Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Samspill med Philips Hue? Erling fikk en ide...


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en ide, som jeg gjerne vil sjekke ut om det faktisk kan fungere.

 

Saken er at jeg nylig har gått over til Philips Hue i flere rom, med gjester som selvsagt rører bryteren byr det på problemer.

 

Samtidig er det en del situasjoner hvor jeg selv også gjerne faktisk vil bruke bryteren.

 

Dermed kom jeg på dette:

 

1. Lage en virtuell bryter pr. bryter/Philips Hue enhet.

2. Konsekvent la denne bryteren gå on/off hver gang noe skjer fra et event.

3. Hvis "noen" trykker på bryteren når lyset er på, da fanges dette opp av eventet straks etter "noen" har trykket gis bryteren strøm igjen (via Fibaro-bryteren) og lyset skrues av (via Hue-plug-ins).

4. Hvis "noen" trykker på bryteren når lyset er av, ref. pkt. 3 skal de alltid ha strøm, vil eventet vil igjen gi støm (Fibaro) og lyset går på (via Hue). Dermed kan jeg ha forskjellige typer lys ut fra tid på døgnet, gjester osv.

 

Mulig at pkt. 3 og 4 må forklares litt bedre, men...

 

Noen som skjønner poenget mitt, eller tenkte jeg for mye mens milene føyk på E18?

 

Takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erling skrev:

Hvis "noen" trykker på bryteren når lyset er av, ref. pkt. 3 skal de alltid ha strøm

Dette vil jo ikke skje, men uten om dette er det teoretisk riktig.

 

Men jeg føler jeg må spørre: Hva er fordelen med å ha dobbelt opp med både Fibaro switcher og Hue pærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Moskus said:

Men jeg føler jeg må spørre: Hva er fordelen med å ha dobbelt opp med både Fibaro switcher og Hue pærer?

 

Er ikke dette det beste fra to verdener? Jeg gjentar kanskje meg selv her inne, men det fins ingen som har bedre lys enn Hue. Dimmere som bor i veggboksen gjør svært sjelden en god job (bare se gjennom forumet her på alle problemen folk har), og jeg vet ingen som kan justere fargetemperatur (i alle tilfelle ikke dersom vi snakker 220v). Hue klarer alt dette, men kan ikke bruke tradisjonelle brytere. "Fordelen med å ha dobbelt opp" er at du kan bruke bryteren som før, men dimme perfekt (også langt ned), og justere fargetemperatur, ved hjelp av events trigget av bryteren. Sånn gjør i alle tilfelle jeg det. Det meste skjer jo automatisk, men det hender jeg vil bruke bryteren, eller gjester gjør det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moskus skrev:

Du trenger ikke virtuell device, for det. :)

 

IF bryter is set to OFF

THEN set bryter to ON

 

Rema reklamen sier det enkle er det beste eller noe slikt...

 

Må teste denne når jeg kommer litt lenger ned i bunken med gjøremål.

 

Ser ikke umiddelbart at den gjør det samme, men Moskus har jo alltid rett. ? (Positivt ment).

 

Det er heldigvis høst og mørkere tider. Glimrende for lysstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Erling skrev:

Ser ikke umiddelbart at den gjør det samme, men Moskus har jo alltid rett. 1f60a.png (Positivt ment).

Nåja... :P

 

Det lille eventet vil skru på igjen bryteren slik at Hue har strøm. Så kan du jo velge å gjøre noe annet under der, f.eks. skru av pæra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.