Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken dørlås bør jeg satse på?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte dør på hytta, og jeg har bestemt meg for en NorDan Linjal. Og så må jeg selvsagt ha en morsom løsning på dørlåsen. Jeg har lest litt rundt, og jeg skjønner jo etter hvert at det begynner å brenne under "hvem trenger Z-Wave når man har Nexa og RFXtrx?" for meg, så jeg kommer nok til å kjøpe en liten USB-plugg med Z-Wave for denne dørlåsen og dimmerne til den dullionen med spotter jeg har i taket i stua, og kjøre interface enten med Pi eller via NetHomeServer. Vi er vanligvis to stykker her (meg og kona), men innimellom kommer ungene på besøk fra studiene. Og om sommeren har vi to uker der opphavet har bruksrett til hytta, derfor må det være forståelig og mulig for ekte teknologiulykkesfugler å bruke greia også. Det er vel ID Lock og Yale Doorman som er de mest aktuelle, så vidt jeg kan se. Men hva bør jeg satse på? Kjør debatt, som de sier på TV2...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blir så mye debatt når valget står mellom IDlock og Yale Doorman, hvorav kun IDlock kan gjøre det du planlegger å gjøre (koble den til en interface med z-wave). Eller har jeg glemt noe nå angående Yale Doorman? Det er vel fortsatt bare mulig å koble den til Verisure?

 

Edit: Relevant link, selv om den begynner å bli litt gammel: http://www.duppeditten.com/blog/smart-locks-for-scandinavian-doors

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mastiff skrev:

Oi, jeg er skuffet! Jeg hadde ventet omtrent fem minutter før Moskus mobbet meg for å vurdere overgang til "The Dark Z-ide"! Det må ha vært en hard fest i går... 1f602.png

Hvis du allerede vet hva jeg vil svare, hvorfor gjør du bare ikke som jeg sier da? ;)

 

Hvis du skal koble Doorman til noe som helst system, så krever det vel Verisure, med eller uten abonnement. Det er jo et stort nok argument mot. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vel, da ser det ut som ID Lock er saken. Det blir alt fra samme firma, siden det er ei NorDan dør jeg skal ha (Linjalen), og NorDan eier majoriteten (51%) i ID Lock-firmaet. Så får vi se hvordan dette går! Jeg må bare bestemme meg for Z-Wave-løsningen som passer best med det oppsettet jeg har. RaZberry og Aeon Labs Z-stick er vel de aktuelle alternativene. RaZberry kan jeg interface med MQTT, mens Z-stick bør fungere gjennom OpenNetHome til EventGhost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Id Lock og Domoticz funker bra det. Har benyttet meg av denne løsningen i ca en mnd før jeg gikk over til Homeseer. mest pga ventilasjons systemet jeg skal ha, da dette ikke var støttet i domoticz. Det man ikke fåt i Domotic er notification og man kan ikke sende nye pin koder til døra.. Her er funksjonsmatrise , virker på samme måte som fibaro..https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men nå er IDLock kjøpt inn. Og denne Danalock-greia er ikke like stilig på en fin, ny dør. For ikke å snakke om at IDLock er mer brukbar når man har foreldre som av og til skal inn, og de stoppet opp på mobiltelefoner av typen som var på moten rundt 1995... ? Men den var noen hakk billigere, så den kan være aktuell å bruke på en verandadør, hvis den lar seg montere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 27.10.2016 den 19.34, Superzite skrev:

Id Lock og Domoticz funker bra det. Har benyttet meg av denne løsningen i ca en mnd før jeg gikk over til Homeseer. mest pga ventilasjons systemet jeg skal ha, da dette ikke var støttet i domoticz. Det man ikke fåt i Domotic er notification og man kan ikke sende nye pin koder til døra.. Her er funksjonsmatrise , virker på samme måte som fibaro..https://www.intin.no/wp-content/uploads/2015/07/funskjonsmatriseidlock-1.pdf 

 

Var det noen spesielle triks med inkluderingen i Domoticz? Når jeg inkluderer secure dukker den opp som unknown enhet, men med 9 devicer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.