Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Invalid value


oevensen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 3 stk fibaro dimmer2 montert, men de 2 som jeg har montert på loftet får jeg en feilmelding i loggen når jeg kjører eventen. Den jeg har i stuen fungerer fint. Alle er nylig kjøpt.

 

 

Jeg klarer å manuelt styre lyset av og på, men feilmeldingen kommer hver gang. Noen som kan hjelpe meg? Er fersk med HS3.

 

Oliver

Skjermbilde 1.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Nå har ikke jeg Dimmer2, så jeg kan kun bidra med generell feilsøking. Kan du kjøre en rescan aller først? (Device'n -> Z-wave tab -> Rescan knapp på Root device).

Jeg har nå prøvd dette, men får samme feilmelding. Det står at "In cenverting ZWave data bytes to value, size is reporter as 2, but lengst is 1 and is =00"  

Er det noe sted jeg eventuelt kan endre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, det er egentlig ikke noe du skal "endre". Men noe er ikke riktig.

 

Under Z-wave tab'en, kan du utvide "Associations" og se hva som står der. Post et screenshot.

 

Her er fra den ene dimmeren som jeg har problemer med, men ser jeg får feilmelding på andre komponenter også. Bl a enaotec multisensor.

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har ikke funnet noe som er dønn likt din problemstilling, men et hint om at det kan være greit å være sikker på at alle "routene" er skikkelig optimalisert er et fint sted å begynne! :)

 

Gå til Plugins -> Z-wave -> Controller Management. Utvid controlleren din nederst, og velg "Optimize a Network, No return route changes", og trykk "Start". Kjør denne 4 ganger. Etter det kjører du en "Fully Optimize a Network" (1 gang).

 

91UQ3Bd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du siste beta versjon av z-wave pluginen? det løste endel problemer meg har hatt med fibaro dimmer 2 og qubino sin nye plus dimmer.

På fibaroen hadde jeg alltid unknown value som status og i loggen fikk jeg invalid value på den. nå skal det sies at det ikke er helgrønnt gresset på denne siden heller siden homeseer oppga fibaroen til å være en batterienhet de første par gangene jeg inkluderte den etter oppdateringen. men det løste seg om ikke annet tilslutt.

 

kan også nevne at to like aeontec multisensor 6 har forskjellige navngitte og antall devicer tilhørende seg. så noe snodig er det i den betaen også..

 

PS ser de nå har lagt ut ennå en ny versjon av betaen så det var da altså v3.0.1.84 som løste ting for meg. forhåpentligvis har de ikke ødelagt det igjen i 85..

Endret av panylund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt de samme problemene. Lastet ned v3.0.1.85, men det var ingen forskjell i forhold til 84.

 

Skal prøve å slette dimmerene og hente de inn på nytt. Kan det ha noe å si at jeg hentet dimmerene inn vha telefonen og appen Z-tool?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok verdt et forsøk. tror jeg kanskje måtte inkludere min på nytt også før alt var løst men nå var det tilslutt veldig mye galt med min installasjon siden support ba meg slette z-wave.db fila og det resulterte i nye single root noder på alle enhetene og diverse annet.

 

skulle ikke tro det var noen forskjell på å bruke z-tool eller homeseer direkte da du kan se samme infoen begge steder om du åpner den siden i homeseer også trykker add eller remove i appen. er vel egentlig bare en "fjernkontroll" sånn jeg hadde forstått det. Moskus? du har som regel lest deg mye bedre opp på ting enn meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, panylund skrev:

er vel egentlig bare en "fjernkontroll" sånn jeg hadde forstått det. Moskus?

Jo, det stemmer på en prikk. HS gjør fremdeles jobben, men bare router output tilbake til appen. Skal ha ingenting å bety.

 

 

Jeg er enig med @panylund, prøv å slett z-wave.db fila (ta backup). (Først må du avslutte HS3, så slette, og så starte på nytt). Filen blir da generert og henter ny informasjon fra noden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel i teorien er det det som skal skje:p hos meg skapte det et rot ut av milde da den neste gang jeg skulle adde en enhet fant alle enhetene mine på nytt men bare la til root noden. tilslutt var det bare en total gjennopretting av hele hs3 mappen fra backup som hjalp. så som er nevt mange steder i mange omstendigheter.. backup backup backup:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt flere typer backup.

en er en backup av selve uzb1 sticken. den tar du gjennom controller management vinduet i homeseer actions->backup this interface.

det andre er å ta backup av configen til homeseer. her kan man jo velge litt om man tar hele hs3 mappa eller om man vil spare litt på plassen og bare ta de viktige filene. (her må de som vet bedre enn meg si hvilke filer man bør ha med så ikke jeg glemmer noe;))

jeg har stort sett tatt backups av hele mappa etter store endringer også tar jeg backup av config og data mappa litt mer regelmessig (fortsatt sikkert ikke ofte nok men får se om jeg får satt opp automagisk backup en dag jeg har tid).

tar man hele mappa har man fordelen med at man enkelt kan gå tilbake i plugin versjoner. kjekt når de roter til noe med en plugin sånn som med qubino dimmeren som plutselig ikke kunne inkluderes lenger..

 

ja ikke vet jeg hva som skjedde men nå ser det ut til å fungere igjen men det krevde en gjennoppretting av hele homeseer mappa fra backup. å ta bare z-wave.db var ihvertfall ikke nok. ei heller å kjøre usb1 backupen inn igjen sammen med z-wave backupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.