Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Får ikke kontakt med Aeon Labs MultiSensor (Gen5)


Sverre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som har tips til hvordan jeg skal få HS3 (med UZB) til å snakke med en Gen5 MultiSensor fra Aeon Labs?

Jeg har lest brukermanualen uten hell, og klarer ikke opprette forbindelse (https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000056451-multisensor-gen5-user-guide-)

 

Jeg har:

- Aktivert "Add/Include a node" for Z-Wave i HS3 (selvfølgelig)

- Satt i strøm på multisensoren (statuslampe blinker hurtig i ca 1 min) -> HS oppdager ingenting, selv om sensoren er 20 cm unna.

- Trykket på knappen -> Statuslampe blinker -> samme resultat som over. HS3 får til slutt en feilmelding om at den ikke fant noe.

- Forsøkt factory reset (siden jeg kjøpte denne brukt, og den kan være koblet til et annet nettverk). Etter å holde knappen i ca 30 sek blinker statuslampen i 1-2 sek, før den lyser kontinuerlig igjen. Uansett hvor lenge jeg holder knappen skjer ikke noe mer. (Forsøkt minst 5 min.) Dette er ikke som beskrevet i brukermanualen, så mulig denne prosessen ikke fungerer.

- Registrerer forøvrig at etter factory reset har knappen endret oppførsel. Ved oppstart blinker fortsatt statuslampen (men fortsatt uten å bli funnet av HS), men når den gir seg, og jeg forsøker å trykke på knappen for å aktivere "bli funnet modus" på nytt, skjer det ingenting med statuslampen. Den bare fortsetter å lyse konstant.

 

Alle tips tas imot med takk.

(Har forøvrig en ny Gen6 som lot seg inkludere uten problemer.)

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg trodde det kun fungerte hvis man gjorde det fra z-wave nettverket den var "innmeldt" i, men det skjedde i hvert fall noe nå.

 

Når jeg nå forsøker å legge til ny node, får jeg følgende log:

Sitat

A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 6 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Node: 6 Supports Class(es): SENSOR_BINARY_V2, SENSOR_MULTILEVEL_V2, BATTERY, WAKE_UP, CONFIGURATION, ASSOCIATION, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION_V2
Warning: Node 6 supports the MANUFACTURER_SPECIFIC command class but manufacturer information was not obtained. Cannot continue with this node.
Error: Node 6 did not provide Wake-Up Command Class information - it will not be processed further.
Warning: The device at node 6 should result in 3 child devices being created, but the node interrogation currently has 0. This may still result in a successful child creation.
Finished.

 

Resultatet er en ny node, Node 6 i dette tilfellet, med navn "Sigma On/Off Sensor", men that's it. Ingen andre devicer...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, men den kommer dessverre fortsatt kun inn som "Sigma On/Off Sensor" , uten ytterligere informasjon.

Har forsøkt både rescan, enkeltklikking, trippelklikking, trykk-som-en-villmann-klikking, samt både secure og non secure uten hell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Waking up Multisensor 6.

In order to configure Multisensor 6, you must either (1) wake up Multisensor 6 using the below button press function, or (2) temporarily put your Multisensor 6 on USB power.

1. Press and hold Multisensor 6 Action button

2. Wait until the RGB LED turns into a Yellow/Orange Color

3. Release Multisensor 6 Action Button

The LED on Multisensor 6 will now rapidly blink its Yellow/Orange LED while it is in its awake state. You may send in any configurations or commands from your current gateway to configure your Multisensor 6.

4. Tap the Action Button on Multisensor 6 to put Multisensor 6 back to sleep, or wait 10 minutes. (recommended to manually put it back to sleep to conserve battery life).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

Hvor lang avstand er det til controller?

 

Forsøkte først med ca 2 meter (og en tre-vegg), men har senere forsøkt med sensoren rett ved siden av.

 

6 timer siden, iblis skrev:

...

2. Wait until the RGB LED turns into a Yellow/Orange Color
...

 

Det skjer ikke...

Dette er samme prosedyre som jeg leste i manualen skulle brukes for "facory reset". (Som forøvrig heller ikke virket...)

Nei... Jeg tror jeg lar denne ligge en stund. Sensoren og jeg er ikke perlevenner nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, iblis skrev:

Waking up Multisensor 6.

 

4 timer siden, Sverre skrev:

Det skjer ikke...

Det er fordi du prøver å legge til Multisensor 5, ikke 6. Versjon 5 har kun et rødt lys, ikke RGB. Men det er ikke store forskjellen:

 

Sitat

Wakeup Multisensor Gen5 for 10 minutes.

 

To wake up your Multisensor Gen5 for a longer duration of time, follow the steps below:

  1. Triple tap the Multisensor Gen5 button within 1 second
  2. The LED will stay on for as long as it is awake.
  3. Now send in your commands and configurations of what you want to do (poll, configure, set association, etc).
  4. When you are done, put your sensor to sleep by triple tapping the Multisensor Gen5 button within 1 second again and the LED should turn off.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mer eller mindre det jeg har forsøkt fra starten.

HS finner sensoren, men den kommer altså inn som en enkelt "Sigma On/Off Sensor", uten noen undernoder. (Forsøkte igjen nå med samme resultat.)

 

Men ting har en tendens til å ordne seg hvis man bare lar de ligge og forsøker igjen senere, så det får bli planen her!

Takk for tipsene og forsøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.