Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Events og lys som ikke responderer


Squirrel

Anbefalte innlegg

Jeg har en event som skrur av alle lysene i huset.

Har lagt merke til at det er enkelte ganger at f.eks. ett lys ikke skrur seg av. Finner ingen feil i logs eller noe. Har noen andre vært borti det?

Ikke vært det samme lyset som ikke har skrudd seg av, og alle lys det har skjedd på befinner seg ca 5 meter unna homeseer uzb1.

 

Det er de siste ukene at jeg har lagt merke til at dette har skjedd 2 eller 3 ganger. For noen uker siden så gjorde jeg en endring på eventen: Der jeg tidligere hadde hatt en "THEN" for hvert lys, la jeg flere lys som en "batch" i samme THEN statement. Vet ikke om problemet kom etter dette, kan bare være helt tilfeldig at jeg har lagt merke til det i ettertid.

 

Syns uansett at det er rart det skulle skje. Man skulle jo forvente at lysene kvitterte (2-veis), og at det skulle være helt sikkert at de ble skrudd av.

Brainstorming: Når man legger mange lys i en "THEN-batch", sender bare homeseer ut alle kommandoene, uten å dobbeltsjekke? MEN, hvis man har kun ett lys i hver THEN, da 2-veis-sjekker den alt?

Siste opplysning: Når et lys ikke har skrudd seg av etter kjøring av en event, står det ikke "off" med off-ikon på Multilevel-switch-devicen, men et rødt spørsmålstegn-ikon med teksten "Unknown".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme med min HS. orket ikke feilsøke, og dette gjelder kun mitt event  "Skru av alt utelys på gtt tid". Jeg kjører derfor samme event  2 ganger. Da er det i orden hos meg. Gjorde det raskt for å få bedre waf faktor, og siden har det stått slik :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Squirrel skrev:

Når man legger mange lys i en "THEN-batch", sender bare homeseer ut alle kommandoene, uten å dobbeltsjekke?

HomeSeer sender kommandoen til controller, og så er det controllers oppgave å fikse resten.

 

Når kontroller har prøvd det den kan prøve, får returnerer dette til HomeSeer:

9 timer siden, Squirrel skrev:

Når et lys ikke har skrudd seg av etter kjøring av en event, står det ikke "off" med off-ikon på Multilevel-switch-devicen, men et rødt spørsmålstegn-ikon med teksten "Unknown".

 

Dette er et tegn på at controller ikke har fått en gyldig tilbakemelding fra noden om at mottatte beskjed er blitt utført. Det kan være flere grunner til dette, dessverre.

 

Hvor mange noder har du?

Har du optimalisert den aktuelle noden?

Er det så mange at du i utgangspunktet ikke trenger å optimalisere (mer enn 40-50 noder med fast strøm sånn cirka)?

Har du tilgang til Z-tool+ (f.eks. via Pro-utgaven)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ronny said:

Jeg har opplevd det samme med min HS. orket ikke feilsøke, og dette gjelder kun mitt event  "Skru av alt utelys på gtt tid". Jeg kjører derfor samme event  2 ganger. Da er det i orden hos meg. Gjorde det raskt for å få bedre waf faktor, og siden har det stått slik :)

 

Hehe, ja det var en dirty men effektiv quick-fix ja. :D

 

1 hour ago, Moskus said:

Hvor mange noder har du?

Har du optimalisert den aktuelle noden?

Er det så mange at du i utgangspunktet ikke trenger å optimalisere (mer enn 40-50 noder med fast strøm sånn cirka)?

Har du tilgang til Z-tool+ (f.eks. via Pro-utgaven)?

Har vel ca 30 fast-strømsnoder. Har HS3PRO. Kan jo prøve å kjøre en Optimize/Full-Optimize på kontroller-nivå, evt. sjekke Z-tool før og etter jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rukket å teste z-tool enda. Kom på en annen ting :

Dette går litt på hvordan homeseer virker... Om man kjører den samme eventen 2 ganger, sender homeseer en z-wave kommando om å skru av et lys, selv om homeseer allerede tror at lyset er avskrudd?

 

En sånn all-off event flooder jo nettverket med kontroll-kommandoer til masse forskjellige noder, vil en ny kjøring av eventen sende den samme mengden kommandoer, eller kun til de enhetene den ikke har en kjent av-status på? Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Squirrel skrev:

Dette går litt på hvordan homeseer virker... Om man kjører den samme eventen 2 ganger, sender homeseer en z-wave kommando om å skru av et lys, selv om homeseer allerede tror at lyset er avskrudd?

Ja, kommandoer kan sendes mange ganger. Men det er opp til dimmeren/bryteren å håndtere det.

 

8 timer siden, Squirrel skrev:

En sånn all-off event flooder jo nettverket med kontroll-kommandoer til masse forskjellige noder, vil en ny kjøring av eventen sende den samme mengden kommandoer, eller kun til de enhetene den ikke har en kjent av-status på? Hmm...

Alt blir sent på nytt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da spørs det om jeg bare kjører all-off eventen 2 ganger slik som Ronny over skriver, alternativt at jeg kjører eventen 1 gang, for deretter å kjøre en rekke "kontroll-events" som ser ut som "IF lysX != off, THEN set lysX off". Da "sparer" jeg nettverket for en ny flom av kommandoer, og sender kun ut ny forespørsler til de aktuelle dimmerene som ikke svarte på første event.

Kanskje det ikke har noe å si, egentlig?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket tar jo ikke skade av en "all off" greie på noen måte, selv om noe kan gå tregt akkurat da. Dessuten er ikke "Unknown" status noe det er mulig å teste mot, iallfall ikke som jeg vet (eller har fått til tidligere).

 

Du kan også undersøke "broadcast meldinger". Det er mulig å sende "All Off" til bestemte rom. Bare husk å sette opp de enhetene som ikke skal være en del av dem, er det potensielt en bedre måte å gjøre det på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.