Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen nybegynner spørsmål / Homeseer


Marc

Anbefalte innlegg

☺️ Generelle nybegynner spørsmål ?


1)

 

Polling - Hva er egentlig polling. Jeg ser at det er nevnt en haug av ganger, men ikke funnet så mye informasjon om det.
Er polling at noden våkner og sender informasjon til Z-wave kontrolleren / Homeseer? Altså info om batteri, og feks info om temperatur, lux osv (hvis den har de tingene selvsagt).


2)

 

Sensorer - Jeg ser i loggen at feks temperatussensoren gir stadig beskjed om endringer i temperaturen. Hvor ofte bør den egentlig rapportere? 15 minutter? Og er dette kanskje noe som skjer i forbindelse med den såkalte pollingen?
Og er det egentlig noen poeng i at feks veggkontrollere våkner opp og gir rapport? Den gir vel bare rapport om batteristatus, så det burde kanskje holde med 1 gang i døgnet for å spare batteri?


3)

 

Backup - Når en får ganske mange noder og eventer osv (jeg har hele 2 eventer ?) så begynner en bli nervøs for hva som vil skje den dagen som det som homeseer ligger på tar kvelden. Hvordan ta backup av alt? Er det en mappe i Homeseer som det holder å ta backup av? og hva med feks selve "z-wave pinnen" (kontrolleren?)? Jeg regner med at alt går mot den, så hvis den tar kvelden så blir det kluss. Eller er den bare som en dum mottaker / sender. Altså den kan erstattes med en ny og så fungerer alt fortsatt? 


4) Parameter - Det er jo mulig og finne ut hva et parameter er ved å velge Parameter Nummer og så la Value stå tomt. Men er det noen måter og få en utømmende liste over parametrene?
 
Og det var utrolig frustrerende og prøve endre paramter på veggkontrolleren siden vinduet en måtte treffe var så lite (en klarte kanskje få igjennom en kommando 1 av 10 ganger).

Men når en ikke klarte det så sto det at kommandoen ble lagt i køen, og det ville bli overført neste gang den ville våkne opp.
Er det slik at det faktisk skjer? En fikk jo ingen indikasjon på det.
Og er det mulig legge inn en haug av parametre for å så vekke den opp for å så få alt igjennom?
Nå er det jo slik at den søker en evighet før den gir opp, men det hadde jo vært så lett og genialt og bare skrevet ned alle endringer en ville gjort, og så la de seg i kø, og så vekket noden, og så kom alt igjennom.

Og til slutt parameter value size, er det noe en trenger å tenke på? Jeg skjønner ikke helt hva eller hvilken betydning de har. 

 

Setter stor pris på alle svarene jeg får ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Marc skrev:

Polling - Hva er egentlig polling.

HomeSeer spør noder om hvilken status de har. For mye polling kan fort gi mye unødvendig trafikk på nettverket. Altså det motsatte av at noden selv våkner og sender info.

 

Polling kan i utgangspunktet kun skje med noder som ikke bruker batteri. Batteri-noder lytter ikke etter beskjeder, de sender kun selv når de vil.

 

33 minutter siden, Marc skrev:

Sensorer - Jeg ser i loggen at feks temperatussensoren gir stadig beskjed om endringer i temperaturen. Hvor ofte bør den egentlig rapportere? 15 minutter? Og er dette kanskje noe som skjer i forbindelse med den såkalte pollingen?

Hvis det er en batteri-node, så må du konfigurere hvor ofte den skal sende beskjeder selv. Det står vanligvis i manualen hvilken Parameter som skal settes til hva. :)

 

34 minutter siden, Marc skrev:

Backup - Når en får ganske mange noder og eventer osv (jeg har hele 2 eventer ?) så begynner en bli nervøs for hva som vil skje den dagen som det som homeseer ligger på tar kvelden. Hvordan ta backup av alt?

BLBackup. Gratis plugin.

Litt kronglete oppsett, se her: 

 

 

35 minutter siden, Marc skrev:

4) Parameter - Det er jo mulig og finne ut hva et parameter er ved å velge Parameter Nummer og så la Value stå tomt. Men er det noen måter og få en utømmende liste over parametrene?

 Nei. Parametre er ikke standardiserte, så du må slå opp i manualen til noden din.

 

36 minutter siden, Marc skrev:

Er det slik at det faktisk skjer? En fikk jo ingen indikasjon på det.
Og er det mulig legge inn en haug av parametre for å så vekke den opp for å så få alt igjennom?

Hvis det er en batteri-node (og det må det være hvis du må vekke den) så er det jo muligens mye lettere å flytte noden nærmere controlleren/PCen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marc skrev:

Polling - Hva er egentlig polling.

 

Bare for å supplere @Moskus litt: i utgangspunktet skal man ikke trenge polling på noen av nodene - når en verdi/tilstand endrer seg skal de melde dette tilbake til sentralen (som regel assosiasjon mot gruppe 1, men kan også være en annen gruppe - se manualen). Eldre z-wave enheter rapporterte ikke endringer og måtte polles. Tror ikke det er så aktuelt lengre.

 

1 time siden, Marc skrev:

Jeg ser i loggen at feks temperatussensoren gir stadig beskjed om endringer i temperaturen. Hvor ofte bør den egentlig rapportere? 15 minutter? 

 

Det kommer an på hva du skal bruke f.eks temperaturen til. Hvis du skal styre en panelovn så er rapport hvert 15. min litt lite. De fleste noder kan rapportere på tidsintervall OG endring i verdi (prosentmessig eller f.eks 0,5 grad endring). Dette styrer man som regel med parametere. 

 

1 time siden, Marc skrev:

Men er det noen måter og få en utømmende liste over parametrene?

 

Det ligger et script på forumet her som henter ut verdien på alle parametere. Funker sikkert ikke så bra mot batterienheter, men. Den sier heller ikke hva parameterne betyr, det må du slå opp i manualen. 

 

1 time siden, Marc skrev:

Og til slutt parameter value size, er det noe en trenger å tenke på? Jeg skjønner ikke helt hva eller hvilken betydning de har. 

 

Den må du sette til det som står oppgitt i manualen, for at noden skal skjønne verdien du sender. 

 

1 time siden, Marc skrev:

og hva med feks selve "z-wave pinnen" (kontrolleren?)? Jeg regner med at alt går mot den, så hvis den tar kvelden så blir det kluss. Eller er den bare som en dum mottaker / sender. Altså den kan erstattes med en ny og så fungerer alt fortsatt? 

 

Det kommer an på hvilken type du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

Bare for å supplere @Moskus litt: i utgangspunktet skal man ikke trenge polling på noen av nodene - når en verdi/tilstand endrer seg skal de melde dette tilbake til sentralen (som regel assosiasjon mot gruppe 1, men kan også være en annen gruppe - se manualen). Eldre z-wave enheter rapporterte ikke endringer og måtte polles. Tror ikke det er så aktuelt lengre.

Det er ikke uaktuelt. Bare ikke like aktuelt som det var før, for da var polling den eneste måten å få status på. Etter ca. 2010 har flere og flere enheter begynt å støtte instant status, og etter Z-wave plus kom så skal vel alle ha det. 

 

Men jeg poller lys enda med jevne mellomrom. :)

For oss som bruker 2-wire kobling er "Unknown" et tegn på at pæra har gått... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke uaktuelt. Bare ikke like aktuelt som det var før, for da var polling den eneste måten å få status på.

 

Jeg poller ingen av mine 28 noder, så du har nok rett i det. :) 

 

3 minutter siden, Moskus skrev:

Men jeg poller lys enda med jevne mellomrom. :)

For oss som bruker 2-wire kobling er "Unknown" et tegn på at pæra har gått... ;) 

 

Aha, godt poeng! :) Jeg har litt 2-wire, men har ikke tenkt over den problemstillingen. Har dog nesten bare LED, så det skal jo gå noen år før de ryker, egentlig. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ☺️

 

Noen få oppfølgingsspørsmål (det hele ble litt rotete men):

 

HomeSeer spør noder om hvilken status de har. For mye polling kan fort gi mye unødvendig trafikk på nettverket. Altså det motsatte av at noden selv våkner og sender info.

Polling kan i utgangspunktet kun skje med noder som ikke bruker batteri. Batteri-noder lytter ikke etter beskjeder, de sender kun selv når de vil.

 

Hmm, så polling er en kommando som sendes ut fra Homeseer? og så får den svar i retur fra noden?

Men hvorfor poller en egentlig?

 

Og du skriver at du poller lys innimellom, men hva er poenget med det? Så lenge det er Z-Wave så vet du vel statusen på lyset uansett (her er det noe jeg ikke skjønner?)?

Jeg trodde at når et lys ble slått på/av ved feks en bryter eller av en sensor så ga den automatisk homeseer beskjed om hvilken status den hadde.

 

Og så til parametrene. Jeg tenkte ikke på hva de betydde (for jeg vet at det ikke er en felles standard, men forskjellig fra modell til modell osv), men hvilken verdi hvert parameter hadde (altså verdi/tall. Tingen er at når jeg har prøvd å endre en haug av parametre, og jeg er usikker på om alle har kommet igjennom, så hadde det vært fint om homeseer hadde hentet ut alle parameter verdiene til noden. 

 

Takk for link til "backuptråden", jeg skal sjekke den ut litt senere. ?

 

 

Det kommer an på hva du skal bruke f.eks temperaturen til. Hvis du skal styre en panelovn så er rapport hvert 15. min litt lite. De fleste noder kan rapportere på tidsintervall OG endring i verdi (prosentmessig eller f.eks 0,5 grad endring). Dette styrer man som regel med parametere. 

 

Men hva er poenget med å egentlig bruke tidsintervall til en node som en kun bruker som termometer hvis en bare kan sette den på å feks rapportere hver gang temperaturen øker eller synker med 1 grad? (annet enn å få batteristatus, men den blir vel oppdatert hver gang gradene forandrer seg uansett).

 

 

 

Det kommer an på hvilken type du har?

 

Har vel ehh.. UZB1 eller Z-Wave.me kalles det kanskje? ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marc skrev:

Men hvorfor poller en egentlig?

Nå om dagen er det, som @ZoRaC og jeg var inne på, ikke alltid vanlig. Polling er greit hvis du på død og liv vil være sikker på at en node har riktig status.

 

Før var det nødvendig for å vite statusen på en node. Nå er det ikke. Hvis du ikke vet om du har bruk for polling, kan du nok deaktivere det helt. :)

 

7 minutter siden, Marc skrev:

Så lenge det er Z-Wave så vet du vel statusen på lyset uansett (her er det noe jeg ikke skjønner?)?

Jeg trodde at når et lys ble slått på/av ved feks en bryter eller av en sensor så ga den automatisk homeseer beskjed om hvilken status den hadde.

Jepp. Slik er det. Stort sett. Og med nyere noder er det slik.

 

Men noen av oss har holdt på lenge. ;)

Jeg har noder som ikke støtter instant status. Disse må polles.

 

8 minutter siden, Marc skrev:

Tingen er at når jeg har prøvd å endre en haug av parametre, og jeg er usikker på om alle har kommet igjennom, så hadde det vært fint om homeseer hadde hentet ut alle parameter verdiene til noden. 

Nei, du må hente en og en...

 

9 minutter siden, Marc skrev:

Men hva er poenget med å egentlig bruke tidsintervall til en node som en kun bruker som termometer hvis en bare kan sette den på å feks rapportere hver gang temperaturen øker eller synker med 1 grad?

Man kan vel endre dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Polling er greit hvis du på død og liv vil være sikker på at en node har riktig status.

 

F.eks hvis HomeSeer er nede akkurat når noen slår på en lysbryter. Homeseer vil da fortsatt tro lyset er «off» når den kommer opp igjen. Statusen blir riktig igjen neste gang lyset slås av, men om det er veldig viktig å vite riktig status, så kan man polle lyset f.eks en gang i timen. Men, som @Moskus sier, det er sjelden nødvendig. :) 

 

16 minutter siden, Marc skrev:

Tingen er at når jeg har prøvd å endre en haug av parametre, og jeg er usikker på om alle har kommet igjennom, så hadde det vært fint om homeseer hadde hentet ut alle parameter verdiene til noden. 

 

Det finnes som sagt et script man kan kjøre som henter alle verdier, men vet ikke om du får kjørt det mot en batterinode...

 

17 minutter siden, Marc skrev:

Men hva er poenget med å egentlig bruke tidsintervall til en node som en kun bruker som termometer hvis en bare kan sette den på å feks rapportere hver gang temperaturen øker eller synker med 1 grad?

 

Hvordan vet du om temperaturen har vært uendret i en uke eller om noden har sluttet å virke? 

 

18 minutter siden, Marc skrev:

Har vel ehh.. UZB1 eller Z-Wave.me kalles det kanskje? ?

 

Backup virker (blir laget en backupfil hver gang du legger til/fjerner en node), men for noen måneder siden kom en oppdatering til HS som medførte at restore ikke lengre fungerer mot UZB1. Om det har blitt rettet i senere versjoner vet jeg ikke. Jeg har kjøpt en ekstra UZB1 i reserve, men er forberedt på at alle noder må legges inn på nytt om den jeg bruker skulle feile...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen ?

Jeg tror at jeg hadde vært ganske sjanseløs med dette hvis jeg ikke hadde hatt et forum hvor jeg hadde fått god hjelp, for endel er litt plundrete og finne ut av. 

Alt går vel, men det hadde tatt ekstremt med tid..

 

Angående temperatur så vet jeg jo siste batteristatusen til termostaten (fra sist gang den forandret seg),  så hvis den nærmet seg 0% og den ikke har endret seg på en stund så er den tom for strøm. Og hvis den skal rapportere hvis når det blir 1 grad i temperatussvingning så skjer det ofte, i allefall her i huset ?

 

Jeg skal se om jeg finner det scriptet senere, men der det hadde hjulpet hadde jo hovedsaklig vært på noder som går på batteri. Jeg tror jeg aldri har vært borte i noe mer plundrete enn å forandre parameter på de Devolo wall controllerne.  

 

Ok, så det lagres automatisk backup når en legger til noder osv (men at den muligens er nede for øyeblikket). Det er jo greit og vite, men jeg får sjekke ut den backup tråden senere. Greit å være sikker på at ikke alt forsvinner hvis det skulle skje noe.

 

 

Ok, da har jeg forstått at det ikke er noe nødvendig for meg å tenke på noe polling med det første ?

Jeg tror at jeg blandet det med "wake up" tiden til noder...

 

Jeg ser i dokumentet til Fibaro Sensoren:

 

Wake up interval Available settings: 1-65535 (1-65535 seconds)

Default setting: 7200 (every 2 hours)

 

Regner med at det er kun det samme poenget her som du skrev, at den skal sende tilbakemelding slik at en ikke tar feil av at den ikke bare har registrert noe, mens den i realiteten har vært tom for strøm. Men hva anbefaler dere for noder som går på batteri? Å vekke den hver andre time kun for å få vite at den "lever" høres litt mye ut. Burde det ikke holde fint med en gang om dagen eller to? Hva pleier dere å ha wakeup tiden på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marc skrev:

Angående temperatur så vet jeg jo siste batteristatusen til termostaten (fra sist gang den forandret seg),  så hvis den nærmet seg 0% og den ikke har endret seg på en stund så er den tom for strøm.

 

Den kan jo slutte å virke uten at den er tom for strøm også... ;) 

 

10 timer siden, Marc skrev:

Men hva anbefaler dere for noder som går på batteri? Å vekke den hver andre time kun for å få vite at den "lever" høres litt mye ut. Burde det ikke holde fint med en gang om dagen eller to? Hva pleier dere å ha wakeup tiden på?

 

Jeg tror mine står til 24 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Den kan jo slutte å virke uten at den er tom for strøm også... ;) 

 

Jeg trodde jo at sånt aldri kunne skje, det er jo tross alt smarte ting vi prater om ?

 

Men takk for alle svarene, da tror jeg at jeg har litt kontroll på det. Så får jeg begynne på neste prosjekt. Tror at det kanskje vil være å klare koble en ekstern dimmer til en veggcontroller, og få den til å klare og dimme både opp og ned ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.