Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er dimmerene mine deffekte?


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Har to stk Aeotech multilevel switch (dimmere fra Clas Ohlson)

Begge oppfører seg likt. 

Dvs:

 

Med det samme dimmeren strømsettes. Så går lys på. Jeg kan inkludere og ekskludere på vanlig vis. Den gir ingen feil i loggen.

Styring enten via zwave eller via intern trykkbryter, eller ekstern vippebryter gir ingen respons. Virker som at Relè er låst i "PÅ" modus.

Er det fysisk mulig så lenge det er en dimmer? Er vel et digitalt PWM signal den gir uansett?

 

Kan det være at jeg har testet med for lav last / feil pære? 

 

Dette er bare provisorisk montert med på "benken" med lampettledning som tilførsel, og en 30W halogenpære som last.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Dette er bare provisorisk montert med på "benken" med lampettledning som tilførsel, og en 30W halogenpære som last.

Har du prøvd med høyere last?

 

34 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Er vel et digitalt PWM signal den gir uansett?

Kan PWM brukes med AC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, PWM kan det kanskje ikke være på AC, tenkte ikke så langt.

 

Har ohmet dimmeren, den gir ikke kontakt over L in og L ut når den er strømløs, så dette er nok ikke et vanlig "rele" som har låst seg. 

Åpnet den opp men fant heller ingen feil eller slikt ved første øyekast.

 

Høyere last har jeg ikke liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Har ohmet dimmeren, den gir ikke kontakt over L in og L ut når den er strømløs, så dette er nok ikke et vanlig "rele" som har låst seg.

Nei, det kan det heller ikke være for dimmere har ikke reléer. Men noe i "dimme-kretsen" kan jo være gåent likevel.

 

Gammeldagse dimmere dimmer mot en motstand. Ingen motstand = kun på. Dette kan jo være noe tilsvarende, men det er kun spekulasjon. Jeg er ikke elektroingeniør, og ikke har jeg ambisjoner om å bli det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Gjelsvik said:

Styring enten via zwave eller via intern trykkbryter, eller ekstern vippebryter gir ingen respons.

 

Dette høres veldig rart ut. "Styring [...] via [...] ekstern vippebryter gir ingen respons."

 

Her må det være noe feilkoblet i oppsettet. Er dette en mikromodul eller plug-in dimmer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er vel de to diagramene like? Dimmeren har ikke to polet brudd så N lederen er egentlig bare et blindpunkt, om de går sammen i dimmeren, eller et punkt før last har ingen ting å si da det kun er L som blir brutt.

Jeg har TN nett hjemme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.