Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen med erfaring på Aoetec Wallmote?


Eljay

Anbefalte innlegg

Beklager, jeg var ikke helt presis. Jeg skrev opprinnelig et litt lengre innlegg som jeg kuttet ned kraftig og da ble poenget borte ser jeg.

 

Det jeg lurte på er om noen har erfaring med openHAB, Wallmote og dimming opp/ned med slide-bevegelse? Jeg har sett på eldre engelskspråklige sider at dette ikke fungerer med openHAB, men har det blitt løst?

 

Jeg har ingen erfaring med noen gateway ennå, men har akkurat installert openHAB. Har ikke noe Z-Wave utstyr og vil ikke kjøpe før jeg vet hva som funker 100%. Jeg har ikke tid til å eksperimentere altfor mye dessverre, jeg må ha noe som jeg klarer å få til å funke i løpet av en kveld eller to.

 

Jeg har et konkret prosjekt på kjøkkenet med 3 dimmesoner og 1 av/på sone. I dimmesonene skal det installeres LED-downlights med hhv 2, 3 og 4 downlights a 6,5W.

Er det en grei sak å finne dimmere som funker problemfritt til dette og vil Wallmote Quad kunne styre alle 4 sonene uten altfor mye plunder?  

 

Et siste spørsmål; hva skjer dersom gatewayen tar kvelden? Vil brytere, følere og alt annet funke i det hele tatt?

 

Jeg er som dere skjønner helt grønn på dette, så ha litt tålmodighet med meg. Takk! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en wallmote quad (4 soner) og en "vanlig" wallmote (2 soner).

Bruker HomeSeer, og kjører vanlig assosiasjoner opp mot lamper på soverommet. Vet ikke hvordan den fungerer med OpenHab, men om du kjører vanlig assosiasjoenr, vil bryteren funke selv om openhab tar kvelden. Av dimmere har jeg kun erfaring med Fibaro Dimmer 2, og den har vært 100% problemfri hos meg.

Har ingen erfaring med OpenHab. Bruk homeseer så er problemene dine borte. hihi. :D

 

Her kommer mitt lille "review" ang. wallmote quad:

Den er pen å se på, lett å feste til veggen der braketten festes til veggen med dobbelsidig tape, og wallmoten klikkes magnetisk til braketten. Er forsåvidt fornøyd med batteritiden. Dimming kan gjøres ved å holde fingeren på touchflaten, eller swipe opp eller ned. Sensitiviteten på wallmoten er upåklagelig, og registrerer ethvert touch. Derimot syns jeg at swipe fungerer litt dårlig. Får inntrykk av at det er litt variabelt hvor mye den dimmer når du swiper. I tillegg så er overflaten litt liten, sånn at jeg ender med å swipe inn i naboliggende touchflate. Derfor dimmer jeg hovedsakelig med trykk-og-hold-inne-metoden. Kanskje bare en vanesak?

Her er en annen ting til ettertanke: Når jeg trykker på wallmoten etter at den har gått i dvale, registrer den trykket, også blir den plutselig helt krakilsk. Blinker i ett sett, piper og sender ut z-wave-kommandoer i hytt og gevær, og hele soverommet blir plutselig et disco-lysshow frem til wallmoten roer seg etter ca 10 sekunder. Dette skjer kanskje 1 gang i uken... Usikker på om jeg skal reklamere å få en ny eller ikke....

 

Wallmoten er en fin kontroller når den fungerer. Kan jo forsøke den, og returnere den dersom den ikke fungerer helt optimalt? Alternativt vil jeg kanskej anbefale K8. Den er dønn stabil og har fungert upåklagelig. Der har du også fordelen med seperate av/på knapper, slik at du slipper å trykke dobbelt noen ganger. Kanskje litt tristere utseende sammenlignet med wallmoten. :)

EN negativ ting med K8, er at den er i kontinuerlig deep-sleep. Klarer ikke å auto-vekke den, så har null peiling på batterinivået. Ingen problemr siste 2 måneder iallefall. :)

 

(@Moskus Mange kunnskapsrike folk her på forumet (ikke meg) som har mye erfaringer med forskjellig utstyr, kompatiblitet osv. Hadde det vært en idé med en egen "review"-forum der man har 1 tråd for hver enhet der folk kan skrive review og positive/negative erfaringer? Kanskje det allerede fins, og at jeg er blind...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar. Jeg røk på en smell i natt på Black Thursday! ;-) Bestilte Wallmote Quad, Aeotec Nano dimmere, Fibaro HC2 (så får vi se hvor lenge den er i bruk), MultiReg termostat og i tillegg 9 LED downlights. Sparte vel bare 1000 kr på Fibaro HC2 og MultiReg, så billig ble det ikke.

 

Mulig jeg må over på HomeSeer etterhvert, men det jeg har sett av GUI'et virker litt hjemmesnekra. Hovedårsaken var at jeg ville ha en rimelig gateway uten å måte skaffe en PC, men på smarthusfeltet er jeg grønn og vil bare komme igang.

 

Etterhvert har jeg tanker om både garasjeportstyring-/overvåking, radonmåling, kamera i robotklipperen og vise Netatmo-data. Først må jeg komme igang, men det ble litt mer impulskjøp enn det jeg normalt liker. ;-)

 

Det som hadde vært kult er å bruke dette systemet til å sjekke batterinivå på fruens BMWi3 og evt starte klimatisering (i stedet for å dra opp telefonen), men der setter vel BMW ned foten... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Squirrel skrev:

Jeg har en wallmote quad (4 soner) og en "vanlig" wallmote (2 soner).

Bruker HomeSeer, og kjører vanlig assosiasjoner opp mot lamper på soverommet. Vet ikke hvordan den fungerer med OpenHab, men om du kjører vanlig assosiasjoenr, vil bryteren funke selv om openhab tar kvelden. Av dimmere har jeg kun erfaring med Fibaro Dimmer 2, og den har vært 100% problemfri hos meg.

Har ingen erfaring med OpenHab. Bruk homeseer så er problemene dine borte. hihi. :D

 

Her kommer mitt lille "review" ang. wallmote quad:

Den er pen å se på, lett å feste til veggen der braketten festes til veggen med dobbelsidig tape, og wallmoten klikkes magnetisk til braketten. Er forsåvidt fornøyd med batteritiden. Dimming kan gjøres ved å holde fingeren på touchflaten, eller swipe opp eller ned. Sensitiviteten på wallmoten er upåklagelig, og registrerer ethvert touch. Derimot syns jeg at swipe fungerer litt dårlig. Får inntrykk av at det er litt variabelt hvor mye den dimmer når du swiper. I tillegg så er overflaten litt liten, sånn at jeg ender med å swipe inn i naboliggende touchflate. Derfor dimmer jeg hovedsakelig med trykk-og-hold-inne-metoden. Kanskje bare en vanesak?

Her er en annen ting til ettertanke: Når jeg trykker på wallmoten etter at den har gått i dvale, registrer den trykket, også blir den plutselig helt krakilsk. Blinker i ett sett, piper og sender ut z-wave-kommandoer i hytt og gevær, og hele soverommet blir plutselig et disco-lysshow frem til wallmoten roer seg etter ca 10 sekunder. Dette skjer kanskje 1 gang i uken... Usikker på om jeg skal reklamere å få en ny eller ikke....

 

Wallmoten er en fin kontroller når den fungerer. Kan jo forsøke den, og returnere den dersom den ikke fungerer helt optimalt? Alternativt vil jeg kanskej anbefale K8. Den er dønn stabil og har fungert upåklagelig. Der har du også fordelen med seperate av/på knapper, slik at du slipper å trykke dobbelt noen ganger. Kanskje litt tristere utseende sammenlignet med wallmoten. :)

EN negativ ting med K8, er at den er i kontinuerlig deep-sleep. Klarer ikke å auto-vekke den, så har null peiling på batterinivået. Ingen problemr siste 2 måneder iallefall. :)

 

(@Moskus Mange kunnskapsrike folk her på forumet (ikke meg) som har mye erfaringer med forskjellig utstyr, kompatiblitet osv. Hadde det vært en idé med en egen "review"-forum der man har 1 tråd for hver enhet der folk kan skrive review og positive/negative erfaringer? Kanskje det allerede fins, og at jeg er blind...)

 

Snakker du om denne K8? https://www.tronika.no/no/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=K8

Jeg vurderte den tidligere, men fikk inntrykk av at den ikke fungerte bra mot HS3, tok jeg feil? 

 

Jeg kjøpte istedet wallmote og har egentlig aldri fått den til å fungere helt slik jeg ønsket, men så prøvde jeg riktignok bare å kobble den mot Hue lyspærer. Bruker du assosiasjoner fra wallmote til devices aller bruker du events (evt begge deler)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Eljay said:

Hjertelig takk for svar. Jeg røk på en smell i natt på Black Thursday! ;-) Bestilte Wallmote Quad, Aeotec Nano dimmere, Fibaro HC2 (så får vi se hvor lenge den er i bruk), MultiReg termostat og i tillegg 9 LED downlights. Sparte vel bare 1000 kr på Fibaro HC2 og MultiReg, så billig ble det ikke.

 

Mulig jeg må over på HomeSeer etterhvert, men det jeg har sett av GUI'et virker litt hjemmesnekra. Hovedårsaken var at jeg ville ha en rimelig gateway uten å måte skaffe en PC, men på smarthusfeltet er jeg grønn og vil bare komme igang.

Du blir nok helt sikkert fornøyd. :) Ja, HomeSeer har en litt uggen web-UI. Jeg forsvarte det med at den er lett å konfigurere, og at man uansett lager sitt eget frontend på tab/mobil, eller bruker ImperiHome. Men litt mer prakk og konfigurering er det absolutt!

 

7 minutes ago, borg1n said:

 

Snakker du om denne K8? https://www.tronika.no/no/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=K8

Jeg vurderte den tidligere, men fikk inntrykk av at den ikke fungerte bra mot HS3, tok jeg feil? 

Det stemmer. Den fungerer utmerket. Men bemerk at denne er fungerer KUN med assosiasjoner. Så det har lite å si om du kjører HomeSeer eller noe annet her, fordi det er ikke noe scenes eller annen "smart" kommunikasjon mellom HomeSeer og K8, ikke en gang batteristatus, så vidt jeg vet!

Men direkte assosiasjon er stein-stabilt det. :)

 

9 minutes ago, borg1n said:

Jeg kjøpte istedet wallmote og har egentlig aldri fått den til å fungere helt slik jeg ønsket, men så prøvde jeg riktignok bare å kobble den mot Hue lyspærer. Bruker du assosiasjoner fra wallmote til devices aller bruker du events (evt begge deler)?

Hmm, har ingen erfaring med å koble den opp mot Hue. Jeg bruker kun assosiasjoner på wallmote, da dette er eneste måte for å få swipe/dimming til å fungere godt på wallmoten. Kunne jo lagd en drøss med dimme-eventer eller dimme-event med easy-trigger-plugin, og brukt scenes, men mindre elegant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg sliter fremdeles med mine wallmote quads. Har nå hatt disse i 8 måneder. Leiligheten har i hele denne perioden vært under rehabilitering slik at HS3, wallmote og lysstyringen har vært nedprioritert.

 

Nå som belysningen har begynt å komme på plass så har jeg denne uken prøvd å konfigurere HS3 og én wallmote til å styre (les dimme) spotter via assosiasjon på riktig måte (ref hs-skolen). Prøvde også i august med et testoppsett, men måtte gi opp den gang.

 

Det jeg sliter med (fremdeles) er at hvis jeg prøver å dimme med "trykk og hold" og slipper knappen på riktig nivå, så går det gjerne et halvt sekund/1 sekund før dimmer (aeotec nano dimmer) registrerer dette, slik at da har nivået passert for lengst. Det vil si at man som oftest stopper på nesten maks, eller nesten min. Å prøve å svipe opp eller ned virker også dødfødt, da det varierer hvor store hopp den tar. Også her så havner man raskt ned på min, eller maks.

 

Jeg blir så frustrert og oppgitt over at det skal være så vanskelig... at "sjefen" i huset gneldrer over det "jævla systemet" som hun kaller det, gjør ikke saken noe bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.