Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Vera Plus - Telldus Tellstick znet Lite v2


A.N.

Spørsmål

Har lest, lest og lest om hva som er det beste å starte med etter att jeg nå kjøpte meg noen Elgato Eve Energy som jeg ikke synes noe om :o

Så etter veldig mye lesning så står det om Vers og Telldus som nevnt i topic! Kan noen som er godt igang med en av systemene eller har prøvd begge si meg hva jeg burde gå for? 

Av min lesning så ser jeg fordelen med Telldus er att den også kan bruke 433mhz, er ikke dette noe som er lit håpløst da det er enveis kommunikasjon?

Fordelen med Vera att den har wifi og Bluetooth, hva vil det si annet enn att den kan kjøre Philips hue?

Legge til att dette ikke er i nybygg hus, men "ettermontering" :) 

Endret av A.N.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
23 minutter siden, A.N. skrev:

den også kan bruke 433mhz, er ikke dette noe som er lit håpløst da det er enveis kommunikasjon?

 

433 MHz brukes mye på temp-/fuktmålere. De er mye billigere enn Z-save og det er ingen krise om en måling innimellom ikke når frem til kontrolleren. Forøvrig også kurant på batteridrevne brytere. Hvis ingen ting skjer ved første trykk, så trykker man bare en gang til. Nexa WTE-2 f.eks. 

 

25 minutter siden, A.N. skrev:

Fordelen med Vera att den har wifi og Bluetooth, hva vil det si annet enn att den kan kjøre Philips hue?

 

Hue er ZigBee...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du skriver om att det ikke er krise om ting ikke når frem første gangen og att man kan trykke en gang til, så er det slike ting jeg får angst av :o.. Ting SKAL funke, og det SKAL funke slik det skal første gangen man trykker noe.... Det er sånn jeg desverre er....

 

ZigBee er det noe som støttes av Vera? Mener bare å ha lest Vera støtter Philips hue?

 

hva mener du er en beste løsningen av Vera og Telldus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, A.N. skrev:

Det du skriver om att det ikke er krise om ting ikke når frem første gangen og att man kan trykke en gang til, så er det slike ting jeg får angst av :o.. Ting SKAL funke, og det SKAL funke slik det skal første gangen man trykker noe.... Det er sånn jeg desverre er....

 

Det er større krise om et «off»-signal til en veggplugg til panelovnen ikke kommer frem... det opplevde jeg når jeg brukte 433 MHz enheter til det, ble varmt på rommene da ja! :( Jeg synes ikke det er verdt å betale 600 kr for en z-wave batterikontroll (som ikke ser bra ut engang), når jeg kan kjøpe WTE-2 for 200 kr og da oppleve en gang i blant at jeg må trykke to ganger. :)

 

5 minutter siden, A.N. skrev:

ZigBee er det noe som støttes av Vera? Mener bare å ha lest Vera støtter Philips hue?

 

Ingen anelse. 

 

5 minutter siden, A.N. skrev:

hva mener du er en beste løsningen av Vera og Telldus?

 

Har ikke engang sett ett skjermbilde fra noen av dem, så der er jeg helt blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for det @Moskus, jeg har kommet frem til att det må være det letteste og virker bra til en Ok pris! Så da tror jeg der blir Vera :) Kan ikke finne noe annet som ser mer brukervennlig ut og støtter såpass mye til en såpass hyggelig pris..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har Vera Plus, og min far hadde Telldus inntil jeg ordnet Vera oppsett til han også. (hytta)

 

Jeg lekte ikke mye med telldusen, men jeg syns den virket litt mer tungvindt i oppsett enn Vera. Igjen, har ikke prøvd den så mye.

 

Vera har zigbee og bluetooth teknisk , men har fått mye tyn på eget forum for ikke å utvikle disse standardene nok. Dette gjelder også Wifi sensorer og switcher. Det er derfor svært lite som støttes ut av boksen til disse standardene. Vera er derfor heldig å ha en gjeng brukere som ivrig vekk lager plugins som tetter kompatibilitetshullene, så Wifi switcher, 433 USB enheter, Hue, og mye mer støttes nå i form av 3 parts plugins, og det fungerer ganske bra. Kan du i tillegg scripte i LUA så er det lite som ikke kan ordnes. :)

 

Vera har i de senere år fokusert mye på kameraintegrering, så er du ute etter det så er nok valget mellom disse 2 enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Angående kamera integrering så kunne jeg gjerne tenkt meg ett par kameraer ute, kun for live sending og ikke opptak, men da må dette være ganske enkelt å sette opp, da mine ferdigheter er lik null nå!

Å scripte i LUA som du sier, sier meg ingenting, så det kan jeg ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg syns absolutt det. Det er intuitivt, og har et stort brukerforum i bakhånd når man lurer på noe. Support har også vært meget rask og bra for meg de gangene jeg har behøvd de.

 

Det er når enhetene blir mange og automasjonen vokser at den kanskje blir litt for svak. Jeg ser noen av de drøyeste brukerene da har 3-4 enheter som jobber sammen, og store plugin systemer. Det virker visst det også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.