Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-wave/ZigBee lysstyring uten kablet bryter/dimmer


Dao

Spørsmål

Vi har pusset opp et hus denne våren og underveis i prosessen startet jeg å tenke på smarthus og ulike løsninger. Jeg har brukt mye tid på å lese meg opp på dette forumet underveis, og gradvis forsøkt å implementere løsninger i prosjektet. Det har oppstått et problem, og jeg lurer på om noen her kan hjelpe.

 

I utgangspunktet skulle alle dimmere være av typen Elko Plus(vanlige), men da jeg startet å tenke på smarthus ombestemte vi oss og valgte heller Elko Plus smart dimmere som kommuniserer på ZigBee. Dette i hovedsak fordi de hadde høyest WAF(har lært begrepet her inne?). Vi skal benytte og har kjøpt inn Samsung Smartthings som hub, og så får vi se om vi går over på HomeSeer på sikt som anbefalt her inne. 

 

Problemet er at Elektrikker ikke har lagt opp kabel fra tre av takpunktene til en fysisk bryter. Han har derfor montert opp Nexsa 433 Mhz sendere bak takboksen og trådløse Nexsa dimmere på veggen. Dette er ikke det vi har bestilt, og jeg ønsker heller ikke å bruke 433 Mhz da jeg har skjønt at dette kun støtter enveiskommunikasjon og er litt "utdatert" på lysstyrings fronten. Så spørsmålene er som følger:

 

1. Finnes det en løsning der man kan montere en z-wave eller zigbee trådløse boks bak lampepunktet, og en trådløs dimmer på veggen? Vi ønsker helst en dimmer som Elko Plus med dreibart hjul, eller som i det minste passer inn i en Elko Plus ramme og ikke ser for rar ut. Her kommer WAF inn i bildet igjen.  

2. Alternativt kan vi droppe dimmer og kun ha en vanlig av/på bryter på veggen, men lampepunktet må kunne styres av smarthushuben. Finnes en slik løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
22 timer siden, Dao skrev:

Han har derfor montert opp Nexsa 433 Mhz sendere bak takboksen og trådløse Nexsa dimmere på veggen. Dette er ikke det vi har bestilt, og jeg ønsker heller ikke å bruke 433 Mhz da jeg har skjønt at dette kun støtter enveiskommunikasjon og er litt "utdatert" på lysstyrings fronten. 

Wow. Dette hadde jeg aldri godtatt.

 

22 timer siden, Dao skrev:

1. Finnes det en løsning der man kan montere en z-wave eller zigbee trådløse boks bak lampepunktet, og en trådløs dimmer på veggen? Vi ønsker helst en dimmer som Elko Plus med dreibart hjul, eller som i det minste passer inn i en Elko Plus ramme og ikke ser for rar ut. Her kommer WAF inn i bildet igjen.  

Njaaaa… nei, egentlig ikke. Men Elko Plus RF har jo en Extender som kan pares direkte med en Elko Dimmer, problemet er å få plassert selve dimmeren et sted.

 

22 timer siden, Dao skrev:

2. Alternativt kan vi droppe dimmer og kun ha en vanlig av/på bryter på veggen, men lampepunktet må kunne styres av smarthushuben. Finnes en slik løsning?

Du kan legge inn Z-wave dimmere i lampepunktene som ikke har bryter, og "speile statusen" fra Elko dimmeren over på Z-wave dimmerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 6.7.2018 den 10.39, Dao skrev:

Problemet er at Elektrikker ikke har lagt opp kabel fra tre av takpunktene til en fysisk bryter. Han har derfor montert opp Nexsa 433 Mhz sendere bak takboksen og trådløse Nexsa dimmere på veggen. Dette er ikke det vi har bestilt, og jeg ønsker heller ikke å bruke 433 Mhz da jeg har skjønt at dette kun støtter enveiskommunikasjon og er litt "utdatert" på lysstyrings fronten. Så spørsmålene er som følger:

 

Dette hadde ikke jeg godtatt heller. Her har elektriker gjort en feil og må rette opp! Uansett dimmeløsning du hadde valgt, så skulle du jo hatt kabling fra takpunkt til bryter, så jeg skjønner ikke hva elektriker har tenkt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du avtalte med elektriker å benytte elko RF dimmere, så skal han vite såpass at en ikke kan erstatte dette med nexa 433mhz utstyr. Regner med du har betalt for tjenesten/avtalt produkt. Da skal han levere dette. Gjør det klart at du ønsket produktet nettopp fordi dette skulle bli en del av et større system.

 

Om du har sagt ordene "elko smart dimmer" og han har levert noe annet, så yter han ikke den servicen han skal.

 

Finnes device handlers for elko...værre med 433 i smartthings.

 

Her har du full klagerett - levert produkt svarer ikke til forventning eller avtale.

 

Hilsen annen elektriker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.