Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre og lese status via RS232


kimstoroy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Pioneer SC-LX90 surround forsterker, kunne tenke meg å "snakke" med denne via RS232 til HomeSeer eller evt andre måter slik jeg kunne lese status på volum, mute og power.

Kunne og tenke meg og kunne justere volum, mute og power fra HomeSeer.

 

Helst via en liten boks med LAN eller Wifi.

 

Noen gode forslag?

 

Skjermbilde 2018-01-28 kl. 19.33.29.png

 

SC-09TX_RS232C_Protocol.pdf

 

Endret av kimstoroy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt en ny forespørsel til han med det amerikanske modell nr, mulig han kan ha noe på det.

 

Har aldri vært bort i scripting, så det er dessverre helt gresk for meg :)

 

Dette er litt missing link for meg, ettersom denne er hjertet i av systemet mitt. 

 

Harmony fungerer jo bra til enkle ting, men vil gjerne ha volum, power og mute status inn i HomeSeer, samt mulighet å angi volum nivå fra HS.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg kommet endel lenger i dette prosjektet, har fått flashet ESP-link inn op en ESP8266 (ESP-1) og fått til å kommunisere med forsterker direkte i web GUI for ESP-link.

 

Neste skritt blir da å få dette inn i HomeSeer via MQTT og sende kommandoer fra HomeSeer via MQTT.

 

Jeg har ikke benyttet MQTT tidligere, har googlet litt og forstår det slik at jeg trenger en Broker som kan kjøres feks på en Raspberry Pi.

 

Hvordan går man da videre for å lage device i Homeseer som kan lese og sende MQTT kommandoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at ESP-link ikke automatisk legger ut annet en status info på MQTT.

 

Via TCP publiserer den info på port 2323, finnes det noen god guide på hvordan man kan lage en virtuell device basert på TCP?

 

Og kan man da separere ut f.eks VOLXXX til en knapp of PWRX til en annen?

 

Lese

Volum = VOL000 - VOL185

Power = PWRO = On / PWR1= Off

Mute = MUT0 = On / MUT1 = Off

Function - FN00 = FN31

Listening Mode = LM000 - LM411

 

Styre

Volum level = 000VL - 185VL

Volum Opp = VU

Volum Ned = VD

Power On = PO

Power Off = PF

Mute On = MO

Mute Off = MF

Function Set = 00FN - 31FN

Skjermbilde 2018-04-15 kl. 08.30.21.png

Endret av kimstoroy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.