Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

joppe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på med å bygge meg en isolert utebod som jeg planlegger å bruke til oppbevaring / hobbyrom. Boden er ca 11 kvm og har skrått innertak, 3m takhøyde på det høyeste og både vegger og tak blir malt hvit. For å kunne bruke arealet maksimalt tenkte jeg å prøve å legge en aluminiumsprofil / taklist med en "lightstrip" langs den ene langsiden og to av kortsidene i rommet (ca 10 meter totalt). Tanken er da at jeg kan fks henge ting (sykler, etc) i taket uten at jeg blokkerer for en evt taklampe. 

 

Har kjøpt inn en haug av disse: ebay - LED-Strip-Leiste

 

Og er nå på jakt etter riktig light strip. Jeg ser hue lightstrip  gir 1600 lumen og har forstått det slik at strømadapteren maksimalt leverer dette uavhengig av hvor mange extensions du kobler på, jeg vil derfor tro det vil være lurt og ha minst to adaptere og kjøre 2x5 meter som vil gi 3200 lumen til sammen (ved max lysstryrke på hvit lys). Nå er det jo en diffusor/frostet front på listene så det vil sikkert ta litt av lyset, men er usikker på hvor mye. Noen som har en formening om dette vil holde som eneste lyskilde i et slikt rom? Evt så ser jeg Aeontec leverer en  zwave ledstrip  som koster en del mer som til gjengjeld gir deg 5000 lumen på 5 meter, noe som vil gi meg 10000 lumen totalt på maks lysstyrke (https://aeotec.com/z-wave-led-light-strip). Tanker?

 

Ps. Ser både komplett og jula har tilbud på hue lightstrip i dag. 

 

/Joppe

Endret av joppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sett meg blind på lumen som oppgis her, hvis du ser på watten på både Phillips og Aeotec er det ikke rare greiene. En RGBW-strip er vel også ganske unødvendig hvis du kun ønsker hvitt lys? 

 

Jeg ville gått for en 24 V strip med masse effekt fra Aliexpress eller ebay. Hvis du styrer via en Fibaro RGBW modul kan du ta ut 24 V 6 A i to kanaler, dvs 144 W x 2 = 288 W. 

F.eks. 2 stk av noe slikt https://www.aliexpress.com/item/Flexible-Led-Strip-3528-240leds-m-10mm-PCB-DC24V/32585941596.html (har ikke noe erfaring med dette konkrete produktet, men se på watt/meter og gjerne hvilke dioder som benyttes).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons. Dette virker som en interessant løsning selv om jeg ikke har drevet med hobby elektronikk før så bør det vel være mulig få til ved hjelp av noen gode koblingskjemaer. Forøvrig så ser jeg nå at hue ligger på 20.5 watt maks og Aeontec sine på 72W (link), sistnevnte er vel ganske solid, men koster til gjengjeld 3600,- for 10 meter. (link).

 

Hvis jeg tenker litt høyt:
1. Med led stripen som du postet over så er det 714,- ($88) for 10 meter. Bestiller jeg de enkeltvis så slipper jeg vel toll. Har ikke noe forhold til diodetyper..

2. Jeg må vel også ha en ganske solide strømforsyninger (19.2W/M) = 96W. Jeg tenker på dette som det viktigste elementet ifht brannfare (finnes sikkert noen billige Kina strømadaptere) så jeg kjøper denne fra norsk forhandler. Fant en 5A 24V (link) og må vel ha den størrelsen mtp at det står "anbefales at strømforsyning ikke belastes mer enn 80% ved kontinuelrig drift" (som tilfeldigvis er 96W av 120W). 2 stykker blir : 990,-

3. En Fibaro RWBW adapter står det følgende om

"The module can be used with both 12V and 24V dc power supplies and can output 6A per channel maximum, with a limitation of 12A across all channels combined. This equates to 144W of lighting at 12V and 288W at 24V".

Jeg tolker "kanal" som en av outputtene til de forskjellige fargene(?) så hvis jeg hadde koblet den ene led stripen til W og andre til B og kjører begge disse synkront så kan jeg vel komme unna med 1 av disse(?) Eller er det på forskjellig IN inngang og deretter begge i W? (uansett samme resultat vil jeg tro). Ser den er på tilbud til 509,-

 

Da er jeg på 2213,- (+ evt fraktkostnader) med 192W hvit/varmhvit led lys i et 11 kvm rom [?]. Kanskje litt overkill(?), men det er vel ikke noen begrensinger på forskjellige lightstrips og dimming?

 

Gjort dette selv?

 

/Joppe

Endret av joppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Godt spørsmål. Jeg antok at den ville styre strøm ut, ikke spenning. Men nå har jeg akkurat vært innom og kjøpt slike:

https://www.elektroimportoren.no/led-strip-varmhvit-kaldhvit-5m-ip20-ir/89680/Product.html der tanken er å styre den med Fibaro RGBW kontroller jeg har liggende. Da kobler jeg det opp på benken først og tester. Så jeg kan gi den 19V inn og se hva som skjer. Jeg bladde opp bruksanvisningfen <rødmer> og den sier faktisk 12VDC /n 24VDC og ikke 12VDC-24VDC. Det kan se ut som det her er vesentlig forskjell på linjeskift og "-" tegn. I meningen enten/eller og ikke fra/til.

 

Det er isåfall litt synd om ikke laptop lader ikke kan brukes da jeg stoler på at disse er ganske godt bygd. Jeg har aldri sett i media at disse har vært brannårsak.

 

Jeg kommer tilbake til saken etter å ha testet.

 

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så dvs. med 19V inn og 24V LEDstrip så vil full styrke bare bli lavere. I endel oppsett kan jeg leve med det. Det blir jo da "vaskelyset" som ikke blir så kraftig. Og erfaring tilsier at forskjellen på hver % ikke er så stor i "toppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, joppe skrev:

Hvis jeg tenker litt høyt:
1. Med led stripen som du postet over så er det 714,- ($88) for 10 meter. Bestiller jeg de enkeltvis så slipper jeg vel toll. Har ikke noe forhold til diodetyper..

2. Jeg må vel også ha en ganske solide strømforsyninger (19.2W/M) = 96W. Jeg tenker på dette som det viktigste elementet ifht brannfare (finnes sikkert noen billige Kina strømadaptere) så jeg kjøper denne fra norsk forhandler. Fant en 5A 24V (link) og må vel ha den størrelsen mtp at det står "anbefales at strømforsyning ikke belastes mer enn 80% ved kontinuelrig drift" (som tilfeldigvis er 96W av 120W). 2 stykker blir : 990,-

Du kan forsyne begge fra samme strømforsyning, jeg kjøper mine på aliexpress og min opplevelse er at disse har tilsvarende kvalitet som de norsk-kjøpte. Kjell har f.eks. denne til en ok pris om man går for 12 V, men da må du ha to stk.

3. En Fibaro RWBW adapter står det følgende om

"The module can be used with both 12V and 24V dc power supplies and can output 6A per channel maximum, with a limitation of 12A across all channels combined. This equates to 144W of lighting at 12V and 288W at 24V".

Jeg tolker "kanal" som en av outputtene til de forskjellige fargene(?) så hvis jeg hadde koblet den ene led stripen til W og andre til B og kjører begge disse synkront så kan jeg vel komme unna med 1 av disse(?) Eller er det på forskjellig IN inngang og deretter begge i W? (uansett samme resultat vil jeg tro). Ser den er på tilbud til 509,- Ja du behøver bare 1 stk, som du skriver benytter man bare f.eks. R og G til de ulike stripene. Husk bare å ikke gå over strømgrensen pr. kanal. I og med at strømgrense er lik for 12 og 24 V lønner det seg å gå for 24 V om man skal få mest mulig effekt.

 

Da er jeg på 2213,- (+ evt fraktkostnader) med 192W hvit/varmhvit led lys i et 11 kvm rom [1f60e.png]. Kanskje litt overkill(?), men det er vel ikke noen begrensinger på forskjellige lightstrips og dimming?

Gjort dette selv?

Jeg har mange led-striper rundt om kring, i enkelte rom har jeg dette som eneste belysning. Da må man gjøre litt research og kjøpe en skikkelig kvalitetsstripe med passende fargetemperatur. Rundt 20 W/meter gir bra lys, men de profilene stjeler litt lys. Jeg har faktisk bygget en bod i høst der jeg holder på med belysningen, som deg har jeg kjøpt alu-profiler med plast foran. Har foreløpig montert en stripe som i følge spesifikasjonen skulle være 100 W, men den trekker bare 50 W og gir skuffende dårlig lys. Så skal forsøke å finne to striper à 100 W, dette burde gi godt nok lys. Vet ikke hvordan du skal bruke din bod, men jeg skal ha arbeidsbenk og ønsker veldig godt lys. Hvis man bare skal ha en lagringsbod så er det sikkert greit nok med 2 x 50 W striper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Einar skrev:

OK, så dvs. med 19V inn og 24V LEDstrip så vil full styrke bare bli lavere. I endel oppsett kan jeg leve med det. Det blir jo da "vaskelyset" som ikke blir så kraftig. Og erfaring tilsier at forskjellen på hver % ikke er så stor i "toppen".

 

Nja, er ikke så sikker på det. Husk at på led så er det strøm som reguleres, ikke spenning. I hvert fall var det slik i "gamle dager", er faktisk ikke sikker på hvordan RGBW-modulen fungerer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Nettopp said:

 

Nja, er ikke så sikker på det. Husk at på led så er det strøm som reguleres, ikke spenning. I hvert fall var det slik i "gamle dager", er faktisk ikke sikker på hvordan RGBW-modulen fungerer ?

Fibaro RGBW fungerer med PWM. Man kan kan fint dimme de fleste LED-strips ved å justere spenningen, men det blir nok vanskelig å kalibrere ytterpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.11.2017 at 13:21, Nettopp said:

Jeg ville gått for en 24 V strip med masse effekt

Kvifor 24V framfor 12V? Er det vesentlig meir lys i dei stripene? Lenge sidan eg har rekna på dioder, men er det så enkelt som at med 24V kan man presse inn dobbelt så mange LED-er (av samme type) sidan det er dobbelt så høg spenning å ta av?

 

Eg kobla opp ei LED-stripe eg kjøpte for 3-4 år sidan i går (HA-prosjektene har lagt litt på hylla i ein del år), og var skuffa over lysmengden. Hadde håpt å bruke det som einaste belysning i enkelte rom. Undersøkte og såg at det berre var 60 LED/m på dei stripene eg har. Flott for stemning, ikkje godt nok for arbeidslys.

 

Vil helst unngå 24V sidan eg skal ta ned spenningen til 5V for å gi power til ein NodeMCU som styrer LED-en (pluss DHT22 og AM312), og det blir ein del effekt som skal brennes av då.

 

Er det mulig å finne 12V LED-striper som gir god arbeidslys når dei er montert i tak (normal takhøgde), eller må eg opp på 24V? Eg har skjønt at max LED/m er ønskelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er primært pga. strøm-begrensningen i Fibaro RGBW. 24 V gir mulighet for dobbelt så mye effekt. Vet ikke helt hvordan de løser dette i selve stripene, men generelt vil det være gunstig med høyere spenning for å holde strømmengden nede, gitt to striper med tilsvarende lyseffekt. Du får sikkert tak i kraftige 12 V striper også, men det blir dyrere - både for ledstripe, strømforsyning, og styringskompnentene.

Hvis du skal benytte samme strømforsyning til en NodeMCU ville jeg absolutt valgt å bruke en strømforsyning fra 24 V til 5 V fremfor å benytte resistorer som det ser ut til at du planlegger å bruke?

24 V er mye benyttet i automasjon, så det er ikke noe problem å få tak i 24-5V omformer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis du vil ha den før jul: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/luxorparts-variabel-mini-spenningsregulator-switchet-p90771

Både den linket til i forrige post og denne fra Kjell er switchmode, så der brenner du ikke av nevneverdig effekt. Trekker du 1A fra 5V siden så vil den trekke ca. 0,2A fra 24V siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nettopp said:

Hvis du skal benytte samme strømforsyning til en NodeMCU ville jeg absolutt valgt å bruke en strømforsyning fra 24 V til 5 V fremfor å benytte resistorer som det ser ut til at du planlegger å bruke?

Har brukt LM7805 TO-220 for 12V-5V, og sjølv om den skal tåle 24V-5V er eg usikker på om det går i ein liten boks, sjølv med heat sink. Har bestilt buck convertere no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med T5 er at de tenner dårlig og behøver lang tid på å få opp lyseffekten når det er kaldt. Ganske irriterende i en bod om man bare skal kjapt inn og ut.
Er det da led T5 eller gode gammeldagse lysrør?
Jeg har prøvd 2stk av denne, veldig godt lys men står i oppvarmet rom.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.