Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forbud halogenpærer


Siggi

Anbefalte innlegg

Sukk!
Da er det vel på tide å skifte ut de gamle dimmerne mine med nyere, som kan dimme LED-pærer. EU-direktivene detter jo ned på oss også, selv om vi står utenfor.

Har jo visst det en stund, men lett å skyve på ting - spesielt det som fungerer. Tipper bruktmarkedet for de gamle Z-wave dimmerne ikke er det største :-(  men de har jo gjort nytta si. For de av dere som er i samme bås som meg, og ikke har gått LED-løpet helt ut, kan jeg anbefale en artikkel fra min kollega i NRK Beta, Eirik Solheim. Han har skrevet en fin artikkel om valg av LED-pærer.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke engang fått med meg at de skulle forbys! :o 

 

Har 3 taklys fra IKEA som bruker GU10. I trappa kjøpte jeg noen dyre «dim to warm»-LEDs, siden lyset der er på hele tiden. På gjesterommet flagg valget på halogen, da LEDs ikke lot seg dimme lavt nok. På lekerommet er det dimbare GU10 fra IKEA, for der trengs ikke så «pent» lys. 

 

Alle dimmere er Fibaro Dimmer 2. Hadde virkelig håpet å kunne ha halogen på

gjesterommet fremover også!

 

Over både salongbord og spisebord er det en stk E27 med halogen. Gjennomsiktig kuppel over stuebord og hvitt glass over spisebord. Tips til LED-pærer som er egnet til det (også Fibaro Dimmer 2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Siggi skrev:

For de av dere som er i samme bås som meg, og ikke har gått LED-løpet helt ut, kan jeg anbefale en artikkel fra min kollega i NRK Beta, Eirik Solheim

Den er artikkelen er bra, og tar opp mange av de tåpelige utfordringene vi har med LED-lys. Konklusjonen var muligens litt brå, som bl.a. kommentarfeltet tyder på, men det er en utmerket oppsummering.

 

Hvis det er din kollega, kan du be en annen av dine kollegaer, Thomas Nokali Blekeli, om å svare meg på hvordan han fikk inn "rødvarsler" i IFTTT? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er artikkelen er bra, og tar opp mange av de tåpelige utfordringene vi har med LED-lys. Konklusjonen var muligens litt brå, som bl.a. kommentarfeltet tyder på, men det er en utmerket oppsummering.
 
Hvis det er din kollega, kan du be en annen av dine kollegaer, Thomas Nokali Blekeli, om å svare meg på hvordan han fikk inn "rødvarsler" i IFTTT? [emoji6] 
Skal snakke med ham jeg[emoji4]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ifølge et bilde jeg så, som visstnok er fra NVE(?) (uten at jeg har klart å finne original kilde) er det kun Halogen med E-sokkel og gjennomsiktig pære som blir forbudt nå (i tillegg til det som er forbdt fra før), ikke G9, R7s osv, isåfall er det gode nyheter, da sistnenve pærer har ganske store ulemper på LED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.