Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Treg response på nettverket


Riiser

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Einar skrev:

Riktig ja. Da fant jeg den. Og sensorene nevnes ikke secure. Men jeg ser noen Fibaro plugger som er secure. Jeg bør vel fikse dem da. Kanskje de ikke liker å virke som repeater for non-secure.

Forøvrig kommer min andre MS6 opp som Aeon Labs (ID=0x86) og med mer fornuftige verdier ellers. Kanskje er dens problem det jeg skrev over.

 

Jeg får også prøve å fjerne dem fra HS3, ta factory reset på dem og legge dem inn på nytt. Å prøve å rette dem opp der de er blir like gjerne bare bøll.

Ifølge Homeseer som jeg ringte forrige uke,  og spørte akkurat det spørsmålet, "om det går an og se om den ble lagt til secure eller non-secure", men det gikk ikke.

Info som du får på node informasjon er hva den støtter og er tilgjengelig, men har ikke noenting med hvordan den ble lagt inn.

Eksempel så får jeg mye Secure info på devicer, selv om jeg har lagt de til som non-secure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frankis78 skrev:

Ifølge Homeseer som jeg ringte forrige uke,  og spørte akkurat det spørsmålet, "om det går an og se om den ble lagt til secure eller non-secure", men det gikk ikke.

Info som du får på node informasjon er hva den støtter og er tilgjengelig, men har ikke noenting med hvordan den ble lagt inn.

Eksempel så får jeg mye Secure info på devicer, selv om jeg har lagt de til som non-secure.

 

Jøss, det var rart! Jeg var sikker på at jeg hadde testet og verifisert det...  akkurat nå er alle noder som støtter secure lagt til secure hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jøss, det var rart! Jeg var sikker på at jeg hadde testet og verifisert det...  akkurat nå er alle noder som støtter secure lagt til secure hos meg...

 

Jeg fant en annen måte å sjekke det på da, men litt tungvint:

1. https://hs3-ip/ZWaveConfig

2. "Log send and receive device information to the HomeSeer log"

3. Slå av/på noden

4. Sjekk loggen:

Sitat
Jan-31 19:01:45   Z-Wave UZB1: Sending to node 35 (UnSecured) CC=COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_V2

 

Feb-01 11:23:44   Z-Wave UZB1: Sending to node 17 (Secure) CC=COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_V2

 

Hos meg er node 17 en Fibaro Dimmer 2 og node 35 er en Fibaro RGBW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg fant en annen måte å sjekke det på da, men litt tungvint:

1. https://hs3-ip/ZWaveConfig

2. "Log send and receive device information to the HomeSeer log"

3. Slå av/på noden

4. Sjekk loggen:

 

Hos meg er node 17 en Fibaro Dimmer 2 og node 35 er en Fibaro RGBW.

Mulig det finnes en måte å sjekke det på, men at det tok for lang tid å forklare?

Skal teste ut den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å fjerne dem fra HS3, ta en factory reset og legge dem inn på nytt non-secure. Og da sliter de enda mer med å få forbindelse.

Så det blir nok å omplassere dem så den ene er i samme rom som controller og den andre rett på andre siden av (tre)veggen. De er rett og slett bare tunghørte etter det jeg kan finne ut. Eller jeg får buksprette en og se om antennen er plassert slik at kretskortet skjermer for den aktuelle retningen. Om så er tilfelle kan det jo være jeg uheldigvis har montert den så det er tilfellet og det er jo mulig å ta hensyn til det.

 

Ellers har jeg byttet til Neo sensor i stua og da går det problemfritt. Og det er ganske uinteressant at den ikke måler UV, fukt osv. Ulempen er at den går på batteri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått fjerna noen MS6 og lagt til på nytt som un-secure. På ene noden har jeg fortsatt 5sek på 10 pakker under response test, men det virker mye bedre i bruk nå!

På MS6 på badet gikk jeg fra 36 sek til rett i underkant av 2 sekunder på reponse testen. Det var betydelig forskjell! Håper du finner ut av dine problemer Einar, jeg får bruke litt tid etterhvert på å gå over alle MS6 her.

 

Foreløpig takk for  all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Riiser skrev:

Da har jeg fått fjerna noen MS6 og lagt til på nytt som un-secure. På ene noden har jeg fortsatt 5sek på 10 pakker under response test, men det virker mye bedre i bruk nå!

På MS6 på badet gikk jeg fra 36 sek til rett i underkant av 2 sekunder på reponse testen. Det var betydelig forskjell! Håper du finner ut av dine problemer Einar, jeg får bruke litt tid etterhvert på å gå over alle MS6 her.

 

Foreløpig takk for  all hjelp!

Det var stor forskjell ja. 

 

Einar, sjekk at assosiasjoner er riktig på de komponentene som MS6 styrer.

Hos meg så er default Fibaro Motion sensor:

Gruppe 1: ID1
Gruppe 2: ID1

Gruppe 3: ID1

Gruppe 4: ID1

Gruppe 5: ID1

 

Mens Fibaro dimmere og switcher har følgende.
Gruppe 1: ID1 - Endpoint1
Gruppe 2: ID1 - Endpoint2

Gruppe 3: ID1

Gruppe 4: ID1

Gruppe 5: ID1

 

Dette var default etter at jeg la dem til som Un-Secure, og JA @moskus , jeg fikk streng beskjed fra Homeseer å ikke endre dette?

 

Jeg måtte ha endpoint, for at tilbake rapportering skulle fungere skikkelig, ved bruk av fysisk bryter på veggen.
(Mulig dette har med z-wave plus å gjøre, selv om den er lagt til som un-secure eller secure,   men ikke arrester meg her, for dette vet jeg ikke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frankis78 skrev:

JA @moskus , jeg fikk streng beskjed fra Homeseer å ikke endre dette1f913.png

Det kan være, men det er vel fremdeles ikke riktig, så jeg tror ikke de har forstått hva du prøver på... ;)

 

Det gir f.eks. ikke mening å assosiere gruppe 2 med mot HS endpoint 2. Hva skal være hensikten med det...?

 

6 timer siden, Frankis78 skrev:

eg måtte ha endpoint, for at tilbake rapportering skulle fungere skikkelig, ved bruk av fysisk bryter på veggen.
(Mulig dette har med z-wave plus å gjøre, selv om den er lagt til som un-secure eller secure,   men ikke arrester meg her, for dette vet jeg ikke)

Det må i så fall ha endret seg med siste plugin-versjoner for tidligere så skulle man absolutt IKKE ha det.

 

Jeg får teste litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Frankis78 skrev:

Du har nok rett ang gruppe 2 , for når jeg testet så var det kun gruppe 1 som måtte ha endpoint for at jeg skulle få tilbakemelding fra dimmer dersom man dimmet med veggbryteren.

Riktig. :)

Gruppe 1 er med Z-wave Plus reservert som "life line" til controller, og meg bekjent skal den være uten endpoints...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet den andre MS6 sensoren også til Neo og nå kommer lyset på samtidig med at sensoren blinker. Da håper jeg jeg er ferdig med å strø og legge kabel i mørke.

Og den sitter på eksakt samme sted som MS6 gjorde. Brukte samme skruehull.

 

Ettersom begge de 2 MS6 sensorene sliter med å nå frem konkluderer jeg med at det er noe .... (Biip..Biiiip..Bip).

Jeg blir vel å prøve dem i samme rom som Controller, men har ikke kommet så langt ennå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Einar skrev:

Ettersom begge de 2 MS6 sensorene sliter med å nå frem konkluderer jeg med at det er noe .... (Biip..Biiiip..Bip).

Jeg blir vel å prøve dem i samme rom som Controller, men har ikke kommet så langt ennå.

Har du oppdatert Z-wave pluginen til .190?

 

Jeg får sjekke min egen MS6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det vil si jeg har gjort det nå. Men det hjelper ikke. Den er veeldig treg. Og den grønne status LEDen lyser veldig lenge.

Så jeg anser de Aeon greiene som feilinvestering. Det verste er at en av dem er dyrere enn 2 slike Neo sensorer.

Eller man kan jo se det slik at det blir mye å spare på det i lengden.

Jeg kan jo prøve å sette dem opp på hytta når jeg kommer så langt. Da blir det en nyinstallasjon av Raspberry, Z-Wave controller og hele balletten.

Det kan jo være noe som har balla seg så hardt til at det må tas fra bunnen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.