Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Migrere fra UZB til Z-NET


Squirrel

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt spurt om før, men jeg tenker "better safe than sorry".

I høst startet jeg med z-net. Fikk masse feilmeldinger osv under inkluderingen av noder, og ingenting funket. Med uzb fungerte alt greit, og det endte med at jeg kjørte passtrough uzb på ESXi. Nå vurderer jeg å ta sjansen til å flytte meg over på z-net igjen, for å se om dette fungerer denne gang. Må si at jeg er sånn halvveis livredd for at hele nettverket mitt skal bryte sammen!!!

 

Ser for meg at jeg gjør følgende:

1) Migrerer homeseer virtual machine til den esxi-boksen jeg skal ha den på. (Har på forhånd også tatt backup av uzb interface OG homeseer katalogen).

2) Starter homeseer. Den vil nok klage over at den ikke fant UZB1 interfacet lengre.

3) Sletter det gamle interfacet som ligger der.

4) Legger til nytt interface i homeseer, altså Z-NET interface (som jeg har koblet til på nettverket, og konfigurert med statisk IP, evt statisk IP over DHCP.)

5) Kjører en "restore interface/network" på Z-NET i homeseer.

 

Og da skal alle devices osv som ligger i homeseer fra før, være oppe å gå, og alt skal være fryd og gammen?

Er det noe jeg har misset? Noen evt. fallgruver jeg må passe meg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften:

(Omtrent som du har beskrevet)

 

 

 

 

 

Eneste er at det faktisk kan lønne seg å ikke optimalisere hele nettverket etterpå hvis du har et stort nettverk, men kun noen få strategisk plasserte noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal begynne med dette snart til uka (når jeg orker, ting fungerer så fint nå). :D

Men du mener også at hvis jeg har fullstendig backup av homeseer mappa og backup av interface, da skal jeg være rimelig trygg på at jeg kan revertere tilbake dersom det skulle bli noe fatale feil/feilmeldinger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Squirrel skrev:

Men du mener også at hvis jeg har fullstendig backup av homeseer mappa og backup av interface, da skal jeg være rimelig trygg på at jeg kan revertere tilbake dersom det skulle bli noe fatale feil/feilmeldinger osv?

Ja, da skal det mye til å ødelegge noe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt sent svar på denne tråden, men har til slutt somlet meg til å gjøre dette her.

Forsøkte å lage et lite testnettverk av den UZB-pinnen som fulgte med da jeg kjøpte Z-NET. Det gikk sånn passe dårlig med diverse feilmeldinger. Konkluderer med at det er en defekt UZB som gjorde at jeg fikk så dårlig erfaring med Z-NET da jeg startet opp i sommer.

 

Gjorde følgende:

1) Tok backup av interface OG homeseer mappa.

2) Disablet UZB interfacet i homeseer webgui, og deretter trykket remove interface i webgui.

3) Stoppet VM. Fjernet UZB-pinnen fysisk fra pcen.

4) Migrerte VM fra den dedikerte esxi-serveren til hovedserver-esxi-serveren.

5) Fyrte opp Z-NET og konfigurerte denne med dynamisk DHCP (statisk IP konfigurert i pfSense/router)

6) Startet opp HomeSeer VM og HomeSeer software

7) HomeSeer WebUI: Plug-ins->Z-wave->Controller Management->Add Interface (HomeSeer Z-NET Ethernet - Auto)

8) Restore a Network to this Interface

 

Alt fungerer perfekt! Spørs om jeg måtte kjøre en Optimize/Full Optimize også. Fikk noen feilmeldinger om at den ikke klarte å connecte til Z-NET, men når jeg sjekket log-filene, prøvde den en reconnect etter første mislykkede forsøk, som gikk greit.

 

Konklusjon: Ingen sak å migrere fra UZB til Z-NET altså. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.