Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

trenger hjelp til valg av z-wave system


Mucho

Anbefalte innlegg

hei, jeg trenger litt hjelp til å bestemme hvilket z-wave system som passer best til mitt bruk.

Jeg har i første omgang tenkt å styre lys i stue og kjøkken.

-omtrent 6 punkt totalt.

-dimming på alle punkt, og helst slik at lyset går tilbake til samme dimming som når du slo av lyset.

-jeg vil helst ha en veggbryter til å styre alt. 

-vil ha et system som i tillegg har fjernstyrte plugger som man kan flytte rundt etter behov. 

Har sett litt på nexa og fibaro men er det andre merker som passer bedre til dette bruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert det også,  men 2 av lampene jeg skal styre har små halogen pærer så da går ikke det. 

Fibaro har slike veggplugger men vet ikke om de er mulig å dimme?  

 

Finns jo flere fabrikanter som har bare veggplugger og en fjernkontroll,  men de er mer ustabile har jeg inntrykk av?  

Funker vel stort sett alltid med z-wave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mucho skrev:

Fibaro har slike veggplugger men vet ikke om de er mulig å dimme?  

Det finnes plugin-moduler som kan dimmes. :) 

Det @ZoRaC nevnte er en innebyggingsmodul som elektrikeren din setter bak veggbryteren. Hakket mer praktisk løsning.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Nexa Z-wave med Nexa bridge og plugin moduler.

https://www.elektroimportoren.no/nexa-z-wave-mottager-mini-plug-in-dimmer-ad-147/4514784/Product.html?Event=pathlist

https://www.elektroimportoren.no/nexa-bridge/4514782/Product.html?Event=pathlist

 

Noen som har erfaring med disse? Det er vel to.veis kommunikasjon med disse?

Er det mulig å bruke z-wave komponenter fra andre fabrikanter sammen med nexa bridge? 

Kunne tenkt meg en veggbryter av et annet merke til å styre lysene, f.eks denne:

https://www.elektroimportoren.no/plus-wl-bryter-4k-batt-p-i-ph/4541130/Product.html?Event=pathlist

 

Eller kan man styre disse nexa z-wave plugin dimmerne med fibaro home center? Leser at nexa bridge er ustabil

 

Endret av Mucho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, Mucho skrev:

Er det mulig å bruke z-wave komponenter fra andre fabrikanter sammen med nexa bridge? 

Z-wave er Z-wave, så i utgangspunktet skal det gå helt fint. Men ikke alle hub'er støtter alt utstyr, så dessverre er det ingen garantier. 

 

 

9 timer siden, Mucho skrev:

Eller kan man styre disse nexa z-wave plugin dimmerne med fibaro home center?

Ja. Men man kan også bruke andre dimmere, som kan være en fordel. Nexa (dvs. egentlig Everspring fordi Nexa bare rebrander) sine Z-wave dimmere er ikke bare glade i LED, (noe som burde være påbudt i 2017), noe som kan by på problemer med enkelte LED-pærer. Dette gjelder i det minste innebyggingsdimmerne, mulig plugin fungerer bedre.

 

Et alternativ er en plugin-dimmer fra AeoTech. Litt dyrere, men bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay,  høres bra ut.  Tenkte å gå for fibaro home center lite. Er det noe grunn til å legge dobbelt så mye penger i home center 2? Skal ikke ha mye automasjon i huset. 

 

Vil den plug inn dimmeren fra aeotech vise strømforbruk i appen til fibaro? 

 

Og vil et oppsett med fiabro home center og aeotech dimmere funke med f.eks elko veggbryter?  

 

Beklager mange spørsmål,  men er fersk på dette og vil prøve å kjøpe inn utstyret som passer best for meg.  Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mucho skrev:

Okay,  høres bra ut.  Tenkte å gå for fibaro home center lite. Er det noe grunn til å legge dobbelt så mye penger i home center 2? Skal ikke ha mye automasjon i huset. 

Det kommer an på. Du sier nå at du ikke skal ha mye automasjon i huset, men hva om det ikke er tilfelle? ;) 

 

En Fibaro Home Center Lite koster ca 2200 kr. For 2100 kr får du en Zee2. HomeSeer er mer avansert enn Fibaro HC, og har hakket mindre sexy app, men likevel det jeg personlig ville anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en home center lite og fibaro wall plugs + nexa wall plug dimmere. I tillegg har jeg kjøpt Nodon fjernkontroll som kan monteres på vegg og en fibaro bevegelses sensor. 

Systemet er oppe å går skikkelig nå, bare enkle scener så langt og automatisk nattlys i stue styrt av lux og bevegelse. 

Kjøpte først aeotec plug inn dimmer, men disse er ikke kompitable med FHC så fikk heldigvis byttet inn disse. 

Jeg kjøpte først en fibaro "The button" men den var tungvindt og treg syns jeg, Fikk heldigvis byttet den i Nodon fjernkontroll som var veldig enkel å bruke.

 

Men dette blir ikke billig forstår jeg, for kjenner at jeg er hekta allerede ? 

 

Et par småting jeg ikke helt finner ut av: 

Det ser ut som controlleren sender (eller får) signal med jevne mellomrom til et par av lampene, samme beskjed hver gang "Power has been applied". Se vedlagt bilde.

 

Har en halogen lampe over spisebordet som ikke var glad i dimming, tenkte å bytte trafo på den, se bilde. (5x20w) 

Er dette greie valg av trafoer for dimming: 

https://www.elektroimportoren.no/trafo-20-105w-rm105dn-3-utg-robus/6603245/Product.html?gclid=CJ3p8qfoxNQCFRNlGQoddv0BjA

http://www.clasohlson.com/no/Elektronisk transformator /Pr365949000

 

Er litt begrenset plass i takboksen til lampen. så er ikke alle trafoer som passer.

 

Jeg skal også ha RGB led pærer i et par lamper, og vurderer phillips hue, har skjønt det slik at de kan brukes med FHC uten å kjøpe hue bridge? 

Er det andre pærer som er kan funke bedre? 

 

Takk for hjelp ?

 

 

 

 

Fibaro.jpg

19349265_10155232724706422_795798905_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Mucho skrev:

Men dette blir ikke billig forstår jeg, for kjenner at jeg er hekta allerede 1f604.png 

 

Akkurat, ja...

Den 6/14/2017 klokken 9.47, Mucho skrev:

Skal ikke ha mye automasjon i huset. 

... ?

 

 

52 minutter siden, Mucho skrev:

har skjønt det slik at de kan brukes med FHC uten å kjøpe hue bridge? 

Jeg trodde du måtte ha Bridge'n fordi det er ikke Zigbee i Fibaro-boksen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja det blir fort mer. Skjønner, ser at det ikke er så enkelt med phillips hue, selv med hue bridge. 

Er det noen andre rgb pærer som funker bra med fibaro home center? Eventuelt pærer som kan endre hvitfargen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.6.2017 at 22:14, Mucho said:

Hehehe, ja det blir fort mer. Skjønner, ser at det ikke er så enkelt med phillips hue, selv med hue bridge. 

Er det noen andre rgb pærer som funker bra med fibaro home center? Eventuelt pærer som kan endre hvitfargen?

 

Osram Lightify antar jeg, men de virker dyrere en Philips, men gjelder å følge med litt på tilbud etc.. Plukket noen billige Philips Hue på Power sist jeg var innom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 18.6.2017 den 22.14, Mucho skrev:

Hehehe, ja det blir fort mer. Skjønner, ser at det ikke er så enkelt med phillips hue, selv med hue bridge. 

Er det noen andre rgb pærer som funker bra med fibaro home center? Eventuelt pærer som kan endre hvitfargen?

 

 

Hva er konklusjonen din med flere måneder testing av Fibaro HCL og LED pærer?
Fungerer Philip Hue greit sammen? Har du evt. prøvd IKEA Trådfri LED sammen med Fibaro HCL?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro HCL var veldig ustabilt,  jeg ble fort lei og byttet det i Vera controller i stedet.  Har kjørt det oppsettet i et år snart og det har funket greit,  vera snakker med hue og stort sett alt annet.  Men Vera er ikke alltid stabilt heller,  homeseer blir neste hvis jeg skal oppgradere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.