Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fins det en grei og billig enhet for å overføre lyd fra pc-lydkort til forsterkere og IR?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et hus fra tidlig på 1800-tallet, og merkelig nok tenkte de ikke på kabelkanaler for lyd og bilde på den tiden. Bildet går greit i de fleste rommene, det er lagt opp parabol med kabler gjennom veggen og jeg kan bruke trådløs HDMI på de to rommene det ikke dekker, så selv om boksen er dyr, er det jo bare to stykker jeg trenger. Men jeg vil jo gjerne ha multisonelyd fra pc-en, med mulighet for nettradio og lyd fra J.River Media Center. Siden det er forholdsvis håpløst å strekke høyttalerkabler, er det egentlig bare to alternativer, enten en forsterker i hvert rom med høyttalere eller aktive høyttalere. Men begge deler trenger jo lyd fra en kilde, og det er der jeg sliter litt. Det er snakk om til sammen rundt 15 rom, så det bør være noe som ikke koster en formue per enhet, i tillegg må det være mulig å velge kanal, så det ikke blir "kryss i kablene". Jeg har sett denne, som jeg lurer på å bestille for å prøve:

 

http://www.ebay.com/itm/2-4G-2-4GHz-Universal-Stereo-Wireless-Audio-Transmitter-Receiver-Speaker-50M-Set-/331168139720?hash=item4d1b28c9c8:g:gycAAOSwzJ5XXhOk

 

Den har faktisk 16 kanaler, men spørsmåleter kanskje hvor lovlig den er i Norge, og hvor bra det vil bli når den ligger på samme kanal som det meste av WiFi. Sjappa ligger så midt i Mandal som det er mulig å komme uten å bo i telt på torget, så jeg vil helst unngå å få 30 naboer på dra som klager over at de plutselig ikke får trådløst internett lenger... ;)

 

En annen ting er IR-signalene (jeg må jo styre forsterkeren også, selvsagt). Det kan ordnes med å kjøpe en hel j... bunke med disse:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/lyd-og-bilde/tv-tilbehor/fjernkontroller/ir-link/rf-forlenger-for-fjernkontroll-p66061

 

Det er sånne jeg har brukt i nærmere 10 år, og de funker ypperlig. Men det blir jo også dyrt med så mange rom. Så kanskje noen har funnet noe kult og rimelig på en eller annen eBay eller Amazon eller Aliexpress-sjappe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde begynt å se om det var mulig å gjøre det over IP (det er det jeg har gjort selv). Det er stort sett alltid mulig å få trukket en nettverkskabel eller to til et rom, selv om det kan være utfordrende innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke det i alle rommene, for eksempel badene (fliser overalt unntatt i taket, og ikke noe sted å komme igjennom til taket uten å bore hull i gulvet ovenpå, og det er ikke fruen så ivrig etter, merkelig nok). Det er det som er problemet. Men hvilken enhet bruker du til å overføre lyd og IR over IP? Det kan kanskje brukes i noen av rommene. Eventuelt kan det kanskje kjøres over en trådløs ruter satt opp som klient?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mente "IP". Det er foreløpig mest egnet til lyd, da, men AVoIP har ikke blitt så billig enda. Det lønner seg fremdeles å kjøpe Squeezebox/Sonos/whatever. For HDMI har jeg enn så lenge egne ethernet-kabler (har en HDMI-matrise).

 

Aurora har noen kule AVoIP-bokser, men de koster en del.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med sånne løsninger er at det bare kan drive strømming og sånt fra nettet, som regel med en app. Det jeg er ute etter, er noe som bare overfører lyden (og gjerne IR i tillegg) sånn:

 

lydkort - minijack til phono-kabel - RF-boks - RF-boks - phonokabel - forsterker

 

Og det er ikke like lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mastiff skrev:

Og det er ikke like lett å finne.

... fordi verden beveger seg bort fra den måten. Det er for dyrt.

 

1 minutt siden, Mastiff skrev:

Problemet med sånne løsninger er at det bare kan drive strømming og sånt fra nettet, som regel med en app.

Vel, det er jo en sannhet med store modifikasjoner. Jeg spiller mye lokalt lagret materiale hjemme med Squeezebox og det samme er jo mulig med andre alternativer. At det i tillegg kan styres fra app er jo ikke bare en ulempe, men jeg bruker det særdeles sjeldent selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er som regel litt dyrere... ;)

 

Og du kan nok spille materialle hjemme, men jeg tror ikke noen av dem er veldig godt egnet til å takle et bibliotek på godt over 100 000 låter, i tillegg til at jeg med mitt system kan velge 100 % selv hvilke radiokanaler som skal være med i systemet. Vi få se hva jeg lander på. Jeg tok sjansen på å bestille den første jeg nevnte i første post, så får vi se hva den gjør når den kommer hit. hvis jeg ikke husker feil, er 2,4 gHz et fritt bånd, så hvis den ikke forstyrrer noe veldig, bør det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mastiff skrev:

Jeg finner kjapt ut om det støyer mye og når langt. Jeg har en søker som tar sånt. Og den er jo langt unna 433 mHz som RFX og Tellstick kjører på, og 868.4, som Z-Wave bruker.

 

Og trådløssignalene til din WiFi kjører på...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 gHz? Det er et stykke unna det også. Du bruker vel ikke fredeles N? ? Hvis du da ikke har et veldig vanskelig hus og trenger den ekstra rekkevidden. Men da foretrekker jeg å slenge inn ekstra rutere eller bruke mesh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mastiff skrev:

5 gHz? Det er et stykke unna det også. Du bruker vel ikke fredeles N? 1f602.png Hvis du da ikke har et veldig vanskelig hus og trenger den ekstra rekkevidden. Men da foretrekker jeg å slenge inn ekstra rutere eller bruke mesh.

 

For å si det slikt: Jeg jobbet lenge med å konvertere fra 2.4 til 5GHz men har nå gitt opp.

 

 

Jeg hadde kommet til det punktet der jeg kun hadde en enhet igjen som gikk på 2.4 (Samsung printer), men så oppdaget jeg at Chromecast også bare er 2.4.

Så kjøpte jeg helt ny 2016-mod robotstøvsuger, som går på 2.4.

 

Så begynte jeg med ESP og andre microkontrollere på Wifi = 2.4.

 

Så ja... 2.4 lever i beste velgående i 2017.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har du atså en del ting som jeg ikke har. Elendig at nytt utstyr ikke kjører AC. Printere som ikke oppfører seg, slenger jeg på en ruter, og Chromecast bruker jeg ikke. Skal jeg se video, skal det være 1080p MKV eller BluRay. Og ESP kjører jeg ikke noe av. Men til databruk er AC så overlegent N at det ikke er gøy engang, overføringshastighetene er jo rimelig forskjellige, særlig med MIMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På landstedet satte jeg opp en chromecast audio for streaming på lokalnettet. Fungerer veldig bra å streame fra den innebygde NAS'en på 4G-ruteren. Spotify og Google Play fungerer jo også, selvfølgelig, men da ryker 4G-kvota ganske kjapt.

Nesten som sonos hjemme.

 

Men det var jo ikke det du var ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til Dagsrevyen og Nyhetskanalen. Jeg ser ikke video (altså film eller serier) på et frimerke av en tv-skjerm, da kjører jeg ned lerretet på hytta og måler skjermstørrelsen i fot, ikke tommer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje du berre bruke forsterkere/raspi med DLNA som mottakere i kvart rom? Virker jo som J.River Media Center støtter dette (https://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=89044.0) Vil anta disse dukker opp som en alternativ output til lydkort utgangene du benytter (er dog veldig lenge siden eg har JRMC..) Eller har eg misforstått kva du ønsker å oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det med Pi, men problemet er at jeg ikke bruker J.River til nettradio, jeg bruker FooBar (fordi J.River av en eller annen grunn henger seg opp og begynner å gjenta et halvt sekund med lyd på NRKs kanaler hvis den står mer enn et par timer). Det fins DLNA til FooBar også, men den er ikke 100 % stabil. Og 99 prosent holder ikke i dette tilfellet, jeg må ha noe som er totalt pålitelig (konefaktor). Iallfall sist jeg prøvde med DLNA var den ikke stabil nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.