Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvordan kan jeg få mine 7 hjemmeautomasjon-apper til å bli 1 app?


RemiWM

Spørsmål

Hei,

 

Jeg har i flere år drevet med hjemmeautomasjon og det har endt opp i at jeg nå har 7 forskjellige iOS-apper til å styre alt i og rundt huset.

 

Hva jeg bruker i dag:

 

Telldus (App: Hjemme): Styre alt av lys, temperatur-/fuktighetsfølere, motorvarmer osv osv. Fortrinnsvis Nexa med innebygget Nexa mottakere og noe CO-Tech. System som brukes til dette er Telldus Net V2. Jeg må muligens oppgradere denne til en Telldus ZNet da jeg har et Z-wave relé som skal styre garasjeporten. Protokoll: RF 433/868 Mhz

 

Verisure: Bruker bare Verisure appen til å styre låsen. Har ikke alarmsystem fra Verisure. Protokoll: Wifi

 

Visonic Powermax Pro: Selvbygget husalarm med sms-/ringe-varsling til oss i husstanden + alle naboer. Bruker for det meste keypad ved døren (alarmsentralen er bortgjemt), samt noe appen "AlarmPro" for aktivering/dekativering/status osv. Alarmen er også koblet mot Visonic sitt vannstengesystem med følere og automatisk stengeventil på hovedkranen. Brannvarslere i alle rom med seriekobling, og dette er en del av husalarmen (Visonic brannvarslere). Protokoll RF 868 Mhz

 

Overvåkingskameraer: Har mange Foscam overvåkingskameraer plassert inne og utenfor huset. Bruker for det meste Foscam appen til å se live på kamera når vi er på reise. Får mail-varslinger (push) ved hendelser og får tilsendt bilder. Bruker PC i etterkant for å se på klipp om det har vært noe. Protokoll: Wifi

 

Varmepumpe: Mitsubishi varmepumpe styres med appen MELCloud (Mitsubishi Electric Cloud). Protokoll: Wifi

 

Robotstøvsuger: Xiaomi Roborock S50 robotstøvsuger. Styres med Mi Home appen. Protokoll: Wifi

 

Innendørs luftkvalitetsmåler: Xiaomi PM2.5 luftkvalitetsmåler. Leses av med Mi Home appen. Protokoll: Wifi

 

Robotklipper: Robotgressklipper fra Robomow. Styres via appen Robomow. Protokoll: Wifi

 

Markiser: Somfy markiser. Styres bare med medfølgende fjernkontroll. Protokoll RF 433

 

 

Som dere ser så er det mye å holde styr på. Fruen i huset har gitt opp og hun bruker bare trådløse veggbrytere for å styre lyset. Resten er bare å glemme for hennes del.

For min del så digger jeg duppeditter og finne ut av hvordan jeg kan få en enklere hverdag. Det er også gøy å prøve nye ting, men nå begynner det å bli så mye å holde styr på at jeg snart gir opp med å investere i mer utstyr som igjen krever enda flere apper.

 

Finnes det en alt-i-et-boks som kan behandle alt dette utstyret i en og samme app? Har sett litt på RFXCom og RF Link sammen med Domoticz. Er dette noe for mitt oppsett? Programmering etc. skal gå greit, det går an å lese seg seg opp på.

 

 

IMG_1584.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Av alle de de lister opp der er nok Home Assistant som støtter flest av de, uten å måtte kjøpe masse plugins eller lage selv.

 

Den støtter av de du lister opp.
- Melcloud / Varmepumpe
- Robotstøvsuger

- Verisure
Xiaomi/ Mi Home

- Foscam

- Somfy

 

Ser ikke ut som det er støtte for robotklipperen du har og alarm systemet. Alarm systemet klarer du nok å integrere på et vis med litt innsats. Somfy skal være mulig å styre med component rfxtrx :https://www.home-assistant.io/components/rfxtrx/

https://www.home-assistant.io/components/cover.rfxtrx/

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Evelen skrev:

Home-Assistant er nok ditt beste valg.

Bla:

Verisure - https://www.home-assistant.io/components/verisure/

Robotstøvsuger - https://www.home-assistant.io/components/vacuum.xiaomi_miio/

 

 

3 timer siden, Evelen skrev:

Home-Assistant er nok ditt beste valg.

Bla:

Verisure - https://www.home-assistant.io/components/verisure/

Robotstøvsuger - https://www.home-assistant.io/components/vacuum.xiaomi_miio/

 

Takk for gode svar. Jeg får prøve meg på Home-Assistant i første omgang. Det vil hjelpe betraktelig om jeg får bare noen av styringene til å virke på 1 app. Planen er å bruke en eldre iPad montert på veggen som styringspanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser ut til at jeg bytter fra Tellstick net V2 til Tellstick Znet i morgen. Noen som vet om det går an å overføre alle innstillinger til den nye enheten? Eller må jeg lære opp alle enheter på nytt?

Er jækla mange enheter jeg har og de fleste er innebygget bak brytere og inne i lampesokler. Mye jobb om jeg må lære opp på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, RemiWM skrev:

Ser ut til at jeg bytter fra Tellstick net V2 til Tellstick Znet i morgen. Noen som vet om det går an å overføre alle innstillinger til den nye enheten? Eller må jeg lære opp alle enheter på nytt?

Er jækla mange enheter jeg har og de fleste er innebygget bak brytere og inne i lampesokler. Mye jobb om jeg må lære opp på nytt...

 

Tok kontakt med Telldus i går og fikk raskt svar.

 

Hejsan!

Tyvärr kan man ej kopiera över enheter men man behöver inte lära upp dom på nytt.

Börja med att skapa nya enheter på din nya TellStick där du hoppar över Lär upp.

Sedan går du in under inställningar på varje enskild enhet på din gamla TellStick och kopierar enhets och huskoderna till de nyskapade enheterna. 


 

Your Telldus Team,
Med vänliga hälsningar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.