Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ventilasjon fra Ensy - Modbus eller wifi-modul


Armas

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har WiFi adapteret og det fungerer - dette kommuniserer med ventilasjonsaggregatet via RS885 i RJ11-pluggen. Ensy tilbyr også et Modbus-adapter.
Planen min er, som du er inne på, å logge det som går via RJ11-pluggen. Med WiFi adapteret kan man sende ulike kommandoer og logge det som går frem og tilbake. Da er det bare å analysere og legge inn dette i koden på en ESP-kontroller. Jeg har alt av hardware liggende klart til å koble seg på, bare å ta seg tid som gjenstår.

Om du har tid og lyst til å prøve, har jeg det som trengs av "hardware" liggende.

 

Endret av expl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
expl skrev (På 25.1.2023 den 19.31):

Hei!
Jeg har WiFi adapteret og det fungerer - dette kommuniserer med ventilasjonsaggregatet via RS885 i RJ11-pluggen. Ensy tilbyr også et Modbus-adapter.
Planen min er, som du er inne på, å logge det som går via RJ11-pluggen. Med WiFi adapteret kan man sende ulike kommandoer og logge det som går frem og tilbake. Da er det bare å analysere og legge inn dette i koden på en ESP-kontroller. Jeg har alt av hardware liggende klart til å koble seg på, bare å ta seg tid som gjenstår.

Om du har tid og lyst til å prøve, har jeg det som trengs av "hardware" liggende.

 

Beklager litt sent svar men, ja jeg kan gjøre dette, men som deg @explså strekker ikke tiden helt til. Men dette er noe jeg har veldig lyst til å få til. Dette er den siste biten av huset som ikke er under kontroll.  Jeg har sendt deg en PM med tlf så kan vi kanskje ta en prat en gang til uka.

 

Med til historien er at jeg bygde huset mitt i 2017 og ba enteprenøren om et ventilasjonsanlegg med modbus eller RS485. De sa at de brukte HERU fra Østberg og da var ikke det noe problem. Når ventilasjonen var installert så jeg at dette ikke var Heru og når jeg spurte om dette så sa de at de hadde byttet ventilasjonsleverandør fordi de fikk bedre priser hos Ensy. Men meg sa de ikke noe til før det var for sent. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 slike kort + boks + pizza + øl = $$$$

Gå heller på Aliexpress og kjøp en USR-TCP232-410s. Koster 4-500 Kr + MVA.

De har også en WiFi+RJ45 utgave HF2211. Men den har jeg ikke testet ennå. Den ligger litt i kø her.

Om noen her er i henteavstand kan jeg låne den bort for testing.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (På 14.2.2023 den 9.33):

2 slike kort + boks + pizza + øl = $$$$

Gå heller på Aliexpress og kjøp en USR-TCP232-410s. Koster 4-500 Kr + MVA.

De har også en WiFi+RJ45 utgave HF2211. Men den har jeg ikke testet ennå. Den ligger litt i kø her.

Om noen her er i henteavstand kan jeg låne den bort for testing.

 

 

Problemet her er at vi ikke vet hvilke registre som er brukt til hva inne i Ensy-ventilasjonen. Derfor må vi overvåke bussen mens vi legger inn forskjellige kommandoer. Når dette er gjort så har vi kanskje oversikten over de viktigste funksjonene og DA kan man sikkert bruke den enheten fra Aliexpress. Jeg går allikevel for en NodeMCU siden det er støtte for den i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det jeg har brukt USR-TCP232-410S til.
Jeg hadde et stordisplay der jeg ikke hadde peiling på hvordan det var konfigurert. Så jeg hang meg på RS485 linja og logget all trafikken der.

Da var resten som fot i hose. Modbus protokollen er jo såre enkel.
Men du kan også bruke et RS485 <-> USB adapter. Det er jo enklere dersom du har et slikt.
Ettersom RS485 er multidrop så kan du bare henge deg på og "spionere" på de som allerede er der. Ettersom det er Modbus er det jo bare 2 baudrates å sjekke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (12 timer siden):

Det er nettopp det jeg har brukt USR-TCP232-410S til.
Jeg hadde et stordisplay der jeg ikke hadde peiling på hvordan det var konfigurert. Så jeg hang meg på RS485 linja og logget all trafikken der.

Da var resten som fot i hose. Modbus protokollen er jo såre enkel.
Men du kan også bruke et RS485 <-> USB adapter. Det er jo enklere dersom du har et slikt.
Ettersom RS485 er multidrop så kan du bare henge deg på og "spionere" på de som allerede er der. Ettersom det er Modbus er det jo bare 2 baudrates å sjekke.

 

Det kan tenkes at du har rett. På Ensy så er det jo et hoveddisplay og dette går jo også på modbus, det er ikke nødvendig å ha wifi-modulen fra Ensy for å se hva som går der. Man kan som du sier koble seg på hoveddisplayet og antageligvis logge trafikken direkte der. Jeg vil jo tro at det er den samme modbusen på kontakt både for hoveddisplay og slavedisplay så man trenger ikke å dissekere noenting.

Nå får jeg mine NodeMCU utviklingskort i posten snart og jeg har også et USB til RS485 adpater så jeg kan prøve det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, registrerte meg her fordi jeg fant denne tråden.

Har selv et Ensy AHU 400 anlegg og kjøpte nettopp den overpriset ESP'en kun fordi jeg ikke orket å lage den selv. Samtidig er jeg skuffet over å se at appen kun lar meg lese ut enkle attributter og endre på enda færre. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon som sier noe om protokoll eller pin-layout, men jeg har lastet ned Android appen og pakket den ut og ser at hele greia egentlig bare er en Cordova app. Blir enten å reversere den slik at man kan få dette inn i Home Assistant, men sitter i etterkant og tenker at det kanskje hadde vært enda bedre med en egen ESP som kjører ESPhome...

Jeg likte ideen om å prøve å sniffe trafikken fra skjermen på enheten, men jeg er ikke veldig god på å analysere annen trafikk enn HTTP/S enda. Jeg hadde i utgangspunktet håpet på at denne dingsen bare snakket HTTPS og var lett å sniffe/kopiere over til Home Assistant slik jeg har gjort med alle andre apper 😛
 

Endret av NeoID
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panowie. Nie ma komunikacji "modbus" między centralami wentylacyjnymi a monitorem. Moduł WIFI Ensy zawiera tłumacz modbus - na PCB jest napisane "Ensy modbus translator". Kiedyś korespondowałem z inżynierem z Ensy - zapewnił mnie, że komunikacja między jednostką centralną a monitorami opiera się na ich własnym protokole. Jedynym sposobem jest podsłuchiwanie komunikacji RS485 między ekranem LCD a jednostką centralną.

Mine herrer. Det er ingen "modbus"-kommunikasjon mellom AHU og skjermen. Ensys WIFI-modul inkluderer en modbus-oversetter - på PCB-en står det "Ensy modbus-oversetter". Jeg korresponderte en gang med en ingeniør fra Ensy - han forsikret meg om at kommunikasjonen mellom sentralenheten og skjermene er basert på deres egen protokoll. Den eneste måten er å avlytte RS485-kommunikasjonen mellom LCD-skjermen og sentralenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patyk skrev (1 time siden):

Panowie. Nie ma komunikacji "modbus" między centralami wentylacyjnymi a monitorem. Moduł WIFI Ensy zawiera tłumacz modbus - na PCB jest napisane "Ensy modbus translator". Kiedyś korespondowałem z inżynierem z Ensy - zapewnił mnie, że komunikacja między jednostką centralną a monitorami opiera się na ich własnym protokole. Jedynym sposobem jest podsłuchiwanie komunikacji RS485 między ekranem LCD a jednostką centralną.

Mine herrer. Det er ingen "modbus"-kommunikasjon mellom AHU og skjermen. Ensys WIFI-modul inkluderer en modbus-oversetter - på PCB-en står det "Ensy modbus-oversetter". Jeg korresponderte en gang med en ingeniør fra Ensy - han forsikret meg om at kommunikasjonen mellom sentralenheten og skjermene er basert på deres egen protokoll. Den eneste måten er å avlytte RS485-kommunikasjonen mellom LCD-skjermen og sentralenheten.

Unnskyld, men jeg blir litt forvirra her. Så du sier at de bruker sin egen protokoll mellom sentralenhet og skjermer, men at man kan sniffe på rs485 mellom skjerm og sentralenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mens jeg satt å fiklet med noen nodemcu så ryddet jeg opp i gamle filer på pcen og da dukket disse opp. Ser ut som dette er de registerverdiene man kan programmere mot hvis man ihvertfall har modbus-adapteret til Ensy.

 

Sjekket da opp gammel mail og der fant jeg at jeg fikk dette tilsendt på mail jeg fra en eller annen i 2019. Her er utdrag fra maildialogen med han.

 

Sitat

 

Mail 1

Hei

Vedlagt er Modbus RTU register til Ensy aggregat.

Du trenger selvfølgelig også et Ensy Modbus RTU kort. Dette er et interface-kort som kobles til Modbus RS485 terminalen på rom PLSèn og kommunikasjonsporten på Ensy ventilasjonsaggregatet. 

Dette kan du få kjøpt hos en av våre forhandlere eller hos en av våre servicepartnere.

 

Sitat

 

Mail 2

Hei.

Hvis du kobler home-controlleren din til et Ensy aggregat vil de ikke kunne kommunisere (de snakker forskjellige språk). Ensy modbus-kortet fungerer som en oversetter mellom aggregatets interne protokoll og Modbus RTU protokollen. Masterkortet i aggregatet vil da gjennom Ensy modbus-kortet, «se» home controlleren som Display 2.

Du har også master-slave problematikken som også blir løst (kan ikke være to mastere i samme nettverk).

Du må derfor kjøpe og installere et Ensy Modbus-kort til aggregatet ditt for at dette skal fungere.

 

 

Jeg prøvde å kjøpe den modbusoversetteren men fikk aldri noe svar fra ventistål på det og ga det opp og glemte det.

Ser ut som av epostene ovenfor at vi må ha de modbus-adapterne, hvis vi ikke finner på noe kjempelurt.

 

Ensy register values english.xlsx EnSy registere for Modbus RTU 06-03-2017 MD.xlsx

Endret av dagern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også noen nye opplysninger som jeg fant i et dokument ang oppgradering av firmware på AHUen.

 

Sitat

You will find programming contacts inside the master card itself. In the top of the unit and or where the spiral cable for the panel in the hatch is plugged in. First, connect the USB cable between the PC and the device's RJ 11 port.
(One is already busy on the control panel)

 

Problemet her er at ingen av kontaktene på toppen eller for displayet er RJ11 men RJ9/10, den er litt smalere. Jeg har bestilt en RJ10-kabel for å være sikker på at jeg får bra tilkobling. Men det som står mellom linjene her er at RS485-bussen er mulig å koble til på toppen av kabinettet.(Jeg har foreløpig ikke skrudd opp for å se hvordan hovedkortet og tilkoblingene ser ut.

 

Sitat

One must also order a special reprogramming cable as between the USB connector on the PC and the RS485 port on the system board.

 

Så her sier altså Ensy selv at det er RS485 som brukes på disse portene. I følge mail2 i min forrige post så ser det ut for at Ensy har en intern multimaster-protokoll som går over rs485 som vanligvis brukes som "en master/multippel slave". Jeg tror ikke Ensy har funnet opp kruttet på nytt så de bruker en industristandard mutimaster-protokoll for å gjøre dette. Noen som har en ide om hva dette kan være?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skopet ditt kan zoome mer inn enn det du har på bildet så kan du sjekke tiden fra start til slutt på den korteste pulsen. Dette er da en bit med verdi 1. På ditt bilde kan det se ut som at en kort puls er ca 10 mikrosekunder. 1/10mikrosekunder = 100KHz. Dette blir antagelser, men den nærmeste baudraten blir da 115200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Dette må vi da få til på en eller annen måte? Jeg bor i Ålesund, men slenger meg gjerne i bilen en helg ned på østlandet og stiller med mat og annet om vi ønsker å samle oss for å prøve å få dette på plass. Irriterer meg daglig over at jeg ikke klarer å styre ventilasjonen sammen med resten av systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Christian_Ja, det er nok noe sånt som må til for å få fokus nok til å faktisk komme i mål...kan i alle fall si at det gjelder meg.

Jeg har alt av utstyr som jeg tenker må til, RS485->TTL-adapter, ESP-prosessorer, original WiFi-modul, oscilloskop.  Men - får aldri prioritert dette.

Kunne gjerne vært vertskap for en liten hacker-event ved Gardermoen etter at jeg er tilbake fra ferie rundt 15.07 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom så langt at jeg sniffet på det som skal være RS485 på kontakten på toppen. Problemet er at det jeg så der var bare "jibberish". Ingenting som ga noe mening. Jeg forsøkte bare med modbus og raw RS485, men det ble ikke noe bedre. De bruker selvfølgelig en helt annen protokoll på toppen av RS485 som jeg allerede har nevnt over her, og det kan bli vanskelig å finne ut av hvordan den fungerer.

I tillegg så går det ganske mye trafikk der og jeg vil tro at masterkortet har en P-regulator som konstant jobber mot viftehastighet, temperatur e.l.

 

Jeg satt der og vurderte alternativet med å kjøpe inn en 3 parts kontroller siden mitt anlegg er utenfor alle garantier og reklamasjonstider. Kom fram til at det ikke er en ide og samtidig gikk freeware-perioden på mitt RS485 analyseverktøy ut og jeg ga opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...
On 01/06/2023 at 12:14, dagern said:

Jeg satt der og vurderte alternativet med å kjøpe inn en 3 parts kontroller siden mitt anlegg er utenfor alle garantier og reklamasjonstider. Kom fram til at det ikke er en ide og samtidig gikk freeware-perioden på mitt RS485 analyseverktøy ut og jeg ga opp igjen.

 

En tredjepartskontroller? Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3.partskontroller er en boks som er laget av et annet firma. En slik har alt av i/o og mulighet for å styre via IP feks.

 

Problemet er at du må konfigurere alt selv og du kan kanskje bruke eksisterende sensorer og motorer. Samtidig er det ikke sikkert at du får kontrollert den via din hjemmestyring. Blir et kaninhull for å si det slik

 

Sånn som disse feks:

 

https://www.ebay.com/itm/114410500365?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=GdkexL_zQ0e&sssrc=4429486&ssuid=5U12BRXfQV2&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

 

https://www.trane.com/commercial/north-america/us/en/products-systems/building-management---automation/air-handler-controllers.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, fant dette forumet via google. Fikk ENSY AHU 350 med wifi-modul, kan koble til og kontrollere den gjennom ensy iOS-appen, men jeg kan ikke finne ut en måte å koble den til Home Assistant. Prøvde å kontakte ensy om det, men fikk dessverre ikke noe svar. Har noen hatt hell med å integrere den i Home Assistant?

 

Håper meldingen ovenfor gir mening da jeg ikke er fra Norge og den er oversatt gjennom google translate. Bare i tilfelle, samme melding på engelsk:

Hi, found this forum through google. Got the ENSY AHU 350 with wifi module, can connect and control it through the ensy iOS app, but I can't figure out a way to connect it to the Home Assistant. Tried contacting ensy about it, but sadly got no reply. Has anyone had any luck integrating it into Home Assistant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.