Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bevegelsessensor og følsomhet


panylund

Anbefalte innlegg

Jeg har i øyeblikket 2x Aeonlabs Motionsensor 6 og 1 fibaro motion sensor. Jeg må vel si jeg synes Motionsensor 6 er hakket penere enn fibaro sin men følsomheten på motionsensor 6 er mye dårligere selv på max i forhold til fibaro sine. er det andre her som har noen erfaringer? evt tips og triks til hvordan jeg får stillt den ennå mer følsom utover setting 5?

 

nå har også motionsensor 6 fordelen med at den kan kjøres på 5v og ikke bare via batteri. noen som har oppdatert firmware på en aeontec enhet? ser de har kommet med noen nye versjoner av den siden jeg kjøpte mine men vet ikke helt om det er noe å vinne på å oppdatere

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Fibaro plassert ved siden av en Multisensor6, og synes de har oppført seg noenlunde likt.

 

Jeg velger bevisst Multisensor fordi denne kan kobles på strøm, noe som er en enorm fordel. 1) Man slipper det evinnelige batteriproblemet, og 2) man utvider mesh-nettverket sitt fordi sensoren blir en aktiv node istedenfor en passiv node.

 

Ang. firmware-oppdateringer til slike enheter, skal jeg være sikker på at det er noe å tjene før jeg gjør det. "If it works, don't fix it".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Gammel tråd men poster her allikevel.

 

Jeg har nå 3 Fibaro motion sensors, blandt annet en inne på rommet til guttungen. Jeg synes den løser ut altfor mye, når det ikke er folk inne i rommet så trigger den fremdeles. Det er ikke noe vind/flagrende ting der, og huset er for nytt til å ha spøkelser, så det virker som det er andre ting som påvirker den.

 

Er det KUN bevegelse som påvirker eller er det også skiftende lys-forhold? Jeg vet man kan gjøre den litt mindre sensitiv, og også øke perioden før den sjekker for bevegelse igjen, men jeg er ikke helt på nett med hvor jeg gjør det i HomeSeer ennå. Har dere tilpasset deres, og/eller vet dere hvordan det gjøres?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TomB skrev:

Gammel tråd men poster her allikevel.

 

Jeg har nå 3 Fibaro motion sensors, blandt annet en inne på rommet til guttungen. Jeg synes den løser ut altfor mye, når det ikke er folk inne i rommet så trigger den fremdeles. Det er ikke noe vind/flagrende ting der, og huset er for nytt til å ha spøkelser, så det virker som det er andre ting som påvirker den.

 

Er det KUN bevegelse som påvirker eller er det også skiftende lys-forhold? Jeg vet man kan gjøre den litt mindre sensitiv, og også øke perioden før den sjekker for bevegelse igjen, men jeg er ikke helt på nett med hvor jeg gjør det i HomeSeer ennå. Har dere tilpasset deres, og/eller vet dere hvordan det gjøres?

 

 

Måtte tilpasse min da den var for nære en taklampe. Lyskilder genererer varme(LED genererer vesentlig minde) og denne varmen kan i noen tilfeller trigge sensoren.

Jeg satte sensoren ned et hakk og alle "spøkelsene" forsvant. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Lazarus said:

Måtte tilpasse min da den var for nære en taklampe. Lyskilder genererer varme(LED genererer vesentlig minde) og denne varmen kan i noen tilfeller trigge sensoren.

Jeg satte sensoren ned et hakk og alle "spøkelsene" forsvant. ?

 

Hmm, det bør ikke være problemet her. Jeg har nå satt den til 300 sekunder før den setter status tilbake til "no motion", vet ikke om det vil senke batteribruken og ikke trigge ny før den er tilbake i "no motion" status. Den står på 15, det bør være grei setting antar jeg. Skulle også gjerne hatt lengre enn 8 sekunder ventetid etter å ha detektert motion før den er igang igjen, men det er høyeste verdien som kan settes.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Moskus said:

Er det verdt et forsøk på skru ned sensitiviteten?

 

Ja, jeg testet litt forskjellig i går, men nå står sensitivity på 25 i stedet for 15, så jeg får bare følge med fremover og se om den trigger i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/12/2016 at 09:00, Moskus said:

 

On 22/12/2016 at 09:32, TomB said:

 

Ja, jeg testet litt forskjellig i går, men nå står sensitivity på 25 i stedet for 15, så jeg får bare følge med fremover og se om den trigger i tide og utide.

 

Det ser ut som om Sensitivity 25 fungerer mye bedre, nå løser den stort sett bare ut når den skal såvidt jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.