VikingOy Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 (endret) Nå har jeg klart å få ELKO Termostaten inn i HA Om det finnes andre amatører som meg der ute, som trenger litt mer enn gjennomsnittelig med detaljer, her er hva jeg gjorde: 1. Velg Sensor fra menyen i Phoscon trykk «Add New Sensors» 2. Spring bort til ELKO boksen og trykk samtidig : 3. Her står det i bruksanvisningen at man må vente til det står «pairing» i skjermen, men det holder ikke, man må faktisk vente til meldingen om «Pairing» forsvinner og erstattes av ordet «Scanning» før man slipper knappene. 4. Phoscon vil da bekrefte at en enhet er funnet, men allikevel dukker den aldri opp i Phoscon. 5. Derimot kan den nå sees i REST-API’et ved å sende :GET http://192.168.X.X:YYYY/api/ZZZZZZZZZ/sensors (Der X= IP, Y= Port nummer og Z = API-nøkkelen) Jeg bruker Boomerang til å sende REST kommandoer til Deconz API'et. Boomerang er et Chrome tillegg som er veldig brukervennlig. 6. For mitt vedkommende viste den seg da som sensor #5: { "config": { "heatsetpoint": 2000, "offset": 0, "on": true, "reachable": true, "schedule": {}, "schedule_on": null }, "ep": 1, "etag": "bb8880e991eb2a4d3e0074f4ce29e4f1", "lastseen": "2020-10-12T18:02Z", "manufacturername": "Heiman", "modelid": "Super TR", "name": "Super TR", "state": { "lastupdated": "2020-10-12T18:12:21.672", "on": null, "temperature": 2490 }, "type": "ZHAThermostat", "uniqueid": "00:0d:6f:00:0e:9d:c6:46-01-0201" } 7. Deretter setter jeg følgende inn i configuration.yaml : sensor: - platform: rest resource: http://192.168.0.7:6080/api/AB53E36311/sensors/5 8. Etter å ha restartet HA, kan jeg nå se enheten som registrert og jeg kan lage et Lovelace card som følger: 9. Den viser riktig temperatur, men ikke for gulvføleren, kun for luftføleren, og temperaturen oppdaterer seg som den skal. Innstillingen av temperatur (20 grader) bryr den seg ikke om, og den sier at enheten er avslått selv om den faktisk er påslått. Så det er jo enda veldig mye som gjenstår, men jeg er da i det minste et langt stykke videre 😊 Spørsmålet nå er jo om vi skal jobbe videre med dette, eller vente på ny versjon fra ELKO? Endret 13. oktober 2020 av VikingOy 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sbarmen Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Kjempebra @VikingOy 🤟 takk for deling. Ser at det fortsatt er noe feil på deconz, ny PR foreslått. https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/3123 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Ja, jeg la inn general.xlm fra PR og da fikk jeg brått tilgang til langt flere attributter, men hva så? Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal gjøre for å få HA til å vise Floor Temperatur og ikke Air Temperatur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, VikingOy skrev: jeg la inn general.xlm fra PR og da fikk jeg brått tilgang til langt flere attributter Hvordan legger man inn den filen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 @Offpiste Hei, flott at du spør. De fleste "forstå-seg-på'ere" i slike forum tar alltid for gitt at andre som leser selvsagt selv må skjønne hvordan ting skal gjøres. Jeg beklager at jeg også er i ferd med å bli en "slik en". Hvor fila som heter general.xml ligger, er antagelig avhengig av hvilken type installasjon av deCONZ du har. Selv kjører jeg deCONZ i en container på en linux maskin. Hos meg lå denne fila inne i selve containeren : /usr/share/deCONZ/zcl/general.xml Den banen fant jeg ved at den lå beskrevet i en tekst-fil jeg fant der deCONZ legger sine settinger og config data: /root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ Tekst-fila het : zcldb.txt Og det eneste som var inni denne tekst-fila var altså den første banen jeg oppga ovenfor. Finner du denne fila tipper jeg at den også hos deg inneholder en henvisning til hvor du finner din general.xlm Det du så gjør er å bytte den ut med denne versjonen: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/blob/2baf9573f18035fc182fa67fa8c4662e2fa50bd2/general.xml Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Takk @VikingOy Har lagt det inn general.xml filen nå, men for satt ingen forandring i HA og REST-api, kun i deCONZ. Endret 14. oktober 2020 av Offpiste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Forstår jeg deg rett i at du har editert (redigert) innholdet i general.xml selv? Det var i så fall ikke det jeg mente. Slike filer kan dessuten ikke redigeres i vanlige tekst editorer. Du må bruke verktøy som er spesielt tilpasset slikt. Jeg bruker PilotEdit. Pass på at du ikke går surr i versjoner og foldere. Åpne opp den filen du nå mener ligger på riktig sted, og søk etter strengen "Air Sensor". Legg så ved her en 8-10 linjer nedover slik at jeg kan se hva du har funnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Det er en pull request som jeg vil tro blir merget i neste beta versjon. De pleier å bli gitt ut en gang i mnd., på den 15. som er allerede i morgen. Da blir reléstatus og gulvtemperatur tilgjengelig i Rest API. Endret 14. oktober 2020 av arnerek Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, arnerek skrev: Det er en pull request som jeg vil tro blir merget i neste beta versjon. De pleier å bli gitt ut en gang i mnd., på den 15. som er allerede i morgen. Da blir reléstatus og gulvtemperatur tilgjengelig i Rest API. Ja, men det er vel slik at det som legges ut den 15 er nøyaktig det som idag ligger i PR ? Så da er det vel ingen grunn til å vente, eller ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Ja er jo det, men da slipper man å bygge/kompilere det selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Jeg skjønner ikke hva du mener. Min oppfatning er ikke at man må "bygge" eller "kompilere" noe. Som jeg skrev over; Det eneste jeg gjorde var å kopiere inn PR versjonen av general.xml og deretter restarte deCONZ. Ikke noe "bygging" eller "kompilering". Tar jeg feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Det er mer i PR enn general.xml. Denne filen gjør kun at man får opp attributtene i Deconz GUI. Resten av PR setter opp «binding» på blant annet relestatus og gulvtemperatur, og kode for at dette blir publisert i Rest API. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 (endret) Javel - det var jeg ikke klar over. Da forstår jeg litt mer av hva du mener. Men det som releases den 15. oktober (om det skjer), er vel da bare en beta, og ikke en stable release, eller ? Og hvordan får man tak i denne beta versjonen? Hvilke platformer vil den bli tilgjengelig på, tror du? Endret 14. oktober 2020 av VikingOy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Den blir publisert her: https://deconz.dresden-elektronik.de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Jeg er litt usikker på om jeg finner noe jeg kan bruke der - da jeg kjører deCONZ i en container og normalt henter nye versjoner på DockerHUB. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neophyte Skrevet 15. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2020 Pull requesten med oppdateringer ligger her: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/pull/3329/ Det er ganske mye mer enn general.xml som er endret, så hvis man skal teste det må man nok bygge hele deconz selv. Men foreløpig er den ikke merget inn i master branch, så da kommer den heller ikke med i neste betaversjon før det er gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 "Neste beta" ? Når er det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Den er merget nå så kommer sannsynligvis en beta ila. kvelden. Ser fra tidligere versjoner at tilhørende Docker container ikke kommer så lang tid etter heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Oj, spennende 🤩 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TN82 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Har noen testet termostaten i HomeSeer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Det var noe feil med forrige beta, slik at den ikke virket. Nå tror jeg den skal fungere nokså bra. Jeg har ikke gulvføler så får ikke testet dette, men ser det er samme verdi som det jeg får ved avlesing i Deconz: Nytt som sannsynligvis kommer i neste beta av Deconz 15. november: - Aktivering/deaktivering av barnesikring ("locked") - Ny config parameter "mode" slik at man skru av og på termostat ("mode": "heat" og "mode": "off). Dette er kompatibelt med Deconz integrasjonen i Home Assistant, slik at termostaten kommer opp som en climate komponent uten at man trenger å legge til noe i konfigurasjonsfilen. - Nye state attributter: "floortemperature" for gulvsensor, "heating" som viser reléstatus, true når termostaten er på. I standard climate komponenten i HA er det luftsensor som er aktiv. For å hente ut andre tilstandsattributter så kan man legge det til i HA på denne måten: sensor: - platform: rest resource: http://<IP-adresse>/api/<API-key>/sensors/<sensor id> value_template: '{{ value_json.state.heating }}' name: Relestatus varmekabel 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VikingOy Skrevet 5. november 2020 Del Skrevet 5. november 2020 Her har du gjort en kjempejobb Arne. Da er det bare for oss andre og smøre oss med tålmodighet frem til den 15 november (Nærmere Julaften kommer vi nok ikke) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Da er Elko termostat med i stable release som er gitt ut nå i dag: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/releases/tag/v2.5.87 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 13. november 2020 Del Skrevet 13. november 2020 (endret) På 12.11.2020 den 21.09, arnerek skrev: Da er Elko termostat med i stable release som er gitt ut nå i dag: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/releases/tag/v2.5.87 Nice 🎇 Får nå hentet ut litt div info fra termostaten: - - - Endret 13. november 2020 av Offpiste Nytt bilde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arnerek Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Flott! Hvordan la du det til i HA? Legger inn hver enkelt attributt som sensor i configuration.yaml? Barnesikring kan settes opp som en switch og ikke bare som en binary sensor. Ellers regner jeg med du også har sett climate.varmekabel entiteten? Nå fungerer ‘av’ og ‘varme’ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.