Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alle enheter borte!!


Anbefalte innlegg

I dag når jeg kom hjem og sa "Alexa, Turn on first floor" så var det kun Z-Wave-enhetene som slo seg på (styres av Z-Way).

 

Etter litt utforskning oppdager jeg at alle 433Mhz enheter er BORTE fra Telldus Live!, men selve ZNet Lite'en som de styres fra er Online.

 

Jeg har også en Net, og der er alle enhetene. Men det er kun i garasjen jeg bruker den så det hjelper meg lite nå.

 

Så da sitter jeg her... halvveis i mørket, og for første gang så er det ikke bare WAFen som er veldig missfornøyd!

 

En ting er når man hoster ting selv og ting går galt, men når man bruker en skytjeneste forventer jeg bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg, om mulig, enda mindre fornøyd enn i går.

 

Det viser seg at Telldus ikke kan gjennopprette enhetene mine og jeg må parre de på nytt. Det er 10-15 enheter, heldigvis ingen som er innebygd bak brytere etc.

 

Det eneste som er sikkert er at jeg ikke blir å parre de med Telldus igjen. Mulig jeg overreagerer, men dette er for dårlig. Enn hvis man hadde basert hele huset sitt på dette? 100+ enheter? Legge inn alt på nytt? Uhørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på hvordan Telldusen egentlig henger sammen. 

 

Det som er mest sannsynlig er at all informasjon om parrede enheter ligger lokalt på den fysiske boksen (Net, ZNet Lite osv.). 

 

Dermed er skytjenesten deres bare for å fjernstyre den fysiske boksen. 

 

Det som er kritikkverdig er at de mest sannsynlig ikke har noen backup av informasjon på den fysiske boksen til hver enkelt (noe jeg gikk ut ifra at de hadde). Det er heller ingen mulighet til å gjøre dette selv. 

 

Dermed er man ille ute dersom det blir feil på den fysiske boksen (mitt tilfelle), eller man vil oppgradere den eller bytte den ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, vil være mest hensiktsmessig å ha det lokalt på boksen.

En automatisk backup hadde jo vært greit slik at kunder bare kunne bytte boksen dersom det skulle skje noe, nå vet ikke jeg om det er noe minnekort eller noe på den som man kan ta backup med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.