Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmesnekret "drivhus" trenger vanning


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har laget et enkelt drivhus inntil en vegg og tenkte å finne en fornuftig måte å vanne litt mens jeg er 2 uker i syden i sommer. Tanken er at planter/urter osv blir stående i krukker inne i drivhuset og så må jeg ha en slange oppe i "taket" som da sprer utover. Jeg tenker ikke på noe voldsomt avansert med fuktmåler osv, heller bare en enkel av/på funksjon som jeg kan styre manuelt fra UI/telefon. Så jeg har to spørsmål.

 

Har noen av dere funnet en enkel DIY løsning for vanning på denne måten? Jeg tenker kanskje elektriker-rør (fleksi) og så bore litt hull i øvre kanten for litt enkel spredning av vann.

Har dere en grei løsning for fjernstyrt ventil som jeg  kan skaffe I NORGE i løpet av noen få dager? Z-wave er preferert siden jeg gjerne vil vite om den går av og på, ellers kan jeg greie meg med RFXCOM siden det ser ut til å fungere veldig bra på de avstandene jeg har her.

 

Tar imot alle tips med takk, jeg ser det er mange poster som går på vanning av plen med dertil avanserte opplegg, men tenkte om noen har gjort noe enkelt som dette tidligere. RasPi, Arduino ol. er ikke aktuelt, har ikke tid til å lære meg sånne ting nå før jeg reiser ;)

 

(De siste to dørene kommer selvfølgelig på før jeg tar i bruk, og det blir låser på dørene så de sitter der de skal :) ).

 

 

Drivhus.jpg

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, petersv said:

 

Det er jo et alternativ, men jeg tenkte primært på å putte den inn i HomeSeer og ha mulighet til å styre av og på. Det er ikke sikkert det er nødvendig, men det går litt på lysten til å gjøre litt mer av det etter hvert, som å måle fuktighet osv. Jeg har bare ikke tid til å fikse alt før jeg reiser så det var en enkel løsning som kan bygges på senere som var tanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Neophyte said:

Gardena har jo også en tilsvarende "smart" løsning. 

 

https://www.clasohlson.com/no/Gardena-vanningskontroll-/31-9411

 

 

Den ble også svinaktig dyr hvis du vil gjøre det fra mobilen, det var en startpakke til 5000,- (kanskje litt billigere på Clas).

 

21 minutes ago, petersv said:

Enig i at det er gøy, men noen ting er det greit at "bare virker", har du ikke noe annet artig du kan automatisere? Nå får du jo litt ledig tid hvis du kjøper den ;)

 

Tingen er at det er for å gjøre det mer "riktig" etter hvert, med fuktmålere i pottene og automatikk, jeg har ikke lyst til å kjøpe noe som ikke kan integreres først og så måtte bytte det ut etterpå. Jeg kan også be sønn min gå ut å vanne hver dag, men hvor moro er det liksom ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Moskus said:

NodeMCU, reléer og 24V eller 12V ventiler.

 

Siden jeg ikke er veldig bevandret i programmering osv, det vil være mulig å bruke samme type ventiler sammen med en Qubino/Fibaro rele også, eller må man ha noe mer i mellom? Jeg skjønner at jeg ikke kan dra fukt-info inn uten å ha det via egen sensor/innsending, men for selve styringen?

 

Hvilke type ventiler bruker du? Noen som vet om noen til salgs her i Norge på kort levering?

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TomB said:

 

Noen som vet om noen til salgs her i Norge på kort levering?

 

Har bestilt kuleventil med el-aktuator herfra http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/Magnetventiler/222/1

De sendte forholdsvis fort, og det ser ut som de har på lager. Hvordan prisen er vet jeg ikke, men synes ikke de var så ille selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TomB skrev:

Siden jeg ikke er veldig bevandret i programmering osv, det vil være mulig å bruke samme type ventiler sammen med en Qubino/Fibaro rele også, eller må man ha noe mer i mellom? Jeg skjønner at jeg ikke kan dra fukt-info inn uten å ha det via egen sensor/innsending, men for selve styringen?

Jeg har ikke programmert noe som helst for dette selv, kun benyttet Arduino-plugin'en. Den ordner alt for deg. :)

 

Jeg har dermed kun spesifisert hvilke "pinner" jeg skal bruke som utganger, og disse blir dermed tilgjengelige i HomeSeer som knapper

 

I HomeSeer

image.png

 

 

Arduino/NodeMCU-config i plugin:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Jeg har ikke programmert noe som helst for dette selv, kun benyttet Arduino-plugin'en. Den ordner alt for deg. :)

 

Jeg har dermed kun spesifisert hvilke "pinner" jeg skal bruke som utganger, og disse blir dermed tilgjengelige i HomeSeer som knapper

 

I HomeSeer

image.png

 

Hvordan kobler jeg Arduino inn i HomeSeer i det hele tatt, bruker den WLAN? Jeg har tenkt å kjøpe meg en mange ganger, men har liksom aldri tatt det steget så lenge jeg kan gjøre ting via Z-wave/RFXCOM, det gjør det enklere for en enkel person som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.