsagt så kan man jo tune firewall deretter for smartthings om man vil

 

 

Skjermbilde 2017-03-13 kl. 20.48.11.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del fint lite, men så har jeg lagt min tro på mitt internett.

Om jeg hadde valgt default device handlere som gir helt grei basis ville belysningsautomasjon, alarm, brann, vann og annet fungert fint.

Har default på brann og vann fordi jeg ikke vil miste at alarm sprer seg i bolig om det brenner.

Det samme med vannet, her bruker jeg default, så går det lekkasje så vil vannet stenge seg.

Det som uansett ikke vil virke er push varsel om det er innbrudd, jeg vil ikke få varsel om at det brenner via push, sms. Det vil ikke noen hub kunne løse uten å ha et sms modem inkludert forsåvidt.

Og jeg får ikke armert, de-armert alarmen i perioden hvor man er offline.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..... er målet at mest mulig skal funke offline, look somewhere else. Homeseer er sterke på dette.

Dog er internet of things, og internet of everything over oss.

Det er forsåvidt også en av styrkene til Smartthings, de er attraktive å integrere seg mot, det ser du om du søker "works with smartthings"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vaskeklut uavhengig av hva du går for, og dette er nok @Moskus og jeg enige i.

Automasjon og tilgang fra/til internett betyr at man bør tenke flere runder når man tenker sikkerhet.

Selv har jeg valgt en modell som følger.

internett -> seriøs brannmur -> asus ruter.

et nett mellom internett og innsiden.

På den måten sikrer jeg to lag på veien innover, samtidig som jeg kan utnytte et langt åpnere innsidenett.

Den reelle faren ligger på klienten da.

Dvs hva folk gjør på sin MAC, PC, mobil, linux osv.

Yes we click!!! :-)

 

De virkelig store angrepene vi har sett i IOT er jallaprodukter med et ben rett mot internett.

De som virkelig er proffe, statlige, osv.... uten å ta det helt til det kosnpiratoriske er nok allerde godt plassert i printeren, tvn, osv.

Ligg unna produkter uten rutiner for oppdatering av firmware og et godt navn er en god tommelfingerregel for min del.

 

Gleder meg langt inn i sjela når folk faktisk evaluer dette, som du faktisk gjorde her.

Sikkerhet ligger i bevisthet og kunnskap.

Lykke til på din vei inn i smarthusverdenen.

Når det gjelder tankemøster "hva er smart" så er @Moskus min ZEN :?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vaskeklut skrev:

Setter veldig stor pris på gode og fyldige svar! Det er allerede en jungel der ute, uten entusiastiske community-medlemmer hadde det vært helt umulig å finne frem. :)

Det er @Snowman som (foreløpig?) er forumet ukronede konge på SmartThings, så han er mannen å spørre. :) 

 

 

9 timer siden, Snowman skrev:

Når det gjelder tankemøster "hva er smart" så er @Moskus min ZEN :1f60e.png

Når man har gjort så mange tabber som meg, skulle det vel bare mangle at jeg lærte litt etter hvert... :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.