Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med termostat for varmekabler


Helgemor

Anbefalte innlegg

Jeg er helt i startfasen med z-wave i et nytt hus. Ett av stedene jeg vil forsøke å automatisere er temperaturen på bad/våtrom.

Jeg ser det finnes en termostat Multireg 3600W som jeg trodde kunne brukes, men elektrikeren sier det må være topolet bryter på varmekabler (uansett om det er våtrom eller ikke).

Noen som har tips til en termostat med topolet bryter?

Eller må jeg ha en topolet bryter i tillegg til termostaten (da blir det fort dyrt) og styre begge parallelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Helgemor skrev:

men elektrikeren sier det må være topolet bryter på varmekabler (uansett om det er våtrom eller ikke).

 

Tror jeg ville spurt en annen elektriker... mener det er en elektriker her inne som henviste til NEK-teksten som sa at det ikke gjaldt varmekabler. Jeg har en Multireg liggende og venter på montering, så jeg håper din elektriker tar feil og han på forumet her har rett!

 

Edit:

@Håvardgjvar det jeg tenkte på!

Han har skrevet noen ord om det her: 

 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Helgemor skrev:

Ok. Jeg dobbeltsjekker med min elentriker, så dobbeltsjekker du med din? Så finner vi ut av det. Mitt problem er kanskje at jeg ikke monterer det selv...

Jeg har ingen elektriker enda. Den ligger i skuffen, sammen med en Fibaro Dimmer 2 - samler opp litt før jeg bestiller elektriker, de er så dyre å få inn døra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være krav om 2-polet lenger for varmekabler eller 12/24-volt taklys, ble fjernet for noen år siden.

Bare å kontakte Thermofloor (produsenten av Multireg) så får du hjelp med riktige paragrafer osv. ovenfor elektrikeren.

 

Edit: Sannsynligvis må man inn med en 2-polet servicebryter før belysningen og det kan vel være like greit å hekte på gulvvarmen hvis man ønsker.

Endret av iceball
Tips til servicebryter
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iceball skrev:

Skal ikke være krav om 2-polet lenger for varmekabler eller 12/24-volt taklys, ble fjernet for noen år siden.

Bare å kontakte Thermofloor (produsenten av Multireg) så får du hjelp med riktige paragrafer osv. ovenfor elektrikeren.

 

Edit: Sannsynligvis må man inn med en 2-polet servicebryter før belysningen og det kan vel være like greit å hekte på gulvvarmen hvis man ønsker.

Godt forslag! De svarte ganske kjapt med følgende:

"Kan monteres i baderom i henhold til NEK 400-7-701:2010, avsnitt 701,537.1.01.

Det er ikke krav til 2-polet brudd på termostater på bad. Kun lys og vifte trenger forankoblet 2p-brudd."

Så da skulle det være avgjort :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.