Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overføre Z-Wave nettverk til ny dongle.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Jeg sliter fortsatt myyyye med hastigheten i nettet mitt og har forsøkt å flytte fra en UZB1 dongle til en annen UZB1 uten særlig hell. Gjorde det en gang tidligere fra Aeon til UZB1 og det virket greit.Har 2 oppegående HS3 installasjoner og på den ene velger jeg "Receive netork from another controller" og på den andre "Send network to another controller and make it primary". Boksene står en liten meter fra hveradnre og nodene overføres men den delen med "Make it primary" halter en smule... Den nye kontrolleren får en ny ID (f.eks. 130) mens alle nodene fremdeles mener at det er node 1 som er sjefen (assosiasjon gruppe 1 er alle satt til ID 1). Jeg kan ikke skjønne at dette er helt som det skal være og funker gjør det ikke... Prøvde også å overføre fra UZB1 til Aeon Gen5 med samme reultat...

 

Noen gode tips her? Backup og restore hjelper ikke (kjent feil)

 

Syter litt med å ta en full runde med Exclude/Include på alle 50 enhetene og rydde opp i noen titalls eventer men må en så må en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet en del og funnet en del problemer med akkurat dette men ingen klare konklusjoner. Det har ikke bare gått ut over WAF men tærer også ganske så mye på HAF (Husband Acceptance Factor).

 

Sparket meg selv i rumpa og nullstilte Aeon Dongelen og er begynt på den møysommelige prosessen med å ekskludere/inkludere samtlige noder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i dag er nesten samtlige noder manult overført til Aeon G5 dongle og alt funker som forventet, kjapt og greit. Eneste som mangler er et par Fibaro enheter (som jeg vil vente med til Fibaro kommer med tilbakemelding) og noen Aeotec Wallmote Quad som jeg sliter med å få til...

 

En litt småsnodig sak er at tilnærmet samtlige enheter nå har direkte kontakt med node 1, tidligere var det ganske få som gikk direkte, ganske mange med 3-4 hopp... Det har nok litt med fordelen med "uoptimalisert" nett som @Moskus har skrevet om.

image.thumb.png.3dac06359ac54a86bb246383baa7e53f.png

 

Node 23 er også en litt småsnodig sak. Vet ikke hva det er og om jeg sletter den så bare dukker den opp igjen sammen med neste enhet som inkluderes...

image.thumb.png.453eda7ab1d095be1b9f921b9240799f.png

 

I flytteprosessen fant jeg også ut at en Aeon Multisnsor 6 var veldig "treg". Fikk ingen feilmeldinger men fra bevegelse aktiveres (lys i sensoren) og til lyset slår seg på kunne det gå opptil flere minutt. Ble skiftet til en ny og normal en...

 

Suksess så langt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.