Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro 2 Scene controller


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått en elektriker til å installere en haug av ulike z-Wave dingser bak bryterne her, blant annet 10 Fibaro Dimmer 2 og noen Fibaro switcher.

Jeg har klart og fått til direkte assosiasjoner og klarer å styre litt med hjelp av sensorer, men nå skal jeg prøve å bruke S2 for å kjøre eventer.

 

Jeg tenkte lage en event som slår av alle lys ved hjelp av S2, men jeg klarer ikke å få frem noen scener eller lignende på S2.

 

Jeg har letet rundt på forumet her, og det jeg har funnet er at jeg kan sette Parameter 28 til 1 for å aktivere scener. Men det duker fortsatt ikke noe opp i verken loggen eller på "Device management siden". Så hva gjør jeg feil? Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Marc skrev:

Jeg har letet rundt på forumet her, og det jeg har funnet er at jeg kan sette Parameter 28 til 1 for å aktivere scener. Men det duker fortsatt ikke noe opp i verken loggen eller på "Device management siden". Så hva gjør jeg feil? Noen gode forslag?

 

Tok du en rescan etterpå?

Hvilken versjon av Z-wave plugin kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Marc said:

  Jeg har letet rundt på forumet her, og det jeg har funnet er at jeg kan sette Parameter 28 til 1 for å aktivere scener. Men det duker fortsatt ikke noe opp i verken loggen eller på "Device management siden". Så hva gjør jeg feil? Noen gode forslag?

 

Se på den devicen du har som heter "Scene Activation".

Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Marc said:

Ja det er akkurat hva jeg ser etter, men jeg finner ikke noe lignende her ?

Du har devicen der, "Scene activation". Hvis du ikke får noe opp på den når du dobbeltklikker på S2 f.eks så burde du sjekke om paramater 28 er satt riktig. Gå inn under settings og velg paramater 28, la feltet med value være blankt, når du trykker sett får du opp hva den er satt til. Hvis den ikke er 1 så setter du den til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC ah, det går litt i surr her.. Men ser at jeg har 3.0.1.249 under Plugins og så Z-wave. Det høres vel sikkert mer riktig ut ☺️

 

@GeneralVirus jeg prøvde det nå igjen, og får 1 på parameter 28, så det ser helt riktig ut. Jeg er forøvrig på "hoveddevicen" på noden. Bare sånn for å nevne det, slik at jeg ikke har missforstått noe her. (Prøvde forresten nettopp og rescanne men ingenting endret seg)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart at det manglet noe der.. Jeg har satt inn 10 av de dimmerne, og alle har de samme devica... Så da er det vel kanskje noe annet galt?

Parameter 20 har value: 0

 

 

Som du ser så har alle de samme devicene her:

 

 

 

dimme.thumb.jpg.f719aa42a3b6a508d479eeb613f5b53c.jpg

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inkludert alle i non-secure, men når du sier det så kom jeg på at jeg har skjult de to devicene fra alle... 

Da har jeg prøvd og ekskludere og inkludere den igjen. Og så har jeg satt parameter 28 til value 1 igjen.

 

Når jeg trykker på knappene nå, så får jeg bare opp datoen opp på Switch Multilevel 1 og Switch Multilevel 2, og ingenting skjer på "Scene activation".error.thumb.jpg.9acfd627ff47c89cd9aea08a82715ff2.jpg

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC Det er en Fibaro Dimmer 2, og jeg har impulsfjærer på alle bryterne mine ☺️

Det er jo mulig at det er noe feil under assosiasjoner ja.. Ja alt virker som det skal, altså med tanke på at den slår seg av/på og dimmes ved bryter selvfølgelig, og også i homeseer.

Men mulig at det er noe endpoint som er feil her? og skal det være flere grupper?

 

dimme.thumb.jpg.428973f7ecf17461a4d940d2e2a1d90d.jpg

 

@GeneralVirus Det er en dimmer ? Men takk uansett, for jeg skal gjøre det samme med en switch senere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt til gruppe 3-5 til Homeseer.

Når jeg trykker inn S2 på bryteren får jeg nå opp: Device: Node 62 Z-wave switch multilevel 2 set to ON.

Når jeg trykker en gang til får jeg Device: Node 62 Z-wave switch multilevel 2 set to OFF.

 

Er det kanskje noen parameter som er feil?

Jeg har sjekket enda en gang, og parameter 28 står med Value: 1... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC Jeg hadde det nesten likt som deg, jeg hadde kun en forskjell og det var at Gruppe 1 hvor jeg hadde endpoint 1. Men jeg rettte på det slik at jeg fikk samme som deg, så tok jeg en rescan før jeg prøvde igjen. Og jeg får samme resultat. Jeg får samme resultat som i stad, ON/OFF i stedet for scener..

 

dimme.thumb.jpg.0fc1555dbca0b4b3418076194e2aa4ff.jpg

 

Men det går vel kanskje an å la det bli med det, og så lage en event som trigges av at Switch Multilevel 2 is set to ON og så en som er lik hvor den er satt til OFF. 

For den veksler jo annenhver gang mellom og gå ON og OFF...

 

Dette er vel ikke noen god løsning, men det ser jo ut som om den absolutt ikke vil gå med på noen form for scenestyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var ikke lett. Hadde prøvd å exclude og include en par ganger til jeg, prøv både secure og non-secure. Prøv også å last ned siste beta av Z-Wave plugin til HS, den ligger nederst i updateren. 

 

Husk at du må sette paramater på nytt etter exclude/include. Sett også bare paramater 28 til 1.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd og ekskludere og inkludere en gang til, men det var også i non-secure siden alt jeg har er satt opp i det.

 

@ZoRaC Men det mystiske er nå som jeg prøver den double switchen jeg har.. Satt parameter 28 og 29 til 15 som @GeneralVirus

Men det ser ikke ut som om jeg klarer å få noen scener her heller..

 

Og er det mulig på noen måte og deaktivere scenes? Kan det hende at jeg har rotet det til under Scene management eller noen annen plass?

 

 

 

 

1.thumb.jpg.c2664179a854fb6498a5abb80a8b5462.jpg

 

 

 

 

2.thumb.jpg.e58a94a9e005588c4b16b7a8b2017220.jpg

 

 

 

 

 

k

 

 

 

3.jpg

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd med en annen Fibaro Dimmer 2 også.

 

Jeg har endret parameter 28 til Value 1, men jeg får likevel ikke opp noen scener.. Så det er trolig ikke noe feil med den forrige dimmeren eller bryteren. Det er nok noe annet feil her ?

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.