Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xian Hjemmeautomasjon


Christian

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg heter Christian og bor i Akershus. Jeg har lenge syntes dette med teknikk og styring har vært moro. 

 

Det første jeg startet med var å få installert trådløse brytere i hele huset. Elektrikeren anbefalte meg å bruke xComfort, så da ble det installert. Jeg ønsket ganske raskt å kunne styre dette ved hjelp av en app, eller lignende. Så eg gikk til innkjøp av en sensio kontroller, og ett programmeringsgrensesnitt. 

 

Etter kun kort tid ble jeg anbefalt å teste Control4. Jeg fikk tak i en gammel Control4 HC300 som jeg begynte å teste litt på, Det viste seg raskt at dette var suverent for styring av lyd og bilde. Blant annet siden kontrollerne gir ute nettstreaming direkte, med mulighet for radio, wimp, pandora, deezer osv.  Siden det fantes driver for å få inn xComfort, Sonos, varme, lys osv, så syntes jeg dette var en god ide. Da ble sensio kontrolleren levert inn...   Det viste seg raskt at dette var en dyr ide. For å kunne kjøpe noe billigere enheter, så ble det kjøpt inn en Vera Edge, som det også fantes driver til i C4 systemet.

 

Alt av lyd og bilde er nesten oppe å kjører. Jeg har en Audiomatrise fra ClearOne, som jeg har koblet utganger på, disse går til garasje, kjøkken stue, bad, soverom, osv. I tillegg har jeg implementert styring av garasjeport, og selvfølgelig styring av TV i de rom der det finnes. Dette er koblet opp vha iTach for IR, og nettverk for de enheter som kan styres på denne måten.

 

Etterhvert kom mysensors basert på Arduino, det var enda ett godt tilskudd på stammen. Så jeg laget meg en temperatursensor og en wifi gateway. Denne fungerer helt utmerket i Vera Edge, men mitt mål var å få den inn i C4. Men her fikk jeg en feil. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har funnet ut hvor feilen egentlig ligger, men tror det må være noe med Arduino skriptet. Jeg har om kort tid tenkt å kjøpe meg en ferdig temp. sensor så jeg kan teste om dette fungerer for å eliminere feil.

 

Målet er nå å ferdigstille de siste lydsonene, deretter få koblet opp temperaturstyring. 

 

Med tid og råd, så ønsker jeg å koblet xComfort til C4 vha ECI og en driver. 

 

Spørsmål og kommentarer mottas med takk !!

 

Utstyr : 

 

2 stk Control4 HC250

1 stk Control4 HC300

1 stk Card Access temp sensor

1 stk ClearOne PSR1212

2 stk Parasound 275 forsterkere

8-10 xComfort sensorer

1 stk Programmeringsgrensesnitt for xComfort

1 stk Vera Edge

1 stk TBK 68 On/off Switch

1 stk Fibaro zwave On/Off Switch

 

Edit : 

....

 

Jeg har etter å ha vært her på forumet og i tillegg tenkt en del, gått over til Homeseer, og kun det. Noe av utstyret er byttet, men noe er igjen. 

 

Nå kjører jeg HS3 på en gammel Optiplex maskin, som også har kodi installert, i tillegg til å ha kodi på denne maskinen, så har jeg det også på en annen, slik at jeg har to radiokilder å velge mellom. Jeg har også laget ett skript for å kunne starte kodi fra Homeseer. Dette skriptet styrer også hvilken kodi og hvilken utgang som skal brukes på lydmatrisa. Alle XComfort aktuatorene er nå byttet med Fibaro Dimmer2. Det er også satt opp temp målere i hele huset, i tillegg til en fuktmåler på badet, som etterhvert skal styre avtrekksvifta. Har begynt å bruke Nexa veggbrytere, noe som skapte litt utfordring i forhold til dekning. 

 

Jeg fant ut idag at det er mulig å styre Sonos direkte fra Spotify, noe som gjør WAF faktoren litt høyere, siden dette var noe av det som var genialt og enkelt med det gamle systemet. 

 

2 stk Kodi med TuneIn Plugin

1 stk HomeSeer 3

8 stk Temp Sensor Marquant 934134

1 stk Proove 320 

1 stk Proove 330

1 stk ClearOne PSR1212

2 stk Parasound 275 forsterkere

8-10 xComfort sensorer

1 stk TBK 68 On/off Switch

1 stk Fibaro zwave On/Off Switch

9 stk Fibaro Dimmer2

3 stk Nexa pluginkontakter

Nexa veggbrytere

Endret av Christian
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men, så har jeg nå klart å funnet ut at det er skriptet i Arduino (mysensor) som sender ut en float, jeg skulle gjerne hatt den til en string, men det har jeg ikke funnet ut hvordan man skal få til enda. Derimot så har jeg fått den over til en integer så jeg får en temperatur i C4, dog uten desimaler, men det er bedre enn ingenting. Dette gjør at jeg ikke trenger å kjøpe noen ferdig temp. sensor, da jeg har funnet feilen. 

 

Jeg har også laget en termostat i Arduino, foeløpig viser den temperatur, og set temperatur kan endres i Arduino scriptet. Her er jo målet at jeg skal få den opp på vegg i en tilhørende kasse, og deretter brukes som styring til temperatur i kjellerstua. 

 

Det er nå handlet inn to stykk HDMI -> VGA+Audio convertere slik at jeg kan hente ut lyd fra HDMI porten på C4 kontrollerne mine. Når dette er på plass så vil jeg kunne hente ut 4 uavhengige lydstreamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
10 timer siden, Christian skrev:

Jeg har nå bestemt meg for å bytte ut alle XComfort enhetene mine med Fibaro sine Zwave dimmere. Dette gjør innstallasjonen noe enklere og litt billigere, forhåpentligvis.

Ja, det skulle jeg mene. :) 

Nå er det en stund siden jeg sjekket prisen på en xComfort-mikromodul, men forskjellen i pris var vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎05‎.‎12‎.‎2016 klokken 9.16, Moskus skrev:

Ja, det skulle jeg mene. :) 

Nå er det en stund siden jeg sjekket prisen på en xComfort-mikromodul, men forskjellen i pris var vesentlig.

 

Prisen på en aktuator fra xComfort ligger vel på en 1700 kroner, en dimmer fra fibaro koster ca 500. Så kan man med en fibaro dimmer bruke eksisterende bryter. Jeg har gjort dette på min første fibaro dimmer, og det fungerer flott, Fikk tre nye i posten i går, så da skal jeg se om jeg får slengt de opp i løpet av helga. Bestilte også en Nodon Wall Switch for å teste. Jeg fikk den fint inn i Vera'n min, og forsøkte å sette opp noen scener, men ingenting hendte når jeg trykket på bryteren. Dersom jeg styrte starta scenene fra webinterfacet så funket dette tipp topp. Vet ikke om det er noe parameterfeil eller hva det kan være.

 

"Hjemmeautomasjon er en dyr og innvikla verden, men du verden hvor tøff den er"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helga har gått med til å rigge opp 4 aktuatorer fra Fibaro i kjelleren. Har brukt dimmer aktuatorer over hele fjøla, da har man sjansen til å dimme om man skulle trenge det. Jeg har også fått satt opp en "kaffetrakter" overvåker. Har også fått programmert litt på Nodon veggkontroller, den er ikke helt lett, etter hva dokumentasjon sier skal man bruke scene id 10,20 osv, men i realiteten så gir den ut id 1-8 i allefall, så da ble det litt feilsøking. 

 

I tillegg er det programmert noen scener for å styre litt lys. og lyd. Har laga en "All Off" knapp som slår av hele huset når jeg går ut, eller når jeg legger meg. Kan fint dimme lysene vha appen til Control4 og til Vera, men hadde vært fint å kunne dimme de vha scenekontrollere (eller trådløse veggbrytere). Sitter bare å klør etter å få handla inn resten av tingene til lysstyringen.

 

Xcomfort er på full fart ut av huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dagens oppdatering : Etter en del research og hjelp fra forumet har jeg funnet ut at RFXCom var tingen å gå for, dette blant annet for at det var ganske vanskelig å få Arduino sensorene til å vare lenge på batteri. Så da ble det en RFXCom fra Kjell.com og en 36-4441 fra Clas Ohlson. Disse paret seg opp med en gang, og vises i Vera, og ikke minst i Control4. Jeg fikk for noen år siden en 36-4440 i bursdagsgave, denne dukket automagisk opp i mitt system. Så da fikk jeg en temp og luftfuktighet med på kjøpet. Jeg har ikke behov for å vise aktuell temperatur i rommet, så da er disse ekstrasenderne gull for meg. 

 

jeg kjøpte også en Nexa WTE-1 fra Clas i dag. Den kom også rett opp i både RFXCom og Vera. Da jeg hadde den i RFXCom, altså RFXcom var koblet rett til PC, med deres eget grensesnitt oppkoblet så så jeg i loggen at det ble trykket, men det ser ikke ut som om Vera reagerer på trykket, i allefall ikke i GUI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hva er "36-4441" og "36-4440" for noe? ;) 

Her er linker : 

 

http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/36-4441

http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-værstasjon/Pr364440000

 

Sistnevnte er utgått, men var levert med en utendørssensor, og en føler i selve displayet. Det som ligger i displayet får jeg ikke opp, men den eksterne føleren får jeg opp. 

 

Dette er vel arvtageren

 

http://www.clasohlson.com/no/Trådløs-værstasjon/36-5136

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på en skikkelig liste over hva som fungerer av RFX enheter, så skal jeg forsøke å lage en her, det blir jo begrenset siden det er bare de enheter som jeg har testet. 

 

Enhet                                        Forhandler                             Type                                                  Protokoll i RFXCom           Kommentar

Clas Ohlson 34-4440               Clas Ohlson                           Temp/Fuktighet sensor                     Rubicson                            Må/bør ikke kjøres med Nexa

NEXA WTE-1/WTE-2               Clas Ohlson/Elektroimp.        Veggsendere                                     AC                                 

NEXA NEYC-3                         Clas Ohlson/Elektroimp         Plugginn kontakter                            AC

Marquant 943134                    Jula                                        Temp sensor                                      X10                                   Type 2 firmware

Clas Ohlson 36-1797              Clas Ohlson                            Temp/fuktoghetsensor                      Hideki/UPM                      Type 1 firmware

Proove TSS320                      Kjell & Co                                Temp/fukt                                           FIneOffset                     

Viking TSS330                        LoHElectronics                        Temp                                                 FineOffset

 

Hadde kanskje vært fint om man hadde bygd en slik liste på RFX forumet, som kunne vært sticky.

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Som denne (som du også har postet i)?

... men jeg skal sjekke hva som er enklest her. :) 

Ja, men det er jo ikke noen egentlig enkel oversikt. Hadde vært mye enklere med en tabell med all informasjon, litt som jeg har skrevet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.