Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Multisensor 6 - temperatur automasjon trigger ikke


4ndersjensen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har laget en automasjon som sier at når verdi på temperatur ved multisensor dykker under 21.0 så skal det skrus på en lampe. Tester først, når det funker, knytter jeg automatikken til en IKEA smartplugg for å styre varmeovn.

Jeg får ikke automatikken til å fungere. Lampen skrus aldri på selvom temperaturen går under 21.0

Har jeg gjort noe feil?

 

- id: '1549441144445'
  alias: Temp - Living Room - Turn on Lamp if < 21C
  trigger:
  - below: '21.0'
    entity_id: sensor.aeotec_zw100_multisensor_6_temperature
    platform: numeric_state
  condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.workday_sensor
    state: '1'
  - after: 05:00:00
    before: '23:00:00'
    condition: time
  action:
  - data:
      color_name: green
      entity_id: light.livingroom_light_1
    service: light.turn_on

Må man definere om det er celsius eller fahrenheit? Jeg ser at "after" i condition time ikke har '' hvor before har. Jeg har fjernet denne time condition men det er fortsatt det samme resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så i en intro til Home Assistant at f.eks. 1, on, yes og true evalueres til samme boolean-verdi og 0, off, no og false evalueres til samme (negative) verdi.

Uansett.. Jeg har fjernet denne conditionen.

Ang. time, så har jeg bare skrevet inn 05:00:00 og 23:00:00, men når jeg har en more /config/automations.yaml så vises det med ' ' om before men ikke after.

Endret av 4ndersjensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 4ndersjensen skrev:

Jeg så i en intro til Home Assistant at f.eks. 1, on, yes og true evalueres til samme boolean-verdi og 0, off, no og false evalueres til samme (negative) verdi.

Uansett.. Jeg har fjernet denne conditionen.

Ang. time, så har jeg bare skrevet inn 05:00:00 og 23:00:00, men når jeg har en more /config/automations.yaml så vises det med ' ' om before men ikke after.

Arbeidsdag er en sensor, og dermed gir den enten on eller off. Det er også case sensitivt, så du må ha riktige store og små bokstaver i konfigen. Sjekk hva som er gjeldende i <>-menyen. 

 

Skriv inn 05:00 og 23:00. Hva autokonfigen gjør er ikke så farlig med og uten er riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette opp terskel for hvor mye sensoren skal endre seg før den skal rapportere. Hvis den går på batteri, vil den ikke oppdatere oftere enn wake-up-frekvensen, mener jeg å huske. Har du denne frekvensen for høyt, vil batteriene tappes raskt.

 

Husk også at den ikke trigger før den går fra over grense til under grense. Dvs. at hvis den hele tiden er mindre enn 21 grader, vil ingenting skje.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.