Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer restore


Oddvar

Anbefalte innlegg

Tok en kontrollert shutdown av HomeSeer-boksen i dag. Når jeg fyrer den opp igjen så ser det ut som jeg er tilbake til 29. november eller 15. desember! 29/11 er siste Last Changed på devicer, 15/12 på eventer.. BLBackup kjører hver natt. Jeg har prøvd restore på forskjellige backups nå, men det blir ikke noe bedre. Prøvd både restore-knappen i HS og manuelt pakke ut zip-filene.

 

Er det noe andre triks man skal/kan gjøre ved restore...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hsd-filene har samme dato/tidspunkt som når backup ble kjørt.

 

Siste daglige: Jan 25 03:00 HomeSeerData.hsd

Siste ukentlige: Jan 21 03:01 HomeSeerData.hsd

 

Prøvde et par hsd-filen fra backups nå uten at det ble noe bedring. Avsluttet HS3, kopierte hsd-filen fra backup, rebootet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har den.

 

Jeg testet backup/restore manuelt nå. Gjorde et par endring, kjørte BLBackup. Restore av backup fra to dager siden, endringen jeg gjorde var borte - som forventet. Så restore av backup jeg gjorde manuelt, endringene jeg gjorde var tilbake. Så det fungerte. Men ikke søren om jeg får tilbake jobb jeg har gjort fra november/desember til i går. Selv om jeg har satt opp både daglig, ukentlig og månedlig backup.

 

Tror jeg gir opp dette og må bite i det sure eplet og gjøre siste tids endringer på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, både filnavn og BLBackup-logg sier at det er full-backup. Husker det var også det jeg valgte når jeg satte det opp.

 

Spoiler

Backup Log for 25/01/2018 03:00:00 


** Backup process (One Zip File - FULL) has STARTED at 25/01/2018 03:00:00...

    Processing backup directory:  /usr/local/HomeSeer   ( Frequency: Daily;  Include Sub Dirs: Yes )
        Computer Name:  HomeSeer;  Unique Alias:  
        Comment:  
        Number of backups to keep:  7
        Zip File Path:  /home/oddvar/Backups/HomeSeer/Daily/HomeSeer_DAILY_2018-01-25_03-00-00_FULL.zip
                Zip Archive: /home/oddvar/Backups/HomeSeer/Daily/HomeSeer_DAILY_2018-01-18_03-00-00_FULL.zip was DELETED
                1,436 files were processed
                0 files in use
                1 zip archive(s) deleted
                Backup time: 46 secs

** Backup process (One Zip File - FULL) has COMPLETED at 25/01/2018 03:00:47


** Backup process took 46 secs to complete!

Total backup directories processed:  1
Total files processed:  1,436
Total files backed up:  1,436
Total files in use:  0
Total old backup logs deleted:  2
Total zip archives deleted:  1

 

Endret av Oddvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd ulike versjoner av HomeSeerData.hsd da? Hos meg er det flere av dem med ulike nummer HomeSeerData_1.hsd, HomeSeerData_2.hsd, osv. Kanskje du finner en som er "nyere"?

Husk at du må endre filnavnet på den backup-filen du vil ha inn til HomeSeerData.hsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gaute skrev:

Tja, usikker. Ser hos meg at de er i diverse størrelse uten sammenheng med datoen.

Er vel bare å prøve...om det uansett ikke fungerer nå.

Testet, ga som forventet enda eldre data.

 

Kikket ganske grundig på backupene nå.

 

I alle backupene jeg har så er filstørrelsen på hsd-filene identisk, foruten den eldste fra 1. november (noe som ikke hjelper meg).

 

Kjører 7 kopier av Daily, 4 av Weekly og 3 av Monthly. Eldste Weekly jeg har er fra 31/12. Eldste jeg har av Monthly er 1/11.

 

Da konkluderer jeg med at BLBackup ikke har virket som den skal på et par-tre måneder.

 

Jeg hadde satt opp en cron til å kopiere BLBackup-filene til ekstern PC, tror nok jeg vil endre det til å backup av HS-mappa i stedet. BLBackup stoler jeg ikke på akkurat nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg løfter denne litt istedenfor å starte en ny en jeg.

 

Fikset en Raspberry Pi med HS3 på for dama for litt siden. Dessverre tenkte jeg ikke langt nok når jeg slapp den på nett, så SSH var tilgjengelig med standard passord.....?

Trenger vel ikke si så veldig mye mer.. Den fikk ligge i under ett døgn før noen hadde tatt seg inn og klart å skakkjøre den såpass at jeg ikke så noe poeng i å prøve å redde den, så i kveld har jeg installert Jessie Lite og Homeseer igjen.

Jeg var såpass fremsynt at det aller første jeg installerte var BLBackup, og har kjørt ett backup etter at "alle tre" Z-waveenhetene var inne. Det er altså ikke noen veldig big deal å legge opp alt helt på nytt igjen fra scratch, men det hadde vært svært kurant om en bare kunne ta inn backupet..

 

Forsøkte aller først å bare kopiere inn den gamle Homeseermappa over den nye, men det var det ikke mye poeng i, ser i oppstartsloggen at det ikke er noen devicer, og går jeg inn på webgrensesnittet kommer det bare opp at HS3 ikke er registrert..

 

Skal det være tilstrekkelig med HomeseerData.hsd fra backupet for å få dette til å virke, evt hele /Homeseer - også på Linux?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bjwanvik skrev:

Dessverre tenkte jeg ikke langt nok når jeg slapp den på nett, så SSH var tilgjengelig med standard passord.....1f62f.png

Ikke bare web-grensesnittet, men til og med SSH? ?

 

9 timer siden, bjwanvik skrev:

Skal det være tilstrekkelig med HomeseerData.hsd fra backupet for å få dette til å virke, evt hele /Homeseer - også på Linux?

I utgangspunktet, ja. Så lenge du har satt opp det samme Z-wave interfacet på samme måte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webgrensesnittet fikk ikke ut på nett, men ja... 

 

 

Jeg kjørte inn hele backupet fra BLBackup i natt, og det fungerte nokså greit :)
Litt problemer med rettigheter var det, men det gikk nokså greit å få retta opp i.

Neste skritt blir backup ut av huset da hun av en eller annen merkelig grunn ikke har servere hjemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.