Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Litium-ionbatteri på ville veier


Alpøy

Anbefalte innlegg

Liten heads up til de som har tabs stående her og der, til betjening, hadde en som "plutselig" sprakk opp (dvs. jeg har sett den har gått mer og mer opp i limingen uten  at jeg skjønte sammenhengen).

Det var batteriet som hadde begynt å ese ut og er tydeligvis ikke en ukjent sak når det kommer til Litium-ionbatteri...noe jeg lærte nå ?

 

Ref.: https://www.howtogeek.com/244846/what-to-do-when-your-phone-or-laptop-has-a-swollen-battery/

 

20180604_165932_resized.jpg

20180604_170053_resized.jpg

Endret av Alpøy
  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt ukjent nei, og det kan være mange årsaker til at det skjer. Så lenge det ikke går hull på batteriet så berges man. Går det hull tar det fyr.

 

Hvis du klarer å få ut batteriet kan det godt hende enheten fungerer med veggstrøm uten batteri, så man berges som regel:)

 

Personlig så lagrer jeg alle batterier til mine radiostyrte ting i en brannsikker safe eller i brukte ammokasser fra militæret for å være sikker ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det er ganske mange hundre millioner enheter rundt om... tipper vi er nede på promillenivå når man ser på hvor mange som faktisk tar fyr.

 

Men jeg har opplevd "oppblåsning" på ett radiostyrt batteri, og en Mac Book Air.

En kompis fikk dette på en Mac Book Pro.

 

Det vanligste er vel at batteriene blir tappet helt ut. Når man lagrer slike batteri over lang tid skal de ha rundt 70% strøm på seg.

Altså kan det lønne seg å lade mobiler og nettbrett til 70% når de blir utdaterte og man legger de bort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant ;-)

 

 

Noen som har noe logikk (switch av en eller annen produsent/type) på å slå av lading på Wallmount tabs? slik at batteriet får ladet seg litt ut i ny og ned...

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg følte at brannfaren var så stor så ville jeg ikke hatt de i utgangspunktet, samt måtte jeg ha hevet ut alle laptop'er, ipads og mobiler til hele familien for å sove om natten ;-)

Risikoen for brannfare veid opp mot risikoen for å ødelegge tab'en samt miste garantien blir for min del at jeg går for å beholde enheten som den er...

Endret av Alpøy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et generelt problem at slike enheter ikke starter uten batteri, da?
Det var det i det minste før i "gamle dager"... :(

 

Men dette er en av grunnene til at jeg gradvis har gått over til RPi med touch-skjerm. Bygger muligens litt mer, men slipper batteri og er vesentlig mer fleksibelt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.