Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave gateway til kjøper ved salg av leilighet


Kristian

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal flytte og dermed selge leilighet. Bruker Indigo, men ser ikke for meg at det er hensiktsmessig å levere med en mac + lisens på Indigo ved salg.

Tenker det er bedre for kjøper om jeg leverer med en gateway med app som er lett å sette opp og bruke.

 

Må fungere:

- Fibaro dimmer 2

- Widom WPM1.04S innbygningsrelé

- Aeotec multisensor (gammel "rund" type)

- Aeotec multisensor 6

- Fibaro dørsensor FGK-10x (ZW5)

 

Kjekt om fungerer, men ikke et must:

- Fibaro lekkasjesensor FGFS-101

- Everspring lekkasjesensor ST812

- Zipato RFID keypad

- Aeotec Smart switch 6, plug in relé

- Aeotec RGB LED lyspære

- Domitech LED lyspære

 

Jeg må kunne sette opp Z-wave nettverk og få til et minimum av funksjonalitet på kort tid (maks en helg) og så kan kjøper evt. bygge videre. Setter pris på tips til en gateway/system som kan egne seg og ikke koster skjorta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Futurehome er nok et bra alternativ ja. Men listen over støttede enheter så ganske minimal ut. Om jeg må bytte en del Aeotec multisensorer, Fibaro dørsensorene, samt ha inn elektriker for å bytte innbygde Widom reléer havner totalsummen fort på 5-sifret beløp for å bytte ut noe som fungerer. Eller er det noen som vet om disse kan fungere med Futurehome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Widom-reléene vet jeg ikke noe om, for jeg har ikke funnet ut hva det er... :-? 

Tronika har disse. Stor sjanse for at FH klarer basis funksjon, altså skru av og på, mens ekstrafunksjoner som strømmåling kanskje ikke fungerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant hverken de eldre Aeotec multisensorene eller Fibaro dørsensor i listen over støttede enheter hos Futurehome. Søkte på slack-forumet deres også, men fant ikke noe særlig rundt det. Skal sende en Mail til Futurehome og spørre, som foreslått. De nye Aeotec multisensorene er oppgitt som støttet. Men har trukket skjult mini USB til de eldre multisensorene, og tror multisensor 6 bruker micro USB, så selvfølgelig en fordel å slippe å bytte de.

Her er Widom reléet:
https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/793-bryter-1-veis-wpm104s.html?search_query=Widom&results=3
Det støtter litt mer strøm enn f.eks. Fibaro sine. F.eks. styrer jeg stikk i lysarmatur over kjøkkenbenk, da er det greit at det tåler strøm til kaffetrakter etc. Men vil jo tro at av/på fungerer med de fleste systemer, så dette er sikkert ikke noen issue.

Om ikke Futurehome vil fungere så så jeg litt på f.eks. Telldus som var foreslått lenger oppe, og Vera. De fleste av enhetene mine er oppgitt som støttede av begge, så det er kanskje tryggere sånn sett. Vil jo tro at begge disse er greie om det er en som ikke har erfaring med smarthus som kjøper? Og blir de hekta, kan de jo bare bytte system til det som måtte passe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe en brukt Futurehome hub til dette. Har det vært flere versjoner, støtter alle evt. Z-wave plus?

Fins det noen «timesavers» for å flytte alle enheter over, eller er det å ekskludere en og en, for så å inkludere de på nytt i ny hub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian skrev:

Har det vært flere versjoner, støtter alle evt. Z-wave plus?

Pass. Trodde de fleste var like... men jeg vet ikke.

 

3 minutter siden, Kristian skrev:

Fins det noen «timesavers» for å flytte alle enheter over, eller er det å ekskludere en og en, for så å inkludere de på nytt i ny hub?

Det er et godt spørsmål. Det kommer vel an på hvor avansert FH-hub'en er. Noen hub'er kan settes til å motta nettverket og gjøres til primær-kontroller, men om det er mulig med FH vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.