Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk låsing av dørlås med ID Lock med klokke.


Atle-ETS

Anbefalte innlegg

Jeg er nokså ny med Homeseer, men lurer på en ting med ID-Lock og Homeseer. 

 

Er det mulig å lage en event som låser døren automatisk foreks. fra kl 21:00 til 07:00 neste dag, men dersom man låser opp døren manuelt, så skal en automatisk låse seg igjen når døren er lukket, frem til klokken blir 07:00?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus har en grei erfaring der, bare ikke gå i samme fellen: 

?"

Sitat

 

2. Automatisk dørlås

 

Dette er faktisk ikke lenge siden, et par uker siden, kanskje. Etter installasjon av Z-wave magnetbryter på ytterdøren eksperimenterte jeg med hvor lang tid det kan gå mellom "dør lukket" og "lås døren" (spoiler: trenger ingen delay). I min forsøk på flere ting, endte jeg av ukjente grunner med denne løsningen:

YFuDBmA.png

 

og ja, det fungerte selvfølgelig. Vi skulle ut en tur, alarmen ble skrudd på, og døren låste seg selv som forventet. Så langt er alt vel! :)

 

... så skulle vi inn igjen. Noen som ser hva som skjer?

 

Jo, nå skal du høre:

Døren vil jo stort sett ALLTID være "Closed" mer enn 1 sekund! Hva skjer når du endrer status på dørlåsen fra "Locked" til "Unlocked"?

 

Joda, eventet kicker inn igjen, og låser døren. Dette skjer så fort at jeg ikke hadde sjans i havet for å klare å rive opp døren før den låste igjen! Belaster du selve låsen når du åpner døren, vil den som et sikkerhetstiltak også låse automatisk.

 

... så hva gjør man når kone og unger venter mer og mer utålmodig på trappen, været er truende, WAF faller som en stein, og raseriet stiger? Jo, man bruker z-wave låsen i kjelleren, går inn, alarmen blir trigget, alarmsentralen ringer, mens HomeSeer selv prøver å ringe meg og spam'er meg med bilder i epost og push-meldinger om at "nå er det jommen innbrudd i kjelleren!".

 

Festlig! ?

... men det var jo kjekt å se at beredskapen både til sentralen og til HomeSeer fungerte som tiltenkt hvis det skulle være behov for det! :D

 

... for de som lurer er dette riktig løsning. ;)

EE77FvA.png"

 

 

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/192-dine-automasjonstabber/

 

Endret av Moskus
Satt inn sitering. ;)
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å bruke de forskjellige "Door Lock Mode", parameter 1 i z-wave manualen til ID Lock.

Jeg har en event som setter den til verdi 0 på dagen også verdi 3 på kvelden/natten. Da vil døren alltid låse seg automatisk etter 5 sekunder.

Event action settes slik:

image.png.0ee9e8e18d2180e95194821ff043091f.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iceball skrev:

Jeg vil anbefale å bruke de forskjellige "Door Lock Mode", parameter 1 i z-wave manualen til ID Lock.

Jeg har en event som setter den til verdi 0 på dagen også verdi 3 på kvelden/natten. Da vil døren alltid låse seg automatisk etter 5 sekunder.

Event action settes slik:

image.png.0ee9e8e18d2180e95194821ff043091f.png

 

Dette høres jo veldig greit ut, da kan jeg velge at ved klokkeslett 21:00 så setter jeg verdi 3 og ved klokke 07:00 så setter jeg verdi 0.

Veldig bra, takker for bra tips.

 

Da er egentlig denne saken ferdig behandlet, og nå gjenstår det å se om det virker i praksis i kveld.

Endret av Atle-ETS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, iceball said:

Jeg vil anbefale å bruke de forskjellige "Door Lock Mode", parameter 1 i z-wave manualen til ID Lock.

Jeg har en event som setter den til verdi 0 på dagen også verdi 3 på kvelden/natten. Da vil døren alltid låse seg automatisk etter 5 sekunder.

Event action settes slik:

 

"Door Lock Mode" bør settes til 1 (Disable Away Auto Lock) på kvelden. Setter du den på 3 (Enable Away
Auto Lock) så går den i "away mode" og du får ikke brukt knappen på innsiden til å låse opp. Litt kjedelig hvis det brenner eller no.

https://products.z-wavealliance.org/products/2293/configs

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kensko skrev:

 

"Door Lock Mode" bør settes til 1 (Disable Away Auto Lock) på kvelden. Setter du den på 3 (Enable Away
Auto Lock) så går den i "away mode" og du får ikke brukt knappen på innsiden til å låse opp. Litt kjedelig hvis det brenner eller no.

https://products.z-wavealliance.org/products/2293/configs

 

Du kan fortsatt vri på "bryteren" over, så lenge du ikke har på "away mode"-beskyttelsen. Jeg bruker konsekvent bryteren (og kona har vel endelig lært å bruke den og ikke knappen), for at batteriet skal holde så lenge som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kensko skrev:

 

"Door Lock Mode" bør settes til 1 (Disable Away Auto Lock) på kvelden. Setter du den på 3 (Enable Away
Auto Lock) så går den i "away mode" og du får ikke brukt knappen på innsiden til å låse opp. Litt kjedelig hvis det brenner eller no.

https://products.z-wavealliance.org/products/2293/configs

 

 

3 minutter siden, iceball skrev:

Du kan fortsatt vri på "bryteren" over, så lenge du ikke har på "away mode"-beskyttelsen. Jeg bruker konsekvent bryteren (og kona har vel endelig lært å bruke den og ikke knappen), for at batteriet skal holde så lenge som mulig. 

 

Jeg bruker også konsekvent manuell vrider til å låse opp og igjen, nettopp pga batteri levetiden.

Men jeg ser også å sette i modus 1 kan være greit så lenge en er hjemme, og eventuelt heller bruke modus 1 ved foreks ferie modus.

Jeg testet funksjonen hos meg igår med modus 3, og tenkte ikke på å trykke på knappen i stedet for vrider. Men ser at ungene ofte bruker begge deler.

 

Men litt off topic her, hvordan er det best å lage en funksjon, eller event som gir beskjed om at batteri på ID-Lock er tomt. Mener å ha lest en plass om at ID-Lock kun gir melding når batteri er tomt, og at det ikke er noe verdier som indikere nivå på batteri, altså enter er batteri fult eller så er det tomt, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, iceball said:

Du kan fortsatt vri på "bryteren" over, så lenge du ikke har på "away mode"-beskyttelsen. Jeg bruker konsekvent bryteren (og kona har vel endelig lært å bruke den og ikke knappen), for at batteriet skal holde så lenge som mulig. 

 

Trodde modus 3, eller enhver modus som setter på "away mode", nettopp var den beskyttelsen? Eller er det bare hvis du setter away mode manuelt? Må teste dette når jeg kommer hjem. Har alltid brukt knappen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Atle-ETS said:

 

Men litt off topic her, hvordan er det best å lage en funksjon, eller event som gir beskjed om at batteri på ID-Lock er tomt. Mener å ha lest en plass om at ID-Lock kun gir melding når batteri er tomt, og at det ikke er noe verdier som indikere nivå på batteri, altså enter er batteri fult eller så er det tomt, stemmer det?

 

Har hatt min i ca 6 måneder og batteristatus er fremdeles 100%, så det kan ligge noe i det.

 

image.thumb.png.e2bba73f06e9d3a70bfd4e5a270b6ebe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Atle-ETS skrev:

Men litt off topic her, hvordan er det best å lage en funksjon, eller event som gir beskjed om at batteri på ID-Lock er tomt. Mener å ha lest en plass om at ID-Lock kun gir melding når batteri er tomt, og at det ikke er noe verdier som indikere nivå på batteri, altså enter er batteri fult eller så er det tomt, stemmer det?

Låsen lager en egen lyd og blinker rødt hver gang du åpner den og den har lite batteri. Ironisk nok så lager låsen min på inngangsdøren konsekvent denne beskjeden, selv med nye batterier. Og nå har den rapportert 100 % via z-wave også en lengre stund. Så stoler ikke på dette, men du merker at den g

 

3 minutter siden, Kensko skrev:

Trodde modus 3, eller enhver modus som setter på "away mode", nettopp var den beskyttelsen?

Slik jeg har fortstått (men aldri sjekket nøye) så vil funksjonen "away mode" gjøre at knappen for låsing ikke fungerer, også må man selv sette på "beskyttelsen" for at vrideren ikke skal fungere.

image.thumb.png.6010447c3f30685213970ab259541ba9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ID-Lock indikere at batteri er tomt mener jeg, da den lager en ekstra lyd når døren blir låst opp, i tillegg til "vanlig" lyd. Jeg tipper batteri bytte hos meg er ca. 3 gang er pr.år.

 

Endret av Atle-ETS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.