Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vanning


Fermate

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om vanning hører til her men ikonet er en dråpe i hvert fall ;)

 

Det snakkes av og til om ventiler til vanning.

 

Her er en ide til slikt:

Om du drar på søpla med litt verktøy kan en plukke ut ventiler fra vaskemaskiner. Denne her fant jeg i en vaskemaskin jeg skulle kaste i Danmark.

3 i 1 og med skrutilkobling på tilførselen så det blir helt tett der.

Solenoidene er 220V.

 

Er selvfølgelig usikker på om de tåler å stå på lenge men det er jo bare å teste når en har fått dem gratis.

 

ventil.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til å mekke noe selv på 230 V så lenge det er vann involvert. Har kjøpt en 2-veis styring fra Aliexpress som er batteridrevet og som skal kunne ta eksterne signaler. Man får batteridrevne kina-varianter fra $20 og oppover, ikke noe jeg ville montert inne for å si det sånn, men plassert et lekkasjesikkert sted bør det være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg et par stykker på vei av, den skal operere på 2 AA batterier, og tar 18 V puls som kontroll. Har ikke mottatt den ennå, så vet ikke om det er like enkelt som jeg ser for meg. Hadde også bestilt en 2-veis kontroller, men ble veldig usikker på om den takler eksterne signaler. Det er av typen som har innebygget nedbørssensor osv, lik denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fermate skrev:

En jordet metallboks med en plastboks utenpå der igjen?

 

Hva sier du @Håvardgj ?

Dette har jo tross alt stått i en vaskemaskin inne...

enklere å bare bruke en plastboks :) noen av disse burde da kunne være brukendes:  http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks-2000021071/

da er det jo bare å skjære ut ene hullet slik at du får skrukoblingen på utsiden av boksen, noe som gjør at det enklere å montere/demontere. ;)

 

18 timer siden, Fermate skrev:

Ja det er litt vondere å ta på... men da får en heller la være ;)

 

ikke så vondt som 400v, men ja, det er vondt :P (snakker av erfaring)

bare å huske å nappe ut pluggen/ta sikringen før man gjør noe med 220v ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.