Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dørklokke og kamera


kodax

Anbefalte innlegg

Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe Ring Video Doorbell med Chime, slik at alle kan se på telefonene sine at det ringer på og hvem det er, snakke tilbake, samt at det skal "dinge" som normalt i huset.

Nå har derimot jeg skaffet meg HomeSeer Pro og Z-Wave UZB1, og da kan vel dette gjøres smartere uten at det blir dyrere? (Ring har ikke Z-Wave.)

Er løsningen en Z-wave dørklokke (feks https://aeotec.com/z-wave-doorbell), et event i HomeSeer som trigger et utendørskamera (feks. https://www.multicom.no/foscam-ip-cam-fi9853ep-white/cat-p/c/p8153213), og som også sender bilde til telefonene?

(kameraet er riktignok ikke trådløst..)

 

Endret av kodax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Kanskje Ring er tingen allikevel da, praktisk å ha mulighet til å slippe strøm/nettverkskabel.

Men etter hva jeg nå har lest er det vel uansett anbefalt å koble denne til strøm, og det er svært mange som er misfornøyd med denne på andre måter, så tilbake til alternativet:

Er det jeg beskrev over en naturlig løsning, eller er det andre måter som er bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en anmeldelse av Ring Pro nå, og den sa at det var 10-15 sec forsinkelse fra noen ringte på til det kom varslel på telefonen. I så fall er den helt uaktuell.

Moskus: Hvordan fungerer løsningen din? Får du opp et varsel på telefonene når det ringer på? Og samtidig videobilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kodax skrev:

Hvordan fungerer løsningen din? Får du opp et varsel på telefonene når det ringer på? Og samtidig videobilde?

Jeg får opp varsel på telefonen, klokke, og det ringer i alle SIP-telefoner i hele huset, samt at HStouch bytter over til å vise live feed fra inngangsdøra (hvis den ikke viser det allerede).

 

Alle telefoner (inkludert SIP-klienten på mobilen din hvis du vil) kan svare på anropet og snakke med dem på utsiden. Fungerer utmerket å sitte på jobb hvis Posten mot formodning finner rett adresse på en pakke med dør-levering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om , så syns jeg egentlig alle disse smart-trykknappene er for store/klumpete. Jeg liker en enkel trykknapp, og det passer også best til huset som er gammelt. Denne kan vel enkelt kobles til en Arduino som så snakker videre?

 

Moskus: Jeg lurer litt på hvordan løsningen din fungerer i praksis på telefonen, dvs waf-faktoren. Du får altså opp et varsel, trykker på det, og da spretter HSTouch-appen opp i videomodus, eller må man gjøre noe mer manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kodax skrev:

Jeg liker en enkel trykknapp, og det passer også best til huset som er gammelt. Denne kan vel enkelt kobles til en Arduino som så snakker videre?

Selvfølgelig. :)

... eller en nodeMCU.

 

1 time siden, kodax skrev:

Moskus: Jeg lurer litt på hvordan løsningen din fungerer i praksis på telefonen, dvs waf-faktoren. Du får altså opp et varsel, trykker på det, og da spretter HSTouch-appen opp i videomodus, eller må man gjøre noe mer manuelt?

Tror du at jeg legger opp til at man må gjøre noe manuelt...? :P 

 

Man får varsler på telefonen, men HStouch kjører på skjermer rundt omkring i huset. Disse starter video-feeden. Jeg er ikke så tilhenger av automasjon via mobiltelefon. Det er kjappere å gå til nærmeste skjerm enn å fiske opp telefonen fra lommen.

 

Dette er hvis vi er hjemme. Hvis vi ikke er hjemme kommer bildet via epost. Ingen stream.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Kona vil ikke ha diverse skjermer rundt i huset, og siden vi har 3 etasjer pluss kjeller så tror jeg mobiltelefon-streaming er løsningen for oss (forutsatt at det fungerer relativt sømløst og uten forsinkelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kodax skrev:

Skjønner. Kona vil ikke ha diverse skjermer rundt i huset, og siden vi har 3 etasjer pluss kjeller så tror jeg mobiltelefon-streaming er løsningen for oss (forutsatt at det fungerer relativt sømløst og uten forsinkelse.)

Om skjermer: Når de tilbyr funksjonalitet som hun liker, da kommer det til å være greit. Før det er de vel ofte ansett som "å være i veien".

 

Problemet med mobiltelefon-streaming/push/etc er at WAF faller hvis det ikke fungerer HVER gang.. Og problemet med det er at det krever at mobiltelefonen er med overalt. Stort sett ikke problem for oss gutta, men fruer har vel en tendens til å la den ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bruker Doorbird og Idlock, fungerer supert med plugin. Da kan du snakke med dem som ringer på via mobil og låse opp døren i appen uavhengig om du er hjemme eller borte.(krever et event so er satt opp på 1min) Du kan og sende ringeklokke lyd til Sonos og legge inn feks en hund som bjeffer når huset er i away modus.

 

 

 

7DAFA5B3-8989-4899-9867-95FA290D87DD.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎05‎.‎12‎.‎2017 den 16.38, kodax skrev:

Jeg så en anmeldelse av Ring Pro nå, og den sa at det var 10-15 sec forsinkelse fra noen ringte på til det kom varslel på telefonen. I så fall er den helt uaktuell.

 

Jeg har Ring Pro, og opplever så og si aldri forsinkelse. 10-15s høres helt feil ut.

Det er faktisk nesten umiddelbar reaksjon selv om man ikke er på husets WiFi også.

Plugin i HS3 har jeg derimot ikke fått til å fungere. Vet den fungerer for mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.