Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Komme i gang med styring av lys


perudo

Spørsmål

Hei!

 

Jeg er foreløpig i research-fasen i forhold til å komme i gang med et smart hjem.

Jeg har jo en del vanlige lysbrytere i dag. For det meste er det vanlige lyspærer, noen med dimmer og andre uten. Har også noen downlights i stua som går på 12v.

 

Nede i gangen har jeg en dobbel lysbryter hvor den ene styrer 3 taklamper og den andre 1 vegglampe, jeg ser for meg to valg:

1. Philips Hue

Hva gjør jeg med den gamle lysbryteren om jeg går over til Philips Hue? Om man skrur av lyset med den gamle bryteren vil det jo kutte strømmen til pærene. Jeg vet at Hue har veggbrytere, men disse kan vel ikke monteres over gamle brytere?

 

2. Z-wave relé/dimmer

Om jeg dropper Hue og går for dimmer/relé bak veggbryteren istedenfor, hva trenger jeg å kjøpe? Er det noe sånt jeg trenger (Fibaro innsatsdimmer)? Hva gjør jeg isåfall med den gamle lysbryteren? Bør den byttes ut med en pulsbryter? Jeg kan vel ikke bruke en gammeldags vippebryter sammen med dette? Jeg blir ikke helt klok på hva slags veggløsning man bør bruke.

 

Downlights i stua (12v)

Jeg har 5 downlights i stua som styres av en dimmer på veggen. Hvilke valg har jeg her? Har vedlagt et bilde av dimmeren vi har. Er det forskjell på dimmere for 12v og 220v?

 

Frittstående lamper i stue/gang

Disse vil vi gjerne ha frihet til å flytte litt på, så jeg ser egentlig for meg at Hue er et godt valg for å styre disse, da det er litt forskjellig hvilke veggkontakter de plugges inn i. Finnes det andre/bedre valg?

 

Barnerom

Å kunne dimme og endre farge i pærene på barnerommene er noe de hadde elsket. Er Hue beste alternativ?

 

Master bedroom

Jeg har vel ikke noen store krav her, annet enn at jeg gjerne vil programmere lysene til å sakte, men sikkert skru seg på på morgenen, for å gjøre det litt lettere å stå opp på vinteren.

 

Spisestue

Jeg har en trippelbryter som styrer 3 forskjellige taklys, samt en dimmer som dimmer et av taklysene. Jeg vil gjerne ha muligheten til å dimme og styre alle 3 hver for seg.

 

Mange spørsmål her. Ikke føl at dere må svare på alt. Jeg setter pris på alt jeg kan få av råd og tips :-)

20170409_201844.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har faktisk en hel del av disse gammeldagse bryterne. Hva anbefaler du da? Kjøpe nye på Clas/biltema og montere på en fjær?

 

Er noe sånt jeg trenger? https://www.elektroimportoren.no/impulsfjaer-t47/1410914/Product.html?gclid=Cj0KEQjwt6fHBRDtm9O8xPPHq4gBEiQAdxotvJdDA3l7MZYHJ_dg2XnT1XEEHcsK-nrSec0WsQ1NTN0aApqo8P8HAQ

Endret av perudo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom du går for Fibaro, må du ha inn en elektriker uansett. Da monterer han/hun opp nye, vanlige, brytere (Elko, mest siden elektrikere virker å ikke ville ta i annet). Det koster ikke så mye per punkt. Du kan sikkert kjøpe inn disse selv (en-polede brytere) også, men elektriker må montere dem (sier loven) (og ditt forsikringsselskap) (og sunn fornuft). I disse settes en impulsfjær som tidligere nevnt slik at bryteren "spretter ut igjen" når man trykker på den. Fibaro-dimmeren reagerer på pulser ("klikk", "dobbelt-klikk" eller "hold").

 

Men det holder ikke bare å sette en Fibaro-dimmer i veggen dersom du ønsker å automatisere. Da må du ha en kontroller også. Her kan du velge blant mange, og den diskusjonen er en betydelig større diskusjon, men les litt om HomeSeer, Fibaro HC2, FutureHome, etc.

 

Philips HUE: Dette er en god løsning dersom du ønsker å skifte farge på lys. I praksis er det ikke så spennende med ulike farger (det går liksom over etter et par dager), men på barnerommene kan nok gleden vare litt lengre. Jeg bruker Philips HUE over spisebordet mitt - syntes det er praktisk å kunne endre hvitfargen i lysene. Kjekt med flatt, kaldt hvitt lys, når det gjøres lekser etc, men det er også kjekt med litt varmere hvit når det spises. Der er Philips HUE glimrende. Bakdelen er jo at bryteren på veggen bare forvirrer folk. Jeg har faktisk blendet av de bryterne som styrer HUE-lamper (fjernet bryterdekslet, erstattet med en plate). Da er det ingen som slår de av/på, og det kan lett reverseres dersom jeg fjerne HUE-pærene. Bruker HUE-bryter som jeg har montert på vegg for manuell styring, men stort sett går det automatisk.

 

For gradvis oppdimming på soverom tror jeg kanskje at HUE også er en OK løsning. Fibaro-dimmere kan sikkert gjøre det samme, men det tror jeg blir mer kål, og mer rykk-og-napp oppdimming.

 

Et konkret råd her da kunne være å se litt på FutureHome. Da kan du få hele pakken. Skulle du i fremtiden ønske å gå videre til noe annet, kan du gjenbruke de fleste komponentene (som f.eks. Fibaro-dimmere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jepp, jeg har ikke bestemt meg for kontroller enda. Blir TellStick v2 eller noe hjemmebygd med Domoticz eller HomeSeer.

 

Finnes det innfelte Z-wave dimmemottakere som støtter 2 eller 3 brytere? Virker som om https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fjernstrombryter/fibaro-innfelt-z-wave-dimmemottaker-250-w-p50389 bare støtter 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, perudo skrev:

Finnes det innfelte Z-wave dimmemottakere som støtter 2 eller 3 brytere? Virker som om https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fjernstrombryter/fibaro-innfelt-z-wave-dimmemottaker-250-w-p50389 bare støtter 1?

 

Den støtter 2 brytere, men den kan bryte bare en ting selv (hvis det ga mening?). Det betyr at i ditt tilfelle trenger du 2, en bak bryteren og en i takboksen til den ene lampa. Så assosierer du S2 (dvs bryter nr 2) med den i takboksen (som monteres uten egen bryter). 

 

3 tror jeg er verre. Da må du evnt ha plass til 2 slike i veggboksen, evt sette inn enda en boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, perudo skrev:

Mener du at den kan dimme to lys hver for seg, men den kan bare skru av en av de?

 

Litt vanskelig å forklare...

Du kan koble 1 lyskilde og 2 brytere til dimmeren. En av bryterne vil da styre den tilkoblede lyskilden og den andre bryteren kan assosieres med en annen Z-wave-enhet (f.eks en annen Fibaro Dimmer 2). Den andre dimmeren kobler du da bare til en lyskilde og ingen bryter. Bryter 2 på den første dimmeren vil da styre den andre dimmeren (via assosiasjon - dvs at det funker uten at sentralen er oppe også).

 

Ga det mer mening? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1

Svarte ikke på alt, men på noe;)

 

Som utgangspunkt, gå for løsning 2, du bruker den samme bryteren du har så lenge det er en av nogenlunde moderne art /ikke de små gamle på 1cm2.
bruk en fjær til å gjøre den om til push-bryter. For slike moduler regagerer på push signaler.

"Frittstående lamper i stue/gang"
Alternativt kan du ha slike stikkontakt moduler, disse finnes i z-wave og er enten "av/på" eller "dim", så du kan velge om du trenger dimme dem eller bare slå av og på.

"Barnerom"
Hue er nok et greit alternativ, men skal du kun ha denne ene pæra ville det nok vært billigere å kjøpe en RGBW z-wave pære.
Vil du ha den billigste løsningen som er greit, men bare enveis så kan du gå for MiLight.

"Master bedroom"
Det kan du med alle dimbare løsninger, inkl modul i vegg, eller bare en pære av typen z-wave/hue/z-wave/MiLight.
Selv dimmer jeg sakte opp gult lys som så blir hvitt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.