Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny på forumet - Presentasjon


Anders Hauge

Anbefalte innlegg

Heisann!


Jeg er ny her på forumet, og ifbm flytting til nytt hus har jeg planlagt å ta husautomasjonen et par hakk opp fra forrige gang, men dog ikke helt til deres nivå...:-)

 

I mine to foregående hus brukte jeg utelukkende Nexa 433Mhz med Telldus Live. Funket sånn noenlunde, men irriterte meg mye over kommandoer som aldri kom frem. Måtte trykke mange ganger før det skjedde noe. Men det gjorde at jeg fikk litt smaken på dette...:-)

 

Har nå flyttet og kjøpte i utgangspunktet en Telldus zNet Lite V2 for å kunne gradvis fase over til z-Wave (pga to-veis), uten å måtte kjøpe alt nytt med en gang. Etter noen uker med testing av blant annet en garasjeportåpner fra Aeotec, gikk det opp for meg at Telldus løsningen ikke holder mål. Den ser ALT som en "lyspære", og har null støtte for enheter som ser annerledes ut, feks en garasjeport.

 

Nå vet jeg at jeg banner i kirken, men jeg gjorde masse vurderinger, og endte til slutt opp med å kaste meg over "den dumme blondinen"...;-) Fikk for ca. 1 uke siden Fibaro HC2. Syns egentlig den fungerer supert, og den har de tingene jeg trenger akkurat nå. Kanskje jeg skal ta seget opp til HS3 en eller annen gang, men akkurat nå på dette nivået passer det meg bra at ting er litt enkelt og intuitivt.

 

Jobber til daglig med data og nettverk, og har utdannelse innen elektro og elektronikk. Har grei forståelse for slikt, og kan sikkert bidra til ett og annet på de områdene her på forumet, men trenger nok litt hjelp til å forstå selve z-Wave kommunikasjonen, strukturen, og tips til måter å løse forskjellig oppsett på. Har lest gjennom z-Wave sidene på "HS-skolen" (glimrende artikler!!), og har lest tutorials på Vesternet sine sider.

 

Er det andre her som bruker HC2, eller er det kun HS-folk her...? :-)

 

Håper dere tåler noen litt "dumme spørsmål" fra en nybegynner, og at jeg kan bidra litt i andre enden også...:-)

Endret av Anders Hauge
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått igjennom eksakt det samme. Startet med Telldus kun 433 og så over på 433 + z-wave. Fant ut det ikke var "nok" for meg. Jeg hoppet på Fibaro Home Center lite å lurer sterkt på å hoppe over på HC2 men lurer veldig på hva mer jeg får ut av den vs lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dabis1705 skrev:

Jeg hoppet på Fibaro Home Center lite å lurer sterkt på å hoppe over på HC2 men lurer veldig på hva mer jeg får ut av den vs lite. 

 

Jeg vurderte begge deler, og hovedsaklig har jeg forstått det handler om ytelse og LUA-støtte. Venting og forsinkelser er irriterende, og når dette først skal styre masse saker og snus i et hus til *veldig* mye penger, fant jeg ut at jeg ikke gidder å spare på kruttet og gikk for HC2. Det gjør også at jeg med god samvittighet kan leke meg/eksperimentere og sette opp ting som ikke kanskje er så veeeeeldig relevant...;-)

 

Jeg ser for meg at jeg fort kan komme i en situasjon hvor jeg har lyst å gjøre noe Fibaro ikke fikser, og da er det greit å ha muligheten for LUA.

 

Her er sammenligningen: http://www.fibarouk.co.uk/support/getting-started/hcl-or-hc2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

kan sterkt anbefale å hoppe rett opp på HS3 med en gang. Mulighetene en har med dette systemet er nesten uten grenser. Det krever nok litt mer i forhold til "inngangspris", men tror nok en får dette igjen mange ganger når det kommer til fleksibilitet og valgmuligheter. Terskel kan være høy..

Men når det skal sies, har jeg bannet og ønsket hele systemet til he$$ete og vurdert å kjøpe et Fibaro senter......mange ganger.....er nå glad jeg ikke byttet :-)

 

mvh 

S

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.