Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

RPI3, Homeseer, Hass, eller OpenHAB?


kjetilsn

Spørsmål

Hei,

Flott forum dere har her!

Håper noen erfarne brukere kan gi meg som nybegynner innen hjemmeautomasjon noen gode råd her på hvilke system jeg bør velge. Jeg er ikke helt grønn når det kommer til scripting og har brukt linux til forskjellige ting lenge, men er langt fra noen ekspert. Fult klar over at det ikke er noen fasit, og at noen systemer egner seg bedre for noen osv.

Jeg har installert heatit/multireg termostater i alle rom med varmekabel (hele kjelleren samt bad oppe, 6 noder). Planen er å utvide til alle rom med smartplugger på panelovner osv, etterhvert. I tillegg har jeg Verisure system, med røykvarslere  på plass i alle rom, samt to yale låser som jeg ønsker å få integrert i samme løsning.

 

Fikk anbefalt å gå for Vera da jeg startet dette, siden den er enkel og stabil. Det er nok det verste rådet jeg har fulgt, da vera edge viste seg å være en av mine verste opplevelser noensinne, når det kommer til smarte dingser. Den er både ustabil, treg og ulogisk, går i bosset en av dagene om ikke noen vil ha den, kan kanskje brukes som bokstøtte eller noe. Har nå kjøpt en rasberry pi3 og et razberry z-way modul, planen var så å kjøre z-way sammen med openHAB. Etter litt mer lesing på diverse forum, finner jeg at det kanskje for min del er bedre å gå for HASS, da det ser ut som at verisure er bedre støttet, samt lettere å sette seg in i? Ser også at jeg kan kjøpe lisens på homeseer og kjøre det på pi'en. Er nå blitt veldig skeptisk til ferdige kommersielle løsninger etter de svært dårlige erfaringen med Vera, og er derfor skeptisk til Homeseer, selv om jeg leser at HS er i klasse for seg selv. For meg er det viktig at det ikke er noen begrensinger, samtidig vil jeg ha et stabilt system, mulig dette er en utopi?

Gode råd motas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg hadde en researchrunde tidligere i år og landet på HASS. Kjører også RPi med Razberry. Valgte Hassbian installasjon siden jeg hadde bittelitt linuxerfaring fra før av. Evnt kan man også bruke hass.io som skal være litt enklere.

 

Communityet rundt hass er også veldig bra, både på forumet og discord er folk veldig aktive med hjelp, tips og triks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, kjetilsn skrev:

Er nå blitt veldig skeptisk til ferdige kommersielle løsninger etter de svært dårlige erfaringen med Vera, og er derfor skeptisk til Homeseer

Det blir litt som å være skeptisk til Open Source generelt fordi du fant et Open Source prosjekt som ikke lenger ble vedlikeholt... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

sjabby,

Takk for svar, da prøver jeg meg på HASS og ser hvordan det går. Feiler jeg så kjøper jeg en homeseer lisens.

 

 

Moskus,

Kansje litt dårlig formulert av meg, men ble mildt sagt skuffet over vera edge, kan egentilig ikke utale meg om homeseer da jeg kun har lest om det, men ikke prøvd det.

Er mest glad i open source prosjekter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har nå brukt HASS i over et halvt år og er ganske fornøyd :) Har en RPI3 og Razberry. Den er foreløpig kraftig nok til mitt bruk (23 z-wave noder + noen få 433mhz sensorer). En ting som er veldig positivt, er at det kommer oppdateringer annen hver uke (+ minor bugfix releaser) og de er ofte raske med å få støtte for ny hardware.

 

En negativ ting er at det kan være noe tungvindt å konfigurere alt. YAML-konfigfilene kan bli store og uoversiktlig, men det finnes flere guider som forklarer hvordan disse kan deles opp i mindre og mer oversiktelige filer.

 

Anbefaler deg å følge med på forumet til hass, det er mye aktivitet og hjelpsomme folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

 

Nå har jeg kjørt Hassbian på rpi3 i noen uker, og må si meg godt fornøyd med det.

Alt er ikke rett frem å få til, savner enkle muligheter for god visning og strending av energiforbruk, men stort sett er dette midt i blinken for min del. Relativt enkelt å komme i gang, og relativt komplisert å få til avanserte funksjoner for en som ikke kan programmere, heldigvis er det gode eksempler på hass.io siden og på forum. Ser at her er halve moroa å få ting til, og det er få begrensinger.

Stabiliteten er bra så langt, har selvfølgelig ikke hatt det gående lenge nok til å vurdere det skikkelig. Første tabben jeg gjorde var å ikke begrense størrelsen på databasefilen, som endte med krasj etter å fylt SD kortet til randen. Etter en uke gikk pien i lås, bootet ikke, ingen lys på NIC.. Tror ikke det har noe med HASS å gjøre, kan ha vært dårlig SD. Kjøpte nytt kort og satt opp på ny. Var enkelt å kopiere over konfig filene, og var oppe å gå på mindre enn en time.

Har ikke begynt på automatiseringsbiten, det blir neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, kjetilsn said:

Første tabben jeg gjorde var å ikke begrense størrelsen på databasefilen, som endte med krasj etter å fylt SD kortet til randen.

 

Du må enten tømme databasen jevnlig (sjå dokumentasjon på recorder), eller sette opp ekstern DB. Eg har ein synology NAS, som eg har satt opp MariaDB på for Hass. Dersom det begynner å fylles der skal eg heller be den om å slette ting etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutes ago, autoola said:

 

Du må enten tømme databasen jevnlig (sjå dokumentasjon på recorder), eller sette opp ekstern DB. Eg har ein synology NAS, som eg har satt opp MariaDB på for Hass. Dersom det begynner å fylles der skal eg heller be den om å slette ting etter kvart.

 

Jeg la til dette for å løse problemet foreløpig:

 

recorder:
  purge_interval: 2
  purge_keep_days: 5
 

Tenker å se på ekstern DB etterhvert, og få på plass ekstern graph løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.