Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Korrupt database? (løst!)


Gizmo

Anbefalte innlegg

 

Jeg har store problemer med det jeg tror er en ganske korrupt database i HS. Det er ikke samsvar mellom nodene i nettverket på z-wave stick (Bruker Aeon labs sin) og hva disse heter når jeg får opp alle devicene i HS. Forstår det slik at det er routing tabell i HS som forteller hvilke noder på zwave som tilhører hvilke devicer i HS? Legger ved et eksempel på Node 6. Den er en Remotec ZXT-120 for å styre varmepumpe. I Zwave nettverket er den gjenkjent som dette, men alle child devicene er blitt knyttet til en Philio sensor (som egentlig er node 8). I device oversikten har node 6 fått child devicer som tilsvarer en Remotec, og jeg kan fremdeles styre varmepumpen.

 

Dette er bare et eksempel, flere andre av de 20 devicene mine som har tilsvarende problemer. Andre ganger blir to noder slått sammen til en i deviceoversikten, slik at jeg får en device med child devicene til to noder. Jeg har forsøkt mye forskjellig for å fikse problemene, inklusive restore av hsd filen, restart av zwave nettverket, rescan, osv. Det som skjer når jeg forsøker å fikse problemene er at noder og devicer i HS inngår i nye blandingsforhold. Har bare holdt på i 3 måneder og tok noen uker før jeg forstod at det var dette som var problemet. Har derfor ingen feilfri backup å gå tilbake til. Vil gjerne ha forslag fra eksperter på mulig fremgangsmåte for å løse problemene. Alternativet er vel å sette av 12 timer i helgen og fjerne alt og legge det inn på nytt?  Hjelp!

bilde1.JPG

bilde2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette en del ganger den siste uken. Det som skjer er at nye krysskoblinger oppstår, og gamle feil gjenoppstår. Kjørte Rescan på node 8 nå, full suksess ifølge loggen. Men etterpå har Node 6 blitt knyttet til en fibaro plugg (egentlig node 2, tror jeg). Når jeg rescanner denne noden så blir det krøll med node 8 igjen. Legger ved bilde tatt etter rescan 1 og 2. Jeg har flere slike krysskoblinger og de veksler etterhvert som jeg kjører rescan. 

 

Lurte derfor om det finnes en annen angrepsvinkel - eller om det full sletting som må til...

 

 

bilde 5.PNG

bilde 6.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først les dette:

TA EN FULLSTENDIG BACKUP AV HELE HS3-MAPPEN FØR DU LESER VIDERE!

Avslutt HS3 før du gjør det så er det du sikker på at det ikke er noe skriving til databasen som feiler.

 

Så dette:

Dette var veldig mystisk! Det er imidlertid to databaser. En HS3-database (med devicer og eventer) og en for Z-wave-data. Du kan ikke uten videre sletter HS3-databasen, MEN du kan prøve å slette "Z-wave2.db" (med Z-wave pluginen eller hele HS3 avsluttet) Den skal bli generert på ny når du starter HS3/Z-wave-pluginen på nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dessverre ikke full suksess. Startet opp og ny Zwave2.db ble generert ved oppstart. Men fremdeles er det mye av det samme rotet (ting har skiftet litt plass). Legger ved utdrag fra loggen, samme melding for alle devicer. Kjipings!

bilde 7.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan føye til: Inntrykket mitt er at hvilke feilkoblinger som er i systemet endrer seg ved hver rescan. Det samme skjer når jeg skal legge til nye devicer. Jeg tror kanskje problemet oppstod når jeg skulle legge til et device for et par uker siden. Gikk nok en stund før jeg merket det. Strevde med å legge til en Nodon bryter for en uke siden, og etter det oppstod kaoset. Fikk aldri inn den devicen, men når jeg la til den neste hoppet plutselig device nummeret fra 19 til 24. Men synes det er rart at dette har skapt så mye kaos og forstår ikke helt hva jeg har gjort galt. 

Skal i gang med å utvide med flere devicer nå (synes jo dette er kjempegøy) men må nesten få fikset dette først. Og kjører nå full backup hver natt og tar vare på 45 kopier.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett før det er enklere å bare begynne på nytt... jeg har aldri sett slike problemer.

Mulig du har mer suksess på HS-forumet?

 

Men bare et par kontrollspørsmål:

Hvilken versjon av HS3 kjører du? Hvilken versjon av Z-wave plugin'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører HS3 Pro Edition 3.0.0.368 på Windows 10 

og Z-wave plugin i versjon 3.0.1.190. 

 

Har jo tenkt at jeg kan starte med å ekskludere noen av de devicene som ser ut til å være mest ustabile. Men siden dette sannsynligvis er krøll i relasjonen mellom de to databasene (?) så frister det mest å bare starte helt fra scratch. Det som er kjipt er at jeg ikke vet hva jeg har gjort feil, vil jo helst ikke at det skal skje igjen (og særlig ikke dersom enda mer av huset blir automagisk). Men med backup så vil jo det være enklere å løse. 

 

Hva er anbefalt fremgangsmåte for å starte på nytt? Må jeg manuelt ekskludere device for device? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt monolog nå, men tenker det er greit å dokumentere kaoset. 

Det første bildet  viser device oversikten i HS, sortert etter adresser. 

  • Fibaro Switchen (som er node 2) inneholder også child devicer med adresse som er knyttet til node 6 (som er en remotec thermostat)
  • Node 3 mangler i listen, men når jeg lister ut alle nodene i Z-wave nettverket så kommer den opp (dog har den child devices som den egentlig ikke skal ha) 

bilde8.thumb.JPG.d472d58496676dc3d79fd8a29337a944.JPG

 

  • Node 4 kommer opp to ganger, andre gang kun med root device. Dette er egentlig en Fibaro veggplugg/switch.
  • Det stilige er at når jeg trykker på den øverste root devices til Node 4 og går til Z-wave taben, så er det Node 5 som kommer opp (Se bildet under). Og det riktige er at jeg har en Remotec termostat som node 5. Denne får jeg også kontakt med.
  • Trykker jeg på den andre root devices til node 4 (den som kun vises med root device), så peker denne riktig til node 4. 

 

bilde9.JPG.9daebb9306860a09dd8c9fbcca977863.JPG

 

  •  Node 5 mangler jo i listen over devices i HS, men finnes tydeligvis i nettverket.  
  • Det siste bildet viser at Node 6 kommer to ganger. Den første av disse er en aeon labs multisensor. Går jeg til Z-wave taben til denne så viser det seg at den peker til node 3...
  • Den andre av disse er den som er korrekt, en remotec som er node 6. 

bilde10.thumb.JPG.6e77d7ee6fb956b5d546824e25ce27c4.JPG

 

Og sånn fortsetter det videre nedover...Rescan fører til at disse krysskoblingene endrer seg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt snodig. Vi får vel prøve å tenke litt til.

 

Kan det være tøys med selve controlleren? HomeSeer spør kontrolleren etter hvilke egenskaper nodene har (og kontrolleren spør nodene), det virker jo ikke som om den gjør jobben sin.

 

Nå har du jo Aeon Labs sin Z-stick, så du kan ikke restore tilbake til den med HomeSeer. Men du kan ta en backup av Aeon Labs pinnen, og restore den til en UZB1. Koster jo ikke så mange kronene, og hvis det fikser det så er det vel muligens verdt forsøket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig råd! Vet lite om hvordan systemet er bygget opp, men dette kan jo være en mulig forklaring. Jeg bor i Bergen så kan stikke innom Tronika å kjøpe en UZB1. Håper å få til det i morgen. 

 

Har også startet å se på hva som er på det internasjonale forumet om dette. Er jo en god del poster å skumme igjennom, men har ikke funnet noe som ligner enda. Men ser i rådene som blir gitt at databasene (både hsd og Zwave2) er i SQL format. Så jeg har tatt en kopi av dem og åpnet dem i SQLite. Håpet at den skulle ha en struktur som ga litt mening, men kan ikke umiddelbart se noe feil. (men har jo null formell utdanning om dette, er bare selvlært på php og Mysql ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UZB1 skaffet, men var visst ikke helt rett frem å restore dit. Den ser ut til å initialisere helt fint, frem jeg forsøker å restore til den. Da får jeg feilmelding om at firmware ikke er støttet av HS. Kjapp googlesøk viser at dette visstnok er et vanlig problem. Er i gang med å lete etter en metode til å oppdatere firmware på nå, ikke rett frem det heller...Skjermbilde_15.thumb.PNG.e3de94cfe59ffb40461ef868a0c8d9df.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet beskrivelsene med nedlasting av Z-way og å legge til UZB på riktig port. Problemet ser ut til å være at z-way ikke får kontakt med serveren sin (men kan se at z-way identifiserer UZB1). Ser at noen fikk det til etter å ha prøvd noen dager, men lett håpløst. Klarte heller ikke å starte Z-way på en PI, men der er jeg totalt nybegynner. Valgte derfor å bruke litt tid på vindrikking i gårkveld :). Men usikker på hva som skal være neste steg. Vindrikking løser jo ikke problemet på lang sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er problemet løst! Årsaken var en nybegynnerfeil og løsningen var å lese bruksanvisningen for Z-wave plugin for HS litt grundig!

På et eller annet tidspunkt har jeg funnet ut at det er enkelt å «navigere» mellom noder ved å skifte node på z-wave taben. Men, da navigerer man ikke mellom noder, men kobler den aktuelle devicen til en annen node! Gjør man det en del ganger så blir det rimelig kaos (se bilde under, kryss over funksjonen det ikke er lurt å bruke).

 

Så dette er en litt skummel funksjon (som man sjeldent trenger), i alle fall for nybegynnere. Heldigvis fullt mulig å koble ting riktig igjen, tok meg 2-3 timer med litt systematisk tilnærming.

 

Et viktig læringpunkt for meg er å være litt mer forsiktig med hvor jeg trykker i HS, og lese meg litt mer opp. Kan kanskje være et poeng å ta med en setning om dette i Homeseerskolen? Uansett, stor takk til @Moskusfor hjelp.

 

Skjermbilde_16.PNG.50029c47e7fedbcbd6a4b309ad365b12.PNG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gizmo endret tittelen til Korrupt database? (løst!)

Jeg gjorde faktisk det samme når jeg var «fersk», men oppdaget heldigvis kjapt at det ikke fungerte slik som jeg/du trodde. :)  

 

Jeg tror de prøvde å tydeliggjøre dette i versjon 3.0.1.164, uten at jeg har sett noen forskjell:

Sitat

Clarified option that changes the node ID so user does not modify this by accident

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gizmo skrev:

På et eller annet tidspunkt har jeg funnet ut at det er enkelt å «navigere» mellom noder ved å skifte node på z-wave taben. Men, da navigerer man ikke mellom noder, men kobler den aktuelle devicen til en annen node!

Akkurat, ja. Jeg hadde faktisk en mistanke om det, derfor jeg spurte. Men tydeligvis er det ikke bare-bare å oppdage det i etterkant.

 

24 minutter siden, Gizmo skrev:

Kan kanskje være et poeng å ta med en setning om dette i Homeseerskolen? Uansett, stor takk til @Moskusfor hjelp.

Ja, det kan være at det er nødvendig, ja. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg tror de prøvde å tydeliggjøre dette i versjon 3.0.1.164, uten at jeg har sett noen forskjell:

Joda, det er en advarsel i "hoover boksen" som dukker opp dersom man ikke er for rask på labben. Men dette så jeg først nå... Er min egen skyld, men er jo greit at nybegynnere slipper å rote med dette her. Kan føre til unødvendig mye rødvin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.