Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nybygg: Integrere lysstyring eller installere Trådfri?


kmlugg

Trådfri eller integrert automatisert belysning  

17 stemmer

  1. 1. Hva ville du gått for?

    • Ikea Trådfri etter overtakelse
      1
    • Integrerte brytere og dimmere i veggen
      16
    • Det mangler et vesentlig alternativ
      0


Anbefalte innlegg

Hva ville man gjort? Trådfri fremfor å fylle opp veggene med brytere og saker som kanskje går ut på dato med tid og stunder? :) 

 

Og: Hvis man installerer z-wave lysbrytere, installerer man samtidig kablet bryter for lampepunktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har renovert ett hus fra 1920, hadde mulighet for å slisse i veggene og legge ledninger til brytere skjult.

For å spare litt tid så gjorde jeg det ikke, og det angrer jeg på i dag.

All min lysstyring er trådløst med trådløse bevegelsesensorer og trådløse brytere på vegg (mix av wall-c og xiaomi).

Det fungerer 99% greit, men når det ikke fungerer så synker WAF for hvert minutt.

(Med trådfri eller HUE så hjelper det ikke å ha en manuell bryter da).

 

Ved ett nybygg, eller neste gang veggene skal ha ny farge så kommer jeg til å slisse inn rør til brytere så jeg har mulighet for å montere.

Da har man en backup ihvertfall på z-wave enhetene.

 

Ellers ville jeg i ett nybygg pepret huset med rør hit og dit, kablet nettverk, høyttalere, hdmi til projektor, alt man kan tenke seg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kmlugg skrev:

Og: Hvis man installerer z-wave lysbrytere, installerer man samtidig kablet bryter for lampepunktene?

Få elektrikeren til å legge opp strøm som om det ikke skulle automatiseres. Så legger elektrikeren inn micro-controllere bak bryterne etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.