Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hc2 plugger i Home assistant


aleks

Anbefalte innlegg

Ja. Meg. [emoji4]
Fungerer fint i HomeSeer med JowiHue plugin.
Interessant. Må vel kjøpe en og prøve. Penere enn noe bak.

De er 16a og har strømmåliing?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, aleks skrev:

De er 16a

Det vet jeg ikke.

 

33 minutter siden, aleks skrev:

har strømmåliing?

Strømmåling dukker vel opp i deConz, men blir ikke pushet ut via JSON-APIet, så jeg kan ikke lese av det i HS.

 

33 minutter siden, aleks skrev:

Penere enn noe bak.

Jeg ville nå heller sagt det vil være penere med noe bak enn disse her. De er ikke akkurat lekre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, ZoRaC said:

Hadde ikke fått med meg at dette var slike du kunne montere selv. Det var jo kjekt! :) 

 

Har jo iofs ikke lov til å montere noe fast smarthjemsystemer utenom plugger (f.eks fibaro drimmere etc er ikke lov) - sette impulsfjær er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aleks skrev:

Har jo iofs ikke lov til å montere noe fast smarthjemsystemer utenom plugger (f.eks fibaro drimmere etc er ikke lov) - sette impulsfjær er lov.

 

Her bytter du jo bare frontdeksel, og det er jo lov?

Hva skiller ellers den fra denne (som spesifikt sier man kan montere selv)? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/belysning-og-elektrisk-materiell/stikkontakter/smartconnect-20065016-2g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

 

Her bytter du jo bare frontdeksel, og det er jo lov?

Hva skiller ellers den fra denne (som spesifikt sier man kan montere selv)? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/belysning-og-elektrisk-materiell/stikkontakter/smartconnect-20065016-2g

 

Kommer ann på hvem du spør. Hvis den skrus i veggen kunne det være definert som fast installasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aleks skrev:

Kommer ann på hvem du spør. Hvis den skrus i veggen kunne det være definert som fast installasjon. 

 

Man skrur den ikke fast i veggen, man skrur den fast i stikkontakten som allerede er der og man løsner ikke en eneste ledning.

Faller vel inn under dette:

Sitat

Dette kan du gjøre selv, ifølge Dsb og nettstedet sikkerhverdag.no:

* Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

 

Fra https://www.aftenposten.no/bolig/Dette-elektriske-arbeidet-kan-du-gjore-selv-6910b.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Man skrur den ikke fast i veggen, man skrur den fast i stikkontakten som allerede er der og man løsner ikke en eneste ledning.

Faller vel inn under dette:

 

Fra https://www.aftenposten.no/bolig/Dette-elektriske-arbeidet-kan-du-gjore-selv-6910b.html

 

Er som sagt en definisjonssak og hvem du spør. Hvis en er usikker, ikke gjør noe. En har lov å reparere et lokk, men å sette på en fast padde kunne være definert som endring av fast installasjon.

 

Samme som rørleggerne mener folk ikke har lov til å skru til vaskemaskinen selv.

 

Mange som gjør ting selv - alt for mange som aldri burde rørt det elektriske og har ikke peiling hva de gjør. Jeg har sett så mye rart av f.eks elbiler på skjøteledninger, 16 og 20A på 1,5kvadrat, folk som skjøter ut komfyrkursen til andre enheter, folk som legger spotter rett i isolasjonen osv. Det er mange som tror de vet som gjør de rarereste tingene, derfor jeg er forsikrig med å si noe.

 

Hvis en har en viss peiling så burde ting gå greit, men er ikke noe en kan sitte og anbefale. F.eks fibaro dimmere kan fort lage branner da det er lett for kortslutning hvis en ikke skrur til skikkelig og får kontakt mellom lederne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aleks skrev:

Er som sagt en definisjonssak og hvem du spør. Hvis en er usikker, ikke gjør noe. En har lov å reparere et lokk, men å sette på en fast padde kunne være definert som endring av fast installasjon.

 

Jeg tenker jeg forholder meg til det DSB, Nemko og SikkerHverdag.no sier. :) 

Når den padda er spesifikt godkjent å montere selv av Nemko, så regner jeg med den doble kontakten fra HC (som er laget på samme prinsipp) også er det.

 

Du har helt rett i at man får forskjellig svar etter hvem man spør - jeg spurte elektrikeren som var her om det fortsatt var lov å bytte taklampe selv, når den hadde koblingsklemme. Han sa at det hadde vært forbudt i over 10 år allerede. Men, når man slår opp i forskriftene, så er det jo fortsatt lov likevel... Han ville vel tjene noen kroner når jeg skulle bytte lampe neste gang! :o 

 

4 minutter siden, aleks skrev:

Hvis en har en viss peiling så burde ting gå greit, men er ikke noe en kan sitte og anbefale. F.eks fibaro dimmere kan fort lage branner da det er lett for kortslutning hvis en ikke skrur til skikkelig og får kontakt mellom lederne.

 

Jeg foretrekker å se på når elektrikeren kobler dem også jeg, for han som var her slet veldig med å koble det riktig, selv om jeg hadde printet koblingskjema i manualen i A4-størrelse til han! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg tenker jeg forholder meg til det DSB, Nemko og SikkerHverdag.no sier. :) 

Når den padda er spesifikt godkjent å montere selv av Nemko, så regner jeg med den doble kontakten fra HC (som er laget på samme prinsipp) også er det.

 

Du har helt rett i at man får forskjellig svar etter hvem man spør - jeg spurte elektrikeren som var her om det fortsatt var lov å bytte taklampe selv, når den hadde koblingsklemme. Han sa at det hadde vært forbudt i over 10 år allerede. Men, når man slår opp i forskriftene, så er det jo fortsatt lov likevel... Han ville vel tjene noen kroner når jeg skulle bytte lampe neste gang! :o 

 

 

Jeg foretrekker å se på når elektrikeren kobler dem også jeg, for han som var her slet veldig med å koble det riktig, selv om jeg hadde printet koblingskjema i manualen i A4-størrelse til han! :o 

 

Jeg har sett mye rart i mitt liv. Er ikke elektriker, men har skrudd noe. Ikke alltid elektrikeren gjør en god jobb heller. De store jobbene har jeg latt gå til elektrikere (skap, sikringer, inntak etc). Men får vel værlig si jeg ikke hadde betalt en elektriker 1000 kroner for å montere en fibaro dimmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror HomeControl har sagt at du har lov å montere den selv, de reklamerer jo for det. De burde vite det, for det er jo de som lager den.

 

En lampettbryter med ledning kan også monteres "fast" (dvs. med kabelklemmer) selv om den fremdeles ikke regnes som en "fast installasjon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Tror HomeControl har sagt at du har lov å montere den selv, de reklamerer jo for det. De burde vite det, for det er jo de som lager den.

 

En lampettbryter med ledning kan også monteres "fast" (dvs. med kabelklemmer) selv om den fremdeles ikke regnes som en "fast installasjon".

 

Er det bare et deksel som passe på elko støpsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

 

Ja. 

Så du ikke videoen i beskrivelsen til Elektroimportøren, som du lenket til?

 

 

Nei gu, den der skal jeg aldri ha. Så ikke videoen, og i mitt hode var det en vanlig lavprofil stikk.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.